|

طرز تهیه باقلوا یزدی خونگی / طعم خاص یه باقلوای اصیل و خوشمزه رو امتحان کن!

شهر یزد یکی از معروف ترین شهرهای ایران در زمینه شیرینی و دسرهای خوشمزه ست. توی این مطلب طرز تهیه باقلوا یزدی رو یاد میگیری.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- ایرونی ها مهارت زیادی در درست کردن انواع شیرینی جات و دسرها دارن و هر نقطه از ایران که سر بزنی با خوردنی های شیرین خوشمزه زیادی مواجه میشی که در عطر و طعم بی نظیر هستن. انواع شیرینی و کلوچه های محلی با مزه های مختلف، گواه این موضوع هستن.

شهر یزد یکی از معروف ترین شهرهای ایران در زمینه شیرینی و دسرهای خوشمزه ست. باقلوا، پشمک، حاجی بادام، نون برنجی و... فقط چند نمونه از لیست بلند بالای انواع شیرینی های شهر یزده. توی این مطلب قصد داریم طرز تهیه باقلوا یزدی رو بهتون آموزش بدیم. تا پایان همراه ما باشید.

baghlava-yazdi5

مواد لازم برای شهد باقلوا یزدی

آب دو سوم لیوان

گلاب یک سوم لیوان

شکر یک لیوان

زعفران دم کرده غلیظ یک قاشق غذاخوری

پودرهل یک چهارم قاشق چایخوری

جوهر لیمو نوک قاشق چایخوری

مواد لازم برای خمیر باقلوا یزدی

زرده تخم مرغ ۲ عدد

شیر نصف پیمانه

روغن مایع یک چهارم پیمانه

بکینگ پودر نصف قاشق چایخوری

آرد حدود دو و نیم لیوان گرم

کره ذوب شده برای لابه لای خمیر و برای مواد میانی ۱۰۰ گرم

مواد میانی باقلوا یزدی

گردو پودر شده یا مغزیجات دلخواه دو لیوان

پودر قند یا پودر شکر یک لیوان

baghlava-yazdi7

طرز تهیه باقلوا یزدی

مرحله اول

آب و شکر رو داخل یک قابلمه می ریزیم و روی حرارت می ذاریم تا به جوش بیاد. حدود 15 دقیقه که جوشید جوهر لیمو، زعفران دم کرده، گلاب و هل رو اضافه می کنیم و حدود 5 دقیقه بعد از روی حرارت برمی داریم.

مرحله دوم

حالا خمیر باقلوا یزدی رو آماده می کنیم؛ زرده تخم مرغ، شیر، روغن و بکینگ پودر رو مخلوط می کنیم. آرد رو کم کم اضافه می کنیم تا وقتی که خمیر لطیفی بدست بیاد که به دست نچسبه. خمیر رو داخل ظرف دردار قرار داده و اجازه میدیم ۲ ساعت در دمای محیط استراحت کنه.

baghlava-yazdi6

مرحله سوم

بعد از استراحت خمیر، اون رو به چهار قسمت تقسیم می کنیم. روی میز کار آرد می پاشیم و هر چهار قسمت خمیر رو به ضخامت حدود یک میلی متر باز می کنیم.

مرحله چهارم

کف و دیواره های قالب رو با کره ذوب شده چرب می کنیم. خمیر رو داخل قالب می ذاریم و روی اون رو با کره ذوب شده آغشته می کنیم. لایه بعدی خمیر رو داخل قالب می ذاریم و اون رو هم با کره ذوب شده چرب می کنیم.

baghlava-yazdi8

مرحله پنجم

مواد میانی رو با هم مخلوط می کنیم و روی لایه دوم خمیر می پاشیم تا به صورت یکنواخت روی سطح خمیر پخش بشه. لایه سوم خمیر رو روی مخلوط پودر گردو و پودر شکر قرار می دیم. روی اون رو با کره ذوب شه چرب می کنیم و لایه آخر و چهارم رو داخل قالب می ذاریم.

مرحله ششم

حالا با یک چاقو روی سطح باقلوا یزدی رو به شکل دلخواه برش می زنیم و از مخلوط زرده تخم مرغ و زعفران دم کرده می مالیم و داخل فر که از 20 دقیقه قبل گرم کردیم، قرار می دیم.

baghlava-yazdi1

مرحله هفتم

حدود 30 تا 40 دقیقه بعد که دور باقلوا طلایی شد، گریل رو چند دقیقه روشن می کنیم تا روی باقلوا یزدی هم طلایی بشه. سپس قالب رو از فر خارج می کنیم و تا باقلوا داغه، یک سوم شهد رو که به دمای محیط رسیده روی اون می ریزیم. باقیمونده شهد رو طی دو مرحله و با فاصله نیم ساعت روی باقلوا می ریزیم و سپس به مدت 24 ساعت داخل یخچال قرار می دیم و بعد از گذشت این مدت، آماده سرو کردنه. نوش جان.

baghlava-yazdi2

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها