|

قابلمه و تابه دارم نو ولی تهشون سوخت چیکار کنم؟ / تمیز کردن ظروف سرامیکی با برگشت رنگ

اگر شما هم به دلیل سرخ کردن مواد غذایی تابه و قابلمه سرامیکیتون خدشه دار شده و یا تغییر رنگ داده، با این روشای خونگی حلشون کنید.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- بی شک اینکه شما میلیون میلیون خرج کنید و بهترین وسیله ها و لوازم رو بخرید اما ازشون مراقبت های مناسب رو نداشت باشید، بعد از مدت نه چندان زیادی با صحنه خراب شدنشون مواجه خواهید شد. این موضوع برای همه وسیله هاست که خب یکی زودتر و یکی دیرتر به چنین عاقبتی دچار خواهد شد در حالی که شاید عمر اون وسیله با مراقبت های درست خیلی بیشتر از اینها میشد و نشد! 

مثلا یکی از این وسیله ها ظروف سرامیکی هستند که به دلیل نچسب بودن سطحشون خیلی زود میون افراد محبوب شدند در حالی که استفاده نادرست ازشون به دلیل ندونستن، میتونه باعث شه که خیلی راحت اونها کیفیت جذاب اولیه شون رو از دست بدن. 

چیکار کنم غذا تو تابه سرامیکی نسوزه؟

خب خیلی از خانوما این اشتباه رو میکنن که داخل تابه به جهت سرخ کردن مواد غذایی روغن اضافه نمیکنن که خب باید بگیم جتی تابه های سرامیکی که خاصیت ضد چسبندگی دارند هم نیاز به مقدار کافی روغن دارن تا بتونن به خوبی کارشون رو انجام بدن. مگه اینکه سرخ کن بدون روغن باشه که اون دیگه کاری بدون روغن سرخ کردنه و خراب نمیشه!

در واقع سرخ کردن بدون روغن باعث میشه که ظرف بیش از اندازه گرم بشه و تو یه تایم خیلی کوتاه پوشش سرامیکی که داره آسیب ببینه و خاصیت نچسب بودنش رو از دست بده. به علاوه اینکه توجه به درجه حرارت و روغنی که برای غذامون استفاده می کنیم هم خیلی مهمه، پس در تنظیم حرارت خیلی حواستون باشه.

Untitled

چجوری باید ظروف سرامیکی رو تمیز کنید؟

خانوم خونه فراموش نکنید که قابلمه های جدید سرامیکی رو ابتدا خوب با دست و آب گرم بشویید و در نهایت هم با پارچه نرم خشک کنید تا کاملا ذرات گردوغباری که باعث کثیفی در حین ساخت ظروف شده از بین بره و از سطحشون به خوبی پاک بشه. 

ظرف های سرامیکی در واقع باید بعد از هر بار استفاده شسته بشن تا ذرات غذا از روشون کاملا بین بره و رسوب نکنه. اگه دلتون میخواد ظرفتون مثل روز اول باقی بمونه پس حتما هر چند وقت سطح ظروف رو از نظر تغییر رنگ بررسی کنید و به جهت از بین بردن لک ها زمان بگذارید تا از آسیب هایی که ممکنه پیش بیاد جلوگیری کنید.

اگه ظرف سرامیکی کثیف شد با جوش شیرین تمیزش کن

یکی از مشکلاتی که بی شک همه خانومای خونه دار باهاش دست و پنجه نرم میکنن چسبیدن غذا به قابلمه می باشد که خب قطعا خود شما هم تجربش رو داشتین. بهتره که اجازه بدین قابلمه ها کم کمش 30 دقیقه تو آب گرم و مایع خیس بخوره و بعد اسفنجی مرطوب رو به جوش شیرین خشک آغشته کنید و از به جهت از بین بردن باقی مونده غذا استفاده نمایید.

قابلمه-سرامیکی

حالا اگه باز غذا چسبیده بود و ول کن ماجرا نبود چیکار کنیم؟ در اینجا میشه که جوش شیرین بپاشید کف قابلمه و یک تا دو قاشق غذاخوری آب داغ بهش اضافه نمایید و اجازه بدین این مخلوط یه نیم ساعتی باقی بمونه و بعد با حرکت دایره ای طور بشویید. حواستون باشه که اگه باز نیاز بود این کار رو تکرار کنین و بعد دوباره شسته و خشک کنید. 

اگه قابلمه سرامیکی شما هم تغییر رنگ داده اینکار چاره شه

خب میرسیم سراغ تغییر رنگ قایه یا تابه سرامیکی که بعد از استفاده های فراوون پوشش های سرامیکیش میتونن تغییر رنگ بدن. در اینجا باید به جهت روشن سازی قابلمه ها، پراکسید هیدروژن 3 درصد رو به میزان کافی کف ظرف بریزید تا کاملا سطحش رو بپوشونه. دقت کنید که پراکسید هیدروژن باید حباب بزنه و اگر اینجوری نشه یعنی محلول شما تازه نیست و واسه رسیدن به هدف به یه محلول تازه نیاز دارید.

اجازه بدید محلول یه نیم ساعتی تو ظرف بمونه و بعد اون رو بشویید و خشک کنید. سفید کنندگی پراکسید، باعث براق شدن سطح رنگ خواهد شد و ظرفی مثل روز اول به شما تحویل میده.

10-55-960x500

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی