|

ترفند خونگی واسه تمیز کردن ماهی؛ با چند حرکت ساده مقدمات یه پلو ماهی جذاااابُ آماده کن

تمیز کردن ماهی معضل خیلی از خانومای خونه دار پیش از پختن این خوشمزه جانه. واسه همین اینجا ساده ترین روش تمیز کردن ماهی رو بهتون یاد میدیم.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- خوردنی های بسیاری تو جنوب وجود داره که طعم اونا با یه بار خوردن واسه همیشه تو ذهنتون باقی خواهد موند. حالا که کلی ترفندای خونگی جذاب برای درست کردن خورش بامیه و پلو آلبالو که جزو غذاهای محبوب هستن، یاد گرفتین، نوبت به این میرسه که شروع به درست کردن غذاهای خوشمزه جنوبی اما با مقدمات لازم کنین.

به این معنا که اگه میخواین یه پلو ماهی خوشمزه و بی نقص درست کنید، باید با روش پاک کردن اون هم آشنا باشین و بدونین چطور میشه ظاهر یه غذا رو با اصولی پاک کردن ماهی زیباتر از همیشه کنیم. اینجا قراره کلی ترفند منحصر به فرد و ساده خونگی واسه تمیز کردن ماهی یاد بدیم. پس با ما همراه باشید:

fgfg

1. تمیز کردن فلس های ماهی

اولین مرحله ای که باید برای پاک کردن ماهی مدنظر قرار بدین، از بین بردن فلس های اونه. واسه این کار ماهی رو روی یه نایلون بزرگی که از قبل روی زمین پهن کردین بذارین و سپس با یه کارد تیز بال های کوچیک اونو جدا کنید.

اگه دوست دارین بدون هیچ اذیتی از شر فلس های ماهی راحت شید، اجازه بدین ماهی به مدت چند دقیقه تو آب سرد بمونه یا چند ثانیه تو آب داغ. این کار باعث میشه فلس ها نرم بشن و در مقابل جداشدن مقاومتی نداشته باشن. بعدش با سرعت میتونین فلس ها رو از روی ماهی محو کنین. واسه رفع فلس ها قسمت دم ماهی رو بگیرین و با کارد خود در جهتی که خلاف خواب فلس ها باشه، بکشید.

hg

hfd

2. جدا کردن سرِ ماهی

تو این مرحله نوبت به جدا کردن کله ماهی میرسه که باید اصولی جداش کنین تا گوشت بقیه ماهی خراب نشه. واسه این کار اول با نوک چاقو بخش زیرین گلو ماهی رو که محل اتصال کله ماهی به اونه ببرین. بعدش باید از شر مفصل استخوون ماهی رها شین که این کار رو با قرار دادن کله روی لبه میز یا جایی که دارین ماهی رو پاک میکنین و ایجاد فشار به سمت مخالف مفصل، اونو بشکونین. با کارد میتونین ادامه مفصل رو که هنوز به کله متصله از جا دربیارین.

hfhf

kk

2-1 با گوشت کله ماهی چه کنیم؟

توجه داشته باشین از بخش گوشتی کله ماهی میتونین برای پخت و پز به عنوان یه گوشت لذیذ استفاده کنید. اگه میخواین از این گوشت امتحان کنین پس بخش سر ماهی رو با آب سرد بشورید تا هیچ گونه اثری از مواد لزج و خون روی اون به جا نمونه. حالا وقتشه که اونو توی یه قابلمه با آب به میزان کافی قرار بدین و بذارین حدود 10 دقیقه توی آب و با حرارت ملایم بپزه.

بعدش قابلمه رو از روی حرارت برداشته و منتظر بمونین تا محتویات توی قابلمه خنک شه. بعد از خنک شدن کله ماهی رو بیارین بیرون و با چنگال سعی کنین گوشت اون رو از پوست و مفاصلش جدا کنید. برای این کار بهتره ماهی رو روی یه تخته قرار بدین. بعدش آنچه از کله ماهی باقی میمونه رو دور بندازین.

hfhf

3. تمیز کردن شکم ماهی

تو این مرحله باید به سراغ بدنه ماهی برین که قراره تا یکم دیگه گوشت لذیذش رو به دندون بکشین. واسه تمیز کردن بدنه اون باید از دو قسمت توی ماهی برش ایجاد کنین. یکی از این بخش ها مربوط به شکم و دیگری گرده اونه. اگه شمالی هستین پس از گرده ماهی شروع کنید و اگه سبک و سیاق جنوبیا مطلوبتونه پس از گردن ماهی برش رو تو بدنه اون ایجاد کنید.

اما برسیم به شکم ماهی! واسه شکافتن این قسمت باید نوک چاقوتونُ در بخش زیرین گلوی ماهی بذارین و به سمت پایین بکشین. درواقع با این کار باید از ابتدای پوست مربوط به شکم تا ته آن برش پیدا کنه. بعدش با کاردتون محتویات درون شکم ماهی رو به طور کامل خارج کنین، به طوری که به جز گوشت و استخوون ماهی چیز دیگه ای قابل رؤیت نباشه.

fgf

iuf

نویسنده: گلچهره شالو

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها