|

صف طولانی نامزدهای اصول‌گرا برای ریاست جمهوری

سه نامزد اصلی، یک ذخیره و تعداد زیادی سردار!

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، شاهد اعلام نامزدی چهره‌های زیادی در میان اصول‌گراها هستیم.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری 1400 شاهد گمانه‌زنی و بازار داغ شایعات درباره حضور چهره‌های سیاسی مختلف هستیم. در این میان افراد مختلفی وابسته به طیف‌های گوناگون اصول‌گرایان، تمایل خود را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ابراز کرده‌اند. با توجه به صف طولانی نامزدهای وابسته به اصول‌گرا، این جریان برای بالا بردن شانس پیروزی خود به دنبال اجماع و کاهش تعداد کاندیدهاست. شورای وحدت اصول‌گرایان، ائتلافی از برخی جریان‌های اصلی این جریان است که به تازگی لیست 10 نامزد مورد نظرش را اعلام کرده است. در این گزارش به معرفی مختصر نامزدهای مورد نظر شورای وحدت اصول‌گرایان می‌پردازیم.

سه نامزد اصلی اصول‌گراها چه کسانی هستند؟

آیت‌الله ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه یکی از شاخص‌ترین نامزدهای طیف اصول‌گرا در انتخابات ریاست جمهوری 1400 است که در صورت اعلام کاندیداتوری از حمایت بیشتر گروه‌های اصول‌گرا برخوردار خواهد شد. در ماه‌های اخیر برخی از فعالان اصول‌گرا بر پایگاه مردمی گسترده آیت‌الله رییسی تاکید کرده و مدعی شده‌اند نظرسنجی‌های انتخاباتی حکایت از پیروزی وی در صورت نامزدی دارند.

چندی پیش هم منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت اصول‌گرایان مدعی شد: «مطالبه از آقای رییسی برای حضور در صحنه انتخابات در اقشار مختلف و در جای جای کشور را مشاهده می‌کنیم؛ در قشرهای دانشجویی و مردمی و اجتماعی این مطالبه وجود دارد.» البته آیت‌الله رییسی تاکنون اعلام کاندیداتوری نکرده و پیش‌تر دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز درباره احتمال نامزد شدن رییس قوه قضاییه در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «حضور ایشان بسته به شرایط دارد و نمی‌توانیم قضاوت قاطعی داشته باشیم، خود آقای رییسی تا همین الان می‌گوید من وظیفه و انگیزه‌ام درون قوه قضاییه است و این را باید به نتیجه برسانم.»

آیت‌الله رییسی طی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال 1396 توانست بیش از 15 میلیون رای یعنی 38.30 درصد آرا را کسب کند که نشان‌دهنده ظرفیت بالای وی برای کسب آرا در انتخابات ریاست جمهوری آتی در صورت نامزدی است.

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس یازدهم هم از دیگر نامزدهای اصلی اصول‌گراها در انتخابات ریاست جمهوری 1400 است که از مدت‌ها پیش مشغول زمینه‌سازی و تبلیغات برای انتخابات پیش‌رو بوده است. البته مدتی پیش حسن پیرهادی، عضو هیئت رییسه مجلس و از نزدیکان قالیباف درباره احتمال نامزدی رییس مجلس در انتخابات ریاست جمهوری در توییترش نوشت: «دکتر قالیباف در پاسخ به توصیه‌ها برای نامزدی در انتخابات 1400 گفت بر مجلس تمرکز داشته و بنای کاندیداتوری ندارد.»

15093895

از طرف دیگر برخی اخبار منتشره در رسانه‌ها حکایت از قصد جدی محمدباقر قالیباف برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری و حتی رقابت پنهانش با آیت‌الله رییسی در جذب حمایت اصول‌گرایان دارد. مدتی پیش هم روزنامه کارگزاران سازندگان مدعی شد قالیباف به اصول‌گراها پیام داده که به سه شرط حاضر است در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدای آن‌ها باشد: 1) رییسی در انتخابات ریاست جمهوری کاندید نشود 2) رسما اعلام شود پرونده فساد مالی عیسی شریفی مربوط به قالیباف نیست 3) وی در انتخابات هیئت رییسه مجلس بتواند کاندید شود.

سعید جلیلی، یکی دیگر از کاندیدهای جناح اصول‌گراهاست که فعلا حمایت بخشی از آن‌ها را دارد. جلیلی که به عنوان یک اصول‌گری نسبتا تندرو در عرصه سیاست شناخته می‌شود در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کمی بیش از 4 میلیون رای یعنی حدود 11 درصد آرا را به دست آورد؛ در نتیجه عده‌ای از اصول‌گرایان معتقدند جلیلی با نامزدی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری شانس چندانی ندارد. پیش‌تر هم ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین درباره شانس کم پیروزی سعید جلیلی در انتخابات گفت: «جلیلی فرد قابل احترام و متدینی است اما چهره‌ای است تکراری و نمی‌تواند رای بالایی بیاورد؛ حتی اگر انتخاب شود با رای بسیار پایین خواهد بود.»

صف طولانی کاندیدهای اصول‌گرا

سردار سعید محمد یکی از نامزدهای احتمالی اصول‌گرا با سبقه سپاهی در انتخابات آتی ریاست جمهوری است که سابقه فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء را در کارنامه دارد. البته در ماه‌های اخیر و بعد از کنار رفتنش از سمت فرماندهی قرارگاه فوق، حواشی زیادی را پشت سر گذاشته است؛ محمد بعد از ترک قرارگاه خاتم‌الانبیاء اعلام کرد که برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری 1400، سمتش را ترک کرده است اما اخباری در رسانه‌ها مبنی به اخراج وی از سمت فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیاء به دلیل تخلف منتشر شد.

قصد سردار سعید محمد برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری جدی بوده و وی از مدت‌ها پیش آماده ورود به این رقابت شده است. هر چند اظهاراتی به نقل از سردار محمد منتشر شده که براساس آن‌ها در صورت نامزدی رییسی، ممکن است کنار برود.

سردار حسین دهقان که در حال حاضر سمت مشاور فرمانده کل قوا در صنایع دفاعی را دارد، یکی  دیگر از افراد نظامی حاضر در انتخابات ریاست جمهوری 1400 است. البته سردار دهقان سابقه همکاری با هر دو جناح اصول‌گرا و اصلاح‌طلب را دارد و قبلا هم با دولت اصلاح‌طلب سیدمحمد خاتمی و هم با دولت راست‌گرای محمود احمدی‌نژاد همکاری کرده است.

محسن رضایی، اولین فرمانده سپاه پاسداران و سپاهی سابق با این‌که سابقه دو بار شکست در انتخابات ریاست جمهوری را دارد، دوباره عزم شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را دارد. وی این بار در کسوت یک کاندید اقتصاددان و با شعارهای اقتصادی می‌خواهد شانس خود را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری امتحان کند.

عزت‌الله ضرغامی، رییس سابق صداوسیما، از دیگر نامزدهایی انتخابات ریاست جمهوری آینده با سابقه حضور در سپاه است. البته ضرغامی با شعار «نان، مسکن،آزادی» و دیگر شعارهای جذاب وارد رقابت انتخابات ریاست جمهوری 1400 شده است.

ضرغامی در جایی با تعبیری فوتبالی گفته که خودم را یک بازیگر یا بازیکن روی نیمکت نظام می‌دانم که اگر روزی لازم باشد به داخل زمین می‌روم و بازی می‌کنم. من خودم را روی نیمکت جمهوری اسلامی می‌دانم، این نیمکت‌نشینی برای هر کاری است. من چنین جایگاهی را برای خودم انتخاب کردم و در هر شرایط و موقعیتی که اقتضا کرد خدمتی را انجام دهم، آماده‌ام.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مجلس یازدهم و نائب رییس مجلس هم قصد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را دارد هر چند گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر احتمال کنار رفتن وی به نفع یک کاندیدا مطرح شده است. رستم قاسمی، وزیر نفت دولت محمود احمدی نژاد در دوره اول ریاست جمهوری هم مدتی است که اعلام نامزدی کرده و تاکید کرده وی کاندیدای مردم ایران است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها