|

دلار روی قله تاریخی

هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را با 100 تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه در رقم 33 هزار و 250 تومان…

لینک کوتاه کپی شد
9

روز سه‌شنبه قیمت شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران در کانال قیمتی ۳۳ هزار تومانی پیشروی کرد و روی قله تاریخی خود قرار گرفت. به عقیده برخی از کارشناسان ارزی انتقال دارایی‌های خارج شده از بازار سرمایه به بازار ارز و طلا مهم‌ترین عامل افزایشی شدن نرخ دلار آزاد شده است. از سوی دیگر عده‌ای از تحلیلگران نیز بر این باورند که شرایط تورمی موجود در اقتصاد کشور و انتظارات تورمی ایجاد شده در بازار را می‌توان از دیگر علل مهم پیشروی دلار در کانال ۳۳ هزار تومانی دانست.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از دنیای اقتصاد، این در حالی است که بررسی‌های به عمل آمده از معاملات رسمی بازار ارز حاکی از آن است که با وجود تغییر کانال دلار آزاد، نرخ این ارز در معاملات توافقی روند چشمگیری از خود به نمایش نگذاشت و در کانال ۳۱ هزار تومانی معامله شد. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی در پایان معاملات روز گذشته با حدود ۲۵۰ تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم ۳۳ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. با افزایش قیمت دلار در بازار روز گذشته نرخ سکه طلا نیز دچار نوسانات افزایشی شد و به پله ششم کانال ۱۵ میلیون تومانی رسید.

دیروز سه‌شنبه ۱۰ آبان ماه فعالان ارزی بازار تهران شاهد رسیدن نرخ شاخص ارزی به قله تاریخی خود بودند. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را با ۱۰۰ تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه در رقم ۳۳ هزار و ۲۵۰ تومان آغاز کرد. با عبور بازار از ساعات میانی خود قیمت این ارز مجددا دچار نوسانات افزایشی شد. در صورتی که هر کانال قیمتی را به ۱۰ پله یکسان تقسیم کنیم عمده فعالیت نرخ دلار آزاد در معاملات بعدازظهر روز گذشته روی پله‌های سوم و چهارم کانال ۳۳ هزار تومانی صورت گرفت. در نهایت نیز نرخ ارز مذکور با ۲۵۰ تومان افزایش نسبت به نرخ روز پیشین در رقم ۳۳ هزار و ۴۰۰ تومان به فعالیت روزانه خود پایان داد. البته در عصر روز گذشته روند افزایشی دلار در معاملات فردایی ادامه داشت و در حوالی بازه قیمتی ۳۳ هزار و ۴۰۰ تا ۳۳ هزار و ۶۵۰ تومان نوسان می‌کرد. عمده تحلیلگران بازار ارز تهران دو عامل مهم «سرمایه‌های خارج شده از بازار سرمایه» و «انتظارات تورمی موجود در فضای بازار» را به عنوان محرک‌های افزایشی دلار در روز گذشته می‌دانند. این در حالی است که انتشار سخنان رابرت مالی، نماینده امور ایران در دولت آمریکا، مبنی بر از بین رفتن احتمالات از سرگیری مذاکرات برجام در روز گذشته نیز توانست عامل دوم، یعنی انتظارات تورمی را شدت ببخشد.

با افزایش ۲۵۰ تومانی نرخ ارز در معاملات روز گذشته قیمت سکه طلا نیز دچار شوک افزایشی شد و نرخ هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در معاملات عصر روز گذشته با حدود ۳۶۰ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه به ۱۵ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان رسید.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • soli ارسالی در

    دردت تتلم

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها