خانم فاطمه زهرا، اگر بودند عضو شورای نگهبان می شدند؟
اگر خانم فاطمه زهرا(س)اکنون بودند آیا بین ۶ نفر فقیه یا حقوقدان شورای نگهبان حضور داشتند و برای عالم گیر کردن اسلام شخصا به میدان می آمدند؟
سکینه سادات پاد: شهادت اولین زن آقازاده تاریخ که جان نازنینش را بر عهد مهم پدر یعنی شایسته سالاری داد فرصتی است که در مقام الگو بودن این بانوی بزرگ وسیاستمدار قاعده مند و کنشگر موفق به ضرورت سنجی، وصحت سنجی حضور اجتماعی زن در جمهوری اسلامی ایران پرداخت.
به گزارش «شایانیوز» به نقل از خبرآنلاین؛ حضرت زهرا سلام الله علیها، یگانه ای که نه زن بودنش، نه همسر آیتالله العظمی علی بودنش و نه سن کمش برای چنین میانه میدان سیاسی بودن او را از حضور مسؤولانه اجتماعی باز نداشت. آقازاده ای که برای ارتقای شعور سیاسی و فرهنگی پروتکل های جاهلی را نقض کرد.
اگر فاطمه نبود چگونه باید حضرت پدر به مردمی که سواد نداشتنشان یک طرف و جوانی اسلام و انقلابی که در باورها و اندیشه هایشان از طرف دیگر می توانست واقعیت مورد تأیید ومثال زدنی قرآن در مورد ملکه سبا را باور پذیر کند.
ملکه سبا قصه جذاب زنی حاکم، عاقل، متین و قاعده مند که حکمرانی عاقلانه و مبتنی بر خرد جمعی او درر قرآن همیشه جاوید، بستر ساز یک روند سازی یک امر مهم برای تعادل در نظام اجتماعی است و دلیل محکمی بر رد چند ادعای ناقص العقل بودن زن، مخالفت اسلام با حضور زن در اجتماع،قدرت رهبری یک جامعه متشکل از طیف های مختلف از هر دوجنس زن ومرد.
قرآن منبع فقه وحقوق در اسلام است منیعی که در اعلی درجات منابع فقه و حقوق در اسلام است و مقام نازلتر از این قرآن،منبع سنت است و دین را به گونه بشری به منصه ظهور واجرا می رساند. حضور نجیبانه و موفق فاطمه که هل اتی در فضایلش آمده، ترجمان نگاه، خوانش صحیح و گفتمان اسلام در مقوله زن است.
نجات جامعه ای که اول حاکم اسلام با مشقت، به مرحله جامعه سازی رسانده بود و اکنون مدینه ای دارای شاخص هایی شده بود که در سنجش میزان پایبندی به حقوق انسانی قابل فخر بود، آمال انسان ها را محقق کرده بود در دستان یک زن فرهیخته، آگاه و دارای قدرت تحلیل قرار گرفت.
مخاطرات را پذیرفت به میانه میدان آمد تا مادرانگی کند و برای صیانت از اصل مهم شایسته سالاری به عنوان عنصر پایه ای در حکمرانی با همه مردم مباحثه های عالمانه کرد. فدک بهانه شد تا خط مبارزه با اختلاس و فساد توسط یک آقازاده ونجیب زاده زنده بماند؛ خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها همزمان هم تعریف متفاوتی از آقازادگی ترسیم کرد وهم از تحریف نگاه اسلام به حضور اجتماعی جلوگیری کرد.
جمهوری اسلامی ایران رسمی ترین تجربه شیعی از نوع حکومت داری است که استقرار آن بدون حضور مسؤولانه زنان ایرانی محال بود شکل بگیرد، معمار انقلاب در سبکی از اداره حکومت برآمده از آن یعنی جمهوری اسلامی در مسیر مبارزه با نظام سلطه وانحصارطلب و ظالم نقش مشارکت مستقیم زنان را تجربه ای موفق یافته بود لذا در زمان تدوین قانون اساسی با هوشمندی در مقدمه آن ذیل عنوان زن در قانون اساسی مدعایی را درج کرده است که در این قرار فی مابین حکمران و حکم بر، مردم و دولت هر بهانه وشائبه ای را برای توجیه عدم حضور زنان شایسته و اثرگذار در ساحات مختلف حکمرانی نفی کرد.
زن در قانون اساسی:
(_در ایجاد بنیادهای اجتماعی اسلامی، نیروهای انسانی که تاکنون در خدمت استثمار همه جانبه خارجی بودند هویت اصلی و حقوق انسانی خود را باز مییابند و در این بازیابی طبیعی است که زنان به دلیل ستم بیشتری که تاکنون از نظام طاغوتی متحمل شده اند استیفای حقوق آنان بیشتر خواهد بود._)
حال خطر بزرگ این است که دهه های فاطمیه فقط تبدیل به عزاداری شود، و این عزاداری صرفا به معنای توجه اسلام به زن فاکتور شود، ولی کماکان زنی که نقش مشارکتی در ایجاد یک نظام سیاسی را داشته به دلیل تفسیرهای مادون قانون اساسی فرصت جانمایی در جایگاههای کلان اعم از تصمیم سازی وتصمیم گیری از جامعه بزرگ زنان فرزانه سلب شده است بنابراین گاهی باید نگران شد که تلاش جریان نفوذی جمهوری اسلامی ایران را قبل از مقدمه قانون اساسی نگه دارد؛ که به صراحت مرزبندی با ستم تاریخی بر زن می کند و این خطر اجازه ندهد برگ برنده گفتمانی جمهوری اسلامی ایران یعنی اعتقاد به زن خلاق، عاقل و دارای توانایی رهبری های بزرگ در مسیر پیشرفت کشور نقش آفرینی کند.
منابع کتاب وسنت هر دو بر ضرورت حضور کلان و اثرگذار زن در اجتماع نه تنها صحه گذاشته اند که قرآن، بلقیس ملکه سبا را نماد زن عاقل دارای شعور وبینش حکمرانی حتی در قیاس با مشاوران مرد دربار خود معرفی می کند .
خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها از حیث تمسک به منبع سنت در ضرورت حضور اجتماعی زن بلامنازع است ،زنی که در تبیین دو خط آن روز جامعه مسلمین پرچمدار نهضت آگاهی بخشی می شود و برای اینکه مردم بتوانند با عقل انتخاب گر خود شایسته گزینی را درک کنند لحظه ای دست از تبیین برنداشت.
طی نامهای از رئیس محترم قوه قضائیه درخواست کرده بودم اکنون که به برکت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، زنان فرهیخته و عالمه داریم، از بین زنان حقوقدان یک نفر را در زمره ۶ حقوقدان شورای نگهبان معرفی کنید.
همچنین از دبیر محترم شورای نگهبان هم تقاضا کردم در پژوهشگاه شورای نگهبان از حضور زنان حقوقدان بهرهمند شوند. در همه نقطههای عطف تاریخ اسلام،عاملیت مثبت یک زن ثبت است. چشمان خود را ببندید و حوادث بعد از رحلت پیامبر را منهای خانم فاطمه (س) تجسم کنید. حالا چشمان خود را باز کنیم و فرصتها را غنیمت بشماریم.
* مسئول پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی ریاست جمهوری
دیدگاه تان را بنویسید