|

زمان واریز یارانه کالابرگ ۲۲۰ هزار تومانی اعلام شد + جزئیات

دو یارانه کالا برگ و ننقدی از هم جدا نیست و احتمال اینکه دولت بخواهد به بهانه‌های مختلف طرح کالابرگ را مجدداً اجرا کند، وجود دارد.

لینک کوتاه کپی شد

در دهه فجر ۱۴۰۲ دولت سیزدهم از طرح کمک حمایتی کالابرگ الکترونیکی که با نام «طرح فجرانه» معرفی شد رونمایی کرد.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از دنیای اقتصاد؛ در این طرح ۲۲۰ هزار تومان اعتبار خرید کالا به یارانه بگیران دهک‌های ۱ تا ۹ اختصاص داده شد و یارانه بگیران با این اعتبار می‌توانستند ۱۱ قلم کالای اساسی را خریداری کنند.

طرح فجرانه طی ۳ ماه اجرا شد و در حالی که دولت سیزدهم تأکید داشت این طرح در ماه‌های آتی نیز تداوم پیدا خواهد کرد، نه در دولت رئیسی و نه در دولت پزشکیان دیگر به طور جدی صحبتی از آن به میان نیامد. با این وجود ممکن است بار دیگر بحث طرح کالابرگ الکترونیکی به طور جدی مطرح شود.

یارانه کالابرگ جای یارانه نقدی را می‌گیرد؟

در بند ۱۳ حمایت اجتماعی لایحه بودجه‌ ۱۴۰۴ که هفته گذشته توسط مسعود پزشکیان به مجلس تقدیم شد عنوان شده است که در صورت درخواست سرپرستان خانوار مشمول یارانه نقدی برای تغییر شیوه پرداخت از نقدی به کالابرگ الکترونیکی، استفاده از مبالغ کالابرگ الکترونیکی برای سرپرستان خانوارهای مشمول یارانه نقدی به صورت داوطلبانه و بدون هرگونه مبلغ تشویقی (اضافه بر مبلغ یارانه نقدی) مجاز است.

در این بند تأکید شده سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است سازوکار اجرایی لازم را برای افراد متقاضی مهیا کرده و دستورالعمل اجرایی آن را با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ نماید.

بنابراین آنچه که در بند ۱۳ حمایت اجتماعی لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ آمده، تکلیف یارانه‎ معیشتی در سال آینده را مشخص کرده است. در این بند دو نکته حائز اهمیت وجود دارد؛ نخست اینکه تغییر شیوه پرداخت از نقدی به کالابرگ الکترونیکی انجام نمی‌شود مگر به درخواست سرپرستان خانوار. نکته دوم این است که تأکید شده این شیوه تغییر واریز یارانه‌ها، بدون هرگونه مبلغ تشویقی اضافه بر مبلغ یارانه نقدی، مجاز دانسته شده است.

به عبارت دیگر، امکان تغییر شیوه پرداخت یارانه از نقدی به کالابرگ تنها در صورتی امکان‌پذیر است که سرپرستان خانوار مایل باشند مبلغ ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان یارانه نقدی را بدون هیچ گونه مبلغ تشویقی اضافه به صورت کالابرگ و برای خرید کالا استفاده کنند.

احتمال واریز یارانه کالابرگ در ماه‌های پایانی ۱۴۰۳

با وجود آنکه دولت چهاردهم از طرح جایگزینی اختیاری یارانه کالابرگ با یارانه نقدی رونمایی کرده و این دو یارانه را از هم جدا ندانسته است اما احتمال اینکه دولت بخواهد در ماه‌های پایانی سال به بهانه‌های مختلف طرح کالابرگ را مجدداً اجرا کند وجود دارد. 

در دولت سیزدهم معمولاً در ماه رمضان، عید نوروز یا دهه فجر، به دهک‌های کم درآمد جامعه یارانه معیشتی نقدی یا کالابرگ اختصاص داده می‌شد. البته مبلغ این یارانه چندان قابل توجه نبود و هدایا و عیدی‌های دولت معمولاً ۱۰۰ یا ۱۵۰ هزار تومان بود و در خصوص طرح کالابرگ هم در ماه آخر اجرای آن شرایطی برای دریافتش وضع شد که مردم را نسبت به استفاده از آن دلسرد کرد.

دولت پزشکیان هنوز رویکرد خود نسبت به اعطای عیدی یا هدیه مناسبتی به اقشار کم درآمد را مشخص نکرده و برای آن باید حداقل تا دهه فجر و یا تا ماه رمضان و عید نوروز منتظر ماند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها