|

برندگان نوبل اقتصاد چه کسانی هستند؟

جایزه Sveriges Riksbank در علوم اقتصادی به یاد آلفرد نوبل امسال به دارون عجم اوغلو، سایمون جانسون و جیمز ای رابینسون اعطا شد.

لینک کوتاه کپی شد

دارون عجم اوغلو (Daron Acemoglu)، سایمون جانسون (Simon Johnson) و جیمز اِی رابینسون (James A. Robinson) برنده جایزه نوبل اقتصاد برای «مطالعات در مورد چگونگی شکل‌گیری نهادها و تأثیرگذاری بر رفاه» شدند.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از تجارت نیوز؛ کمیته نوبل آکادمی سلطنتی علوم سوئد گفت: این سه اقتصاددان مستقر در ایالات متحده «اهمیت نهادهای اجتماعی را برای شکوفایی یک کشور نشان داده‌اند.» این کمیته در بیانیه خود افزود: «جوامع با حاکمیت قانون ضعیف و نهادهایی که از جمعیت استثمار می‌کنند، رشد یا تغییر برای بهتر شدن ایجاد نمی‌کنند. تحقیقات برندگان به ما کمک می‌کند تا دلیل آن را درک کنیم.»

مقاله برنده

اقتصاددانان برنده، مؤسسات ایجادشده توسط قدرت‌های استعماری اروپایی را موردمطالعه قرار داده‌اند. آن‌ها استدلال می‌کنند که فراگیر بودن برخی مناطق باعث رونق آنها می‌شود. از سوی دیگر، مؤسساتی که منابع را به نفع استعمارگران استخراج می‌کنند، رشد اقتصادی پایینی داشته‌اند.

جایزه در استکهلم اعلام شد و نقطه پایانی بود بر جوایز امسال. این سه نفر 11 میلیون کرون جایزه نقدی به ارزش 934 هزار یورو را بین خود تقسیم خواهند کرد.

عجم اوغلو در پاسخ به دریافت جایزه گفت که هرگز نمی‌توان انتظار چنین چیزی (برنده شدن) را داشت. او افزود: «من خوشحالم. این یک شوک واقعی و یک خبر شگفت‌انگیز است. من فکر می‌کنم به طور کلی، کاری که ما انجام داده‌ایم به نفع دموکراسی است» او در سال ۲۰۰۵ مدال جان بیتز کلارک را برنده شد. عجم اوغلو قرار است اواخر روز دوشنبه در کنفرانسی در آتن یونان سخنرانی کند.

پیشینه برندگان

عجم اوغلو و جانسون در موسسه فناوری ماساچوست کار می‌کنند و رابینسون تحقیقات خود را در دانشگاه شیکاگو انجام می‌دهد. عجم اوغلو و رابینسون پیش از این کتاب‌هایی مشترک از جمله «دالان باریک» و «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند» با همکاری هم منتشر کرده‌اند.

عجم اوغلو و جانسون نیز اخیراً در کتابی با عنوان «قدرت و پیشرفت» همکاری کردند که به چگونگی استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای ایجاد شغل و ثروت (در صورت مدیریت صحیح) می‌پردازد.

نوبلیست‌های پیشین اقتصاد

از دریافت‌کنندگان قبلی جایزه نوبل اقتصاد می‌توان به کلودیا گلدین، بن برنانکه، داگلاس دایموند، پل کروگمن، دنیل کاهنمن و فیلیپ دیبویگ اشاره کرد.

میلتون فریدمن، اقتصاددان آمریکایی، یک برنده برجسته است که در سال 1976 این جایزه را برای کارش در زمینه پول‌گرایی دریافت کرد. این نظریه بر این باور است که کنترل عرضه کل پول در یک اقتصاد، راه اصلی برای تضمین رشد پایدار است.

برخلاف پنج جایزه دیگر (پزشکی، فیزیک، شیمی، ادبیات و صلح) که در هفته گذشته اعطا شدند، جایزه اقتصاد توسط آلفرد نوبل در وصیت‌نامه خود در سال 1895 مشخص نشده بود. در عوض این جایزه در سال 1968 توسط بانک مرکزی سوئد به یاد مخترع سوئدی تأسیس شد. اولین برندگان آن راگنار فریش و یان تینبرگن در سال 1969 بودند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها