|

ایرادات طرح فروش ایران خودرو

با وجود اینکه به همان طرح فروش قبلی ایران خودرو نیز ایراداتی وارد است، برنامه فعلی نیز بدون مشکل نبود.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- پس از گذشت یک سال و نیم از اولین دوره فروش خودروهای شرکت خودروساز ایران خودرو در سامانه یکپارچه برای دومین بار این سایت فروش خود را هفته پیش آغاز کرده است اما  این طرح ایراداتی داشت و این نشان می دهد که با گذشت بیشتر از پنج سال همچنان دولت نتوانسته است بازار خودرو را سامان بدهد. 

 همچنین پس از افزایش نرخ واختلاف نرخ خودروها در بازار و کارخانه خصوصا میان خودروهای داخلی دولت اجازه افزایش قیمت در کارخانه را به خودرو سازان نداد و همین سبب شده علاوه بر ضیان دادن این شرکت ها دلال های خودرو با رویای کسب سود هنگفت وارد این بازار شوند و کار را برای متقاضیان سخت کنند.

تاریخچه  طرح های ناموفق

در سال 1397 بلافاصله پس از رشد قیمت‌های چند ده میلیون تومانی خودرو در بازار صورت گرفت و شرکت خودروساز بلافاصله تحویل های فوری خود را غیرفعال کرد و مازاد تولید خود را به صورت پیش‌فروش‌هایی با موعد تحویل یک‌ساله یا بیشتر و با قیمت غیرقطعی انجام می‌دادند.

پس از چندین ماه هم قرعه کشی با قوانین اعم از شرط داشتن گواهینامه نداشتن پلاک فعال و ماندن سند در رهن شرکت به مدت یک سال و غیره انجام می شد و عملا این قرعه کشی تبدیل به لاتاری شد، این طرح به طوری ناموفق بود که متقاضیان حقیقی خودرو نتوانستند سریع ثبت نام کنند و خودروها به دلالان بازار رسید. 

پس از گذشت چند سال  در اواخر سال 1401، سامانه یکپارچه فروش خودرو فعالیت خود را آغاز کرد و بزرگ‌ترین طرح فروش خودرو با حضور چندین شرکت خودروساز راه‌اندازی شد اما این طرح هم ایراداتی داشت و مهم ترین آن متعهد نبودن شرکت خودروساز به تحویل خودرو بود و بر این باور بودند که چون پولی به خودروساز نرسیده پس موظف به تحویل خودرویی نیستند.

در نهایت کار به جایی رسید که شرکت ها  در سامانه های خود مشغول به فروش محصولاتشان شدند و این اولین گام در راستای بازگشت به فروش عادی سال های گذشته بود اما  این طرح فروش هم اخیرا ایراداتی داشت که در ادامه  بررسی میکنیم.

اولین ایراد این بود که شرکت سازنده یعنی ایران خودرو اطلاعی از مدل دقیق تعدادی از خودروهای عرضه‌شده تا زمان آغاز به کار سامانه فروش به متقاضیان نداده بود. برای مثال فقط اطلاع دادند که خودروهای هایما به فروش میرسد اما این شرکت مونتاژ کننده 4 مدل خودرو هایما است که پس از راه‌اندازی طرح فروش، گفته شد سه مدل هایما S7 پلاس، S5 و 7X در این طرح برای عرضه حضور دارند و خبری از هایما 8S نیست.

ایراد بعدی این است که اوایل هفته خرید اطلاعیه ای دادند که متقاضیان روش فروش خودرو را مشخص کنند پیش فروش یا فروش فوق العاده اما جزئیات این دو روش فروش معلوم نیست یعنی علاوه بر مشکل زمان تحویل مشکلاتی اعم از چگونگی پرداختی ها، رنگ های خودرو، سود مشارکت و مهلت متقاضی برای پرداخت هم در میان است.  

اما نکته جالب ایراد وکالتی کردن حساب ها بود که پس پرداخت وام بانک ها به مردم این کار را خلاف نظام بانکی دانستند اما افراد وام ها را گرفته و ثبت نام ها انجام شده بود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها