|

حقایق جالب در مورد اورست و کوهنوردی که تعجب می‌کنید!

حقایق و دانستنتی های جالب اورست

در این مطلب به معرفی حقایق جالب درباره ورزش کوهنوردی و اورست می‌پردازیم.

لینک کوتاه کپی شد

حتی اگر تابه‌حال تجربه ورزش کوهنوردی را نداشته‌اید، احتمالا برای یکبار هم که شده نام کوه اورست را شنیده‌اید. صعود به کوه اورست و فتح آن یکی از اهدافی است که هر کوهنورد حرفه‌ای در گوشه و کنار ذهن خود به آن فکر می‌کند. اما این کوه معروف با تمام صلابتی که دارد، دارای حقایق شگف‌انگیزیاست که هر کوهنوردی از فهمیدن آن‌ها متعجب خواهد داشت. در ادامه این مطلب به معرفی حقایق جالب درباره ورزش کوهنوردی و اورست می‌پردازیم.

دلیل نامگذاری کوه اورست

آیا تابه‌حال درباره دلیل نام‌گذاری بلندترین کوه جهان اندیشیده‌اید؟ جالب است بدانید مردم سرزمین تبت این کوه را فرمولانگا می‌نامند. نپالی‌ها به این کوه ساکارماتا به معنای الهه آسمان می‌گویند. در نهایت هم این کوه مرتفع، همان چیزی نامیده شد که نپالی‌ها می‌خواستند.

نکته جالبی که درباره نام‌گذاری کوه اورست وجود دارد این است که این کوه نه به نام اولین صعود کننده بلکه به نام اولین فردی که قله کوه را کشف کرد نام‌گذاری شد. سر جرج اورست یک نقشه بردار اهل کشور ولز بود. او در سال 1841 طی عملیات‌های مساحتی که انجام داد، موفق به کشف قله شد. او ابتدا این قله را پیک 15 نامید، اما بعدها انجمن سلطنتی جغرافیا به افتخار سر جرج اورست، قله را اورست نامید.

تنها کوهی که هر سال قد می‌کشد

یکی از حقایقی که شما را درباره اورست شگفت‌زده می‌کند، هر ساله قد کشیدن آن است. ارتفاع اورست در اولین اندازه‌گیری برابر با 8840 متر بود. در سال 210 این ارتفاع به 8848 متر رسید. براساس تحقیقات انجام شده، ارتفاع قله اورست هر ساله حدود 44 میلی‌متر افزایش می‌یابد. دانشمندان علت رشد ارتفاع اورست را حرکات صفحات زمین می‌دانند.

لازم به ذکر است در نحوه محاسبه ارتفاع قله اختلافاتی وجود دارد. برخی معتقدند تنها می‌بایست ارتفاع خود کوه محاسبه شود و برخی دیگر ارتفاع کوه و برفی که روی آن نشسته است را در محاسبه لحاظ می‌کنند. سرانجام طبق توافق سازمان ملی نقشه برداری نپال و چین، ارتفاع برف هم در این محاسبه لحاظ شد و ارتفاع کوه اورست با احتساب ارتفاع 3 الی 4 متری برف روی آن از 8844 به 8848 متر رسید.

راهنمایان بی جان

تعداد افرادی که در حین صعود به اورست جان باخته‌اند تا سال 2021 به 306 نفر رسیده است. بقایای این اجساد همچنان روی قله باقی مانده است. کوهنوردانی که صعود به قله را پیش رو دارند، از برخی از این اجساد به عنوان راهنما استفاده می‌کنند. برخی دیگر از اجساد این کوهنوردان طی آب شدن برف روی قله پیدا شده‌اند و بسیاری دیگر از این اجساد هنوز کشف نشده است.

براساس آمار به دست آمده حدود 3 درصد از افرادی که ورزش کوهنوردی و اورست را انتخاب کرده‌اند، در حین صعود به این قله جان خود را از دست می‌داده‌اند. از این تعداد 107 نفر در حال صعود بوده‌‌اند و علت مرگ‌ آن‌ها نداشتن تجهیزات مناسب و اکسیژن کافی بوده است. 83 نفر هم در حال برگشت از قله جان خود را از دست داده‌اند.

اولین کسی که اقدام به صعود اورست کرد جرج مالوری در سال 1924 بود. صعود او بازگشتی نداشت، وی جان خود را در این سفر از دست داد. در سال 1999 یعنی 75 سال بعد با افزایش غیرمنتظره دما، جسد او پیدا شد.

معرفی کامل کوه اورست

اولین کسی که توانست فاتح اورست شود

تلاش‌های بسیاری که ادموند هیلاری در سال‌های 1921 تا 1953 انجام داد، سرانجام نتیجه گرفت و نام او به عنوان اولین فاتح اورست ثبت شد. هیلاری با تلاش‌های فراوان بارها تا نزدیک قله پیش رفت اما به دلایل مختلف تلاش او به شکست ختم می‌شد. وی در سال 1953 به عنوان اولین کوهنورد فاتح اورست، توانست تجربه حضور روی بلندترین کوه جهان را به دست آورد.

جالب است بدانید در سال 1953 دو تیم صعود تصمیم مصمم و قاطع برای صعود به اورست را داشتند. تام بوردولون و چارلز ایوانز اعضای تیم اول بودند که تا ارتفاع 8750 متری اورست پیش رفتند، اما به دلیل خرابی تجهیزات اکسیژن مجبور به بازگشت شدند. ادموند هیلاری و تنزی نورگی اعضای تیم دوم بودند که صعودشان موفقیت‌آمیز بود.

بلندترین کوه اورست نیست

با اینکه بسیاری از افراد تصور می‌کنند بلندترین کوه جهان اورست است اما چنین نیست. کوه مونا کیا واقع در هاوایی 10100 متر است. 6000 متر از ارتفاع این کوه بزرگ در زیر آب و 4207 متر آن بیرون از سطح آب است. مونا کیا یک قله آتشفشانی بوده به عنوان بلندترین قله جهان به ثبت رسیده است.

نقطه جوش در اورست 71 درجه است

فشار هوا با ارتفاع ارتباط عکس داشته، به‌طوری که با افزایش ارتفاع، فشار هوا کاهش می‌یابد و در پی آن نقطه جوش آب هم کمتر می‌شود. در سطح دریا نقطه جوش آب حدود 100 درجه سانتی‌گراد است. این درحالیست که در نوک قله اورست برای اینکه آب به نقطه جوش خود برسد به دمای 68 تا 71 درجه سانتی‌گراد نیاز است.

سرمای استخوان شکن اورست

کوهنوردانی که ورزش کوهنوردی و اورست را انتخاب می‌کنند، برای صعود در تمام طول سال می‌بایست به تجهیزات گرمایشی مجهز شوند. بدون شک کوه اورست یکی از سردترین نقاط روی کره زمین است که حتی در فصل تابستان هم دمای بالاتر از صفر درجه را تجربه نمی‌کند. دما در نوک قله به منفی 70 درجه هم می‌رسد. سرمای شب اورست بسیار طاقت فرسا است. در طول روز دما چند درجه افزایش می‌یابد. دمای منفی 70.5 درجه سانتی‌گراد به عنوان سردترین دما در نوک قله اورست ثبت شده است.

ویژگی های کوه اورست

مراقب بادهای سنگین اورست باشید

یکی دیگر از چالش‌های مهمی که کوهنوردان در صعود به قله اورست با آن مواجه هستند، بادهای قوی و سنگین است. سرعت باد در این قله به 160 کیلومتر در ساعت می‌رسد. شدت این بادها به قدری زیاد است که می‌تواند منجر به آسیب جدی کوهنورد شود و شرایط خطرناکی را در آن منطقه حاکم کند. در فصل‌های بهار و پاییز که بیشترین صعود انجام می‌شود، بادهای شدید بیشتر رخ می‌دهند.

حقایق اورست در یک نگاه

کوه اورست نه تنها به عنوان بلندترین نقطه زمین شناخته می‌شود، بلکه به عنوان نمادی از چالش‌ها و پیروزی‌های انسانی در برابر طبیعت است. از دلایل نامگذاری تاریخی آن گرفته تا واقعیت‌های زمین‌شناسی ورزش کوهنوردی و اورست که هر ساله به ارتفاع آن افزوده می‌شود، اورست محلی است که حقایق شگفت‌انگیز و داستان‌های انسانی را در خود جای داده است. صعود به این قله نه تنها یک دستاورد ورزشی، بلکه یک سفر روحانی و فردی است که هر کوهنورد را با محدودیت‌ها و توانایی‌های خود روبرو می‌کند. با وجود خطراتی که در هر گام وجود دارد، از سرمای شدید گرفته تا بادهای سنگین و خطرات مرتبط با ارتفاع، اورست همچنان مقصدی است که بسیاری از کوهنوردان را به خود جذب می‌کند.

منبع: کی‌توایران

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها