|

شکایت دانش‌آموزان و فرهنگیان از وضعیت مدیریت آموزشی

پاک‌فطرت: سازمان مدیریت یک سال حقوق بازنشستگان را نداده که باعث شد تعداد زیادی از آنها سر کلاس حاضر نشوند.

لینک کوتاه کپی شد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: از 2 سال دیگر فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان معلم استخدام خواهد شد. دانشجویان دانشگاه فرهنگیان هم‌زمان با تحصیل، تدریس هم می‌کنند بنابراین اگر بخواهیم از میان نهضتی‌ها و حق‌التدریسی‌ها معلم استخدام کنیم، اشتباه است. علیرضا پاک‌فطرت در رابطه با کمبود معلم در مدارس، گفت: معلمین باید بهترین‌ها باشند.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از شفقنا، رهبر انقلاب اسلامی هم فرمودند معلم را از دانشگاه فرهنگیان تأمین کنیم. اما در سال 93 و 95 ورودی دانشگاه فرهنگیان صفر و یا 2 یا 3 هزار نفر بوده است. وی بابیان اینکه ما تا 2 سال پیش 200 هزار معلم کم داشتیم، گفت: جلسه‌ای که روز گذشته با وزیر داشتیم عنوان کرد که 670 هزار کلاس درس داریم که از این تعداد هزار کلاس فاقد معلم است؛ بنابراین مدیران و معاونان مدرسه بر سر کلاس حاضر می‌شوند. امسال حدوداً 50 هزار معلم از طریق آزمون استخدامی جذب شدند. همچنین 4 هزار نفر از معلم‌های غیرانتفاعی و تعدادی هم از میان نیروهای از طرح امین و نهضتی‌ها هم در آزمون قبول شدند. از ماده 28 آموزش و پرورش حدود 27 هزار نفر آزمون دادند که 10 هزار نفر نمره لازم را کسب نکردند که از میان آقایان بودند اما ظرفیت خانم‌ها پرشده است و قرار بر این شد مجدداً تجدیدنظری در مصاحبه انجام شود تا این 10 هزار نفر هم قبول شوند.

تجدیدنظر در مصاحبه‌های آزمون استخدامی

پاک‌فطرت نماینده مردم شیراز افزود: سهمیه ایثارگران حدوداً 25 درصد در آزمون است که تقریباً جای 4500 نفر خالی است و نتوانستند نمره حداقل را کسب کنند و قرار بر این شد که تجدیدنظری در مصاحبه انجام شود و مصاحبه‌ها را راحت‌تر انجام دهند چراکه در استخدام سهم آزمون 40 درصد و سهم مصاحبه 60 درصد است. این مصاحبه‌ها را که بررسی کردیم کمی سنگین بود و کسانی که تازه از طریق همین ماده 28 فارغ‌التحصیل می‌شوند نمی‌توان یک‌باره به آن‌ها گفت که تدریس کنند.

حضور 70 هزار بازنشسته در آموزش و پرورش

پاک‌فطرت بابیان اینکه در آموزش و پرورش از 70 هزار بازنشسته استفاده می‌کنیم، اظهار داشت: سازمان مدیریت یک سال حقوق بازنشستگان را نداده که باعث شد تعداد زیادی از آنها سر کلاس حاضر نشوند و قرار شد حق‌الزحمه آنها هر چه سریع‌تر پرداخت شود. دانشگاه فرهنگیان امسال 57 هزار دانشجو جذب کرد.

مدارس معلم ندارند

دیروز مجلس شورای اسلامی در بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم روح‌الله نجابت نماینده مردم شیراز گفت: دولت موظف است بستر آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد. از حوزه انتخابیه خود اعلام می‌کنند که مدارس معلم ندارند و این طبیعی بوده که بیان کنند در طی ۱ الی ۲ هفته این موضوع حل می‌شود. آیا واقعاً خبر ندارید که در مدارس معلم وجود ندارد، بعد ما انتظار داریم که آموزش و پرورش رایگان برای هم محقق شود.

حقوق معلمان 30 درصد کمتر از کارمندان

علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفته «معلمان بهترین حقوق را در مقایسه با سایر کارمندان دریافت می‌کنند. یک فرماندار به من گفت که یک معلم دو برابر من حقوق می‌گیرد.»؛ این اظهارات واکنش‌هایی در پی داشت. معلمان می‌گویند اجرای ناقص قانون رتبه‌بندی معلمان نتوانسته مشکلاتِ معیشتِ آن‌ها را حل کند و همچنان حقوقشان نسبت به سایر کارکنان پایین‌تر است. مهدی محمدیان (فعال صنفی معلمان) در واکنش به اظهارات رئیس کمیسیون آموزش مجلس به ایلنا می‌گوید: وقتی رتبه‌بندی به مرحله‌ی اجرا رسید به جرئت می‌توان گفت که کمتر از ۵ درصد از معلم‌ها به رتبه‌ی ۵ و کمتر از ۱۰ درصد به رتبه‌ی ۴ رسیدند و اکثراً رتبه ۳ به پایین گرفتند. حتی وزیر آموزش و پرورش هم دریکی از مصاحبه‌هایشان اعلام کردند که بعد از اجرای رتبه‌بندی تفاوت حقوق یک معلم با سایر کارمندان به ۳۰ درصد رسید؛ یعنی حقوق معلمان ۳۰ درصد کمتر از حقوق سایر کارمندان است. این در حالی است که ما از رفاهی‌ات و بن خرید کالاها و غیره نیز بی‌بهره هستیم. معلمان غیر از آنچه در حکمشان آمده، هیچ ندارند.

محمدیان همچنین در موردِ مسائلِ برخی از معلمان در رابطه با رتبه‌بندی می‌افزاید: در حال حاضر ۳۰۰ هزار معلم به رتبه‌های خود معترض هستند؛ چند بار قول رسیدگی داده‌اند و حالا می‌گویند دو ماه دیگر رسیدگی می‌کنیم.

وی همچنین به مشکلاتِ معلمان مهر آفرین اشاره کرد و گفت: بیش از ۷۰ تا ۸۰ هزار معلم مهر آفرین و قرارداد معین با مشکلِ صدور کد استخدامی مواجه هستند. این فعال صنفی همچنین در مورد معلمان بازنشسته آموزش و پرورش گفت: احکام معلمانی که در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بازنشست شده‌اند، هنوز بر اساس قانون رتبه‌بندی صادر نشده است. صندوق بازنشستگی کشوری تا کی قرار است تعلل کند؟ از وزارت آموزش و پرورش می‌خواهیم رسیدگی به مطالبات معلمان را به تعویق نیندازند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها