|

چرا فیلتر هپا در جاروبرقی مهم است؟

چرا فیلتر هپا در جاروبرقی مهم است؟ جارو برقی یکی از تجهیزات نظافتی است که جهت جمع‌آوری هرگونه زباله و آلودگی استفاده می‌شود. این محصول از…

لینک کوتاه کپی شد

جارو برقی یکی از تجهیزات نظافتی است که جهت جمع‌آوری هرگونه زباله و آلودگی استفاده می‌شود. این محصول از قطعات مختلفی ساخته شده که هرکدام با عملکردی درست در کنار یکدیگر می‌توانند قدرت دستگاه را افزایش دهند. یکی از این قطعات، فیلتر است که نقش بسیار مهمی را در جاروبرقی ایفا می‌کند. درواقع این قطعه مانع از ورود ذرات مختلف به داخل موتور جاروبرقی شده و به نوعی باعث افزایش طول عمر دستگاه می‌شود. حتی برخی از این فیلترها تا ذرات کمتر از ۱۰ میکرون را نیز پاکسازی می‌کنند تا سلامت انسان به خطر نیفتد. این قسمت همان فیلتر ثانویه است که از نوع هپا (HEPA) انتخاب می‌شود و آن را به عنوان یک قطعه ایمنی، در کنار فیلتر اصلی نصب می‌کنند.

کاربرد فیلتر هپا در جاروبرقی چیست؟

فیلتر هپا یک لایه الیاف پلیمری با منافذ بسیار ریز است که تا ۹۸ درصد می‌تواند ذرات معلق در هوا را به خود جذب کند. کاربرد آن نیز  به این صورت است که گرد و غبار از طریق خرطومی به داخل دستگاه کشیده شده و به فیلتر برخورد می‌کنند. حال اگر اندازه این ذرات بیشتر از ۰.۱ میکرون باشد، منافذ موجود روی این فیلتر مانع از عبور آن‌ها می‌شوند. در نتیجه هوا کاملا فیلتر شده و تمیز به محیط باز می‌گردد. کاربرد فیلتر هپا در جاروبرقی را می‌توانیم در سه مورد زیر خلاصه کنیم:

  • غربالگری ذرات: ذرات بزرگتر از ۰.۱ میکرون نمی‌توانند از منافذ ریز فیلتر عبور کنند. بنابراین به محض ورود ‌به الیاف می‌چسبند و به نوعی غربالگری ذرات صورت می‌گیرد.
  • جذب سطحی: ذرات کوچکتر از ۰.۱ میکرون می‌توانند از منافذ فیلتر عبور کنند. اما به دلیل جذب سطحی مولکولی، به دهانه این الیاف چسبیده و در آن قسمت گیر می‌کنند.
  • پخش و پراکندگی: زباله‌ها به همراه هوا به داخل جاروبرقی کشیده می‌شوند. به همین علت ذرات کوچکتر از ۰.۱ میکرون ممکن است در اثر برخورد با مولکول‌های هوا، به طور مدوام تغییر جهت داده و سرعتشان کاهش پیدا کند. همین موضوع نیز باعث می‌شود تا توسط فیلتر هپا جذب شوند.

فیلتر جاروبرقی

آیا فیلتر هپا جاروبرقی قابل شستشو است؟

فیلتر هپا جاروبرقی طول عمر بالایی دارد. اما زمانی که قدرت و عملکرد دستگاه کاهش یابد، باید آن را عوض کرد. البته در برخی از مدل‌ها قابلیت تعویض وجود ندارد و تنها می‌توان فیلتر را شست. اما این کار تا حدودی می‌تواند قدرت مکش دستگاه را کاهش دهد. زیرا این فیلتر قابلیت جذب ذرات کوچک را دارد و با شستشوی آن تنها آلودگی‌های سطحی پاک می‌شود. بنابراین ذرات ریزی که در داخل منافذ الیاف جذب شدند، ممکن است همچنان در جای خود باقی بمانند.

از طرفی این ذرات به تدریج می‌توانند در میان فیبر مواد سازنده فیلتر تجمع کرده و زنجیره تشکیل دهند. در اثر این تجمع و فشردگی‌ها، عبور هوا نیز به راحتی صورت نمی‌گیرد. در نتیجه قدرت مکش جاروبرقی به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند.

تفاوت قیمت جاروبرقی مجهز به فیلتر هپا با مدل‌های ساده در چیست؟

انواع جاروبرقی مجهز به فیلتر هپا شاید قیمت بالاتری نسبت به مدل‌های معمولی داشته باشد، اما قطعا ارزش خریدن دارد. زیرا با فیلتراسیون قوی، مانع از پخش گرد و غبار در محیط می‌شوند. البته این ویژگی به تنهایی نمی‌تواند روی قیمت موثر باشد. اما قطعا یک عامل تاثیرگذار است.

فیلتر هپا

جارو برقی ساده  بخریم یا فیلتردار؟

خرید جارو برقی مجهز به فیلتر، انتخاب هوشمندانه‌تری نسبت به مدل‌های ساده است. به شرطی که دارای فیلتر هپا باشد. چرا که این فیلتر هپا جاروبرقی به عنوان یک قطعه بهداشتی، هوا را از انواع ذرات، آلودگی و مواد آلرژی‌زا تصفیه می‌کند و تا حدودی می‌تواند روی سلامت انسان تاثیر بگذارد. البته بهتر است مدل‌هایی از این نوع جاروبرقی خریداری شوند که این فیلتر بعد از موتور نصب شده باشد. در غیر این صورت برخی از ذرات دوباره به محیط باز خواهند گشت.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی