|

مراجعه به دندانپزشکی؛ مرگ تدریجی یک نیاز؟

«هزینه های دندانپزشکی سر به فلک کشیده و بخش زیادی از مردم توانایی مراجعه به دندانپزشکی را ندارند...»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ اواخر اردیبهشت ماه سال جاری بود که حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان جلس شورای اسلامی در موضع گیری، نسبت به سلامت دهان و دندان مردم کشورمان و به ویژه تعرفه های بالای دندانپزشکی ابراز نگرانی کرد و گفت: به دلیل نامساعد بودن وضعیتی معیشتی مردم، آن ها چندان به سلامت دهان و دندان خود توجه نمی کنند و به جای اینکه در بسیاری از موراد از خدمات دندانپزشکی برای بهبود وضعیت دندان های خود استفاده کنند، در نهایت کار به کشیدن دندانشان ختم می شود.

به گزارش شایانیوز؛ این گزاره در شرایطی مطرح می شود که ایران جزو کشورهای برتر در حوزه دندانپزشکی و تحقیقات مرتبط با آن است با این حال، در فراهم ساختن زمینه های مساعد برای جذب راحت تر مردم به سمت کسب خدمات دندانپرشکی، به هیچ عنوان وضعیتی مناسبی نداریم. در این رابطه، به طور خاص توجه به 2 نکته مهم است.

کامپوزیت-دندان-بهتر-است-یا-لمینت-سرامیکی؟

اولا، با توجه به تشدید مشکلات اقتصادی در کشورمان در سال های اخیر و فاصله گرفتن هزینه ها از درآمد مردم در زندگیشان، استفاده از خدمات دندانپزشکی به جای اینکه تامین یک نیاز عادی افراد باشد، عملا ماهیتی لاکچری را به خود گرفته است. وقتی چیزی لاکچری و لوکس شد، بخش های قابل توجهی از افراد در یک جامعه توان استفاده از آن را ندارند.

کافی است توجه داشته باشیم که وقتی حداقل حقوق چیزی در حدود 12 میلیون تومان است، چطور می توان با خیال راحت به دندانپزشکی مراجعه کرد و برای یک ترمیم ساده، چندین میلیون تومان را پرداخت؟ البته که سال‌هاست این بحث که خدمات دندانپزشکی نیز تحت پوشش بیمه قرار گیرد مطرح است با این حال، هنوز شاهد هیچ تحول ملموس و محسوسی در این رابطه نبوده ایم. معادله ای که استفاده از خدمات دندانپزشکی را برای طیف های قابل توجهی از مردم کشورمان به مساله ای بسیار سخت و دشوار تبدیل کرده است. در این میان، به نظر می رسد که عدم نظارت دقیق و درست بر تعرفه های دندانپزشکی که از سوی دندانپزشکان اخذ می شود نیز در برخی موارد بحران را بدتر هم کرده است.

کما اینکه برخی از دندانپزشکان به صورت سلیقه ای در این رابطه اعلام تعرفه می کنند. مساله ای که رسانه ها و کارشناسان امر تاکنون در چندین نوبت نسبت به آن هشدار داده اند. از این رو، تا زمانی که شاهد بهبود شرایط اقتصادی و البته نظارت دقیق و درست بر فعالیت های دندانپزشکان نباشیم، انتظار معکوس شدن روندهای نامساعد در حوزه مراجعه مردم به دندانپزشکان، به هیچ عنوان منطقی به نظر نمی رسد.

دوم اینکه عدم استفاده از خدمات دندانپزشکی به ویژه در سنین پایین، می تواند در دراز مدت آثار و تبعات منفی قابل توجهی را بر وضعیت سلامت کلی جامعه برجا گذارد. به نظر می رسد که جریان حکمرانی در کشورمان باید این نکته را مد نظر داشته باشد که استفاده از خدمات درمانی در حوزه های مختلف، یک حق برای مردم کشورمان است و نباید هزینه های کمرشکن در این حوزه، مانع از توجه ویژه مردم به وضعیت سلامتیشان شود.

به بیان ساده تر، نباید مراجعه به پزشک و یا دندانپزشک، به نیازی تبدیل شود که بخش های زیادی از مردم قادر به تامین آن نیستند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها