|

پشت پرده یک روند معنادار در عرصه اجتماعی ایران

«بچه دار شدن برای بسیاری از زوج های جوان به یک مساله سخت تبدیل شده است.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ در ماه های اخیر برخی از ناظران و تحلیلگران مسائل اجتماعی به طور خاص به این نکته اشاره داشته‌اند که روند جمعیتی کشورمان نزولی است و به طور خاص زوج ها چندان تمایلی به بچه دار شدن ندارند. معادله ای که در دراز مدت می تواند چالش های جدی را برای کشورمان ایجاد کند و پیری جمعیت و متعاقبا تبعات منفی این موضوع را برای ایران به همراه داشته باشد. با این همه، اینطور به نظر می رسد که از میان علل مختلف مطرح برای این موضوع، به طور خاص می توان به دو مولفه مهم اشاره کرد.

اولا، عده ای بر این باورند که مشکلات و چالش های اقتصادی کشرومان در سال های اخیر به نحوی شده که فرزند دار شدن در عین حال که ایده ای جذاب و دوست داشتنی است، با این حال، با هزینه های سنگینی برای افراد همراه است که تامین آن ها بسیار دشوار است. اهمیت این مساله زمانی بیش از پیش درک می شود که توجه داشته باشیم اکنون هزینه های مرتبط با اجاره و خرید مسکن و تهیه مواد غذایی و غیره نیز رشد قابل توجهی در کشورمان داشته اند.

این در حالی است که سطح دستمزدها به نحوی متناسب رشد نمی کند و این ساله موجب شده تا طیفهای قابل توجه جمعیتی از کشورمان به دامان فقر رانده شوند. حال در این وضعیت، زوج های جوان ترجیح می دهند تا در شرایطی که امکانات کافی را در اختیار ندارند، بچه دار نشوند.

دوم اینکه در عرصه حکمرانی نیز شاهدیم که دستگاه هیا مسوول و مرتبط، تلاش چندانی را برای تسهیل ازدواج و یا ارائه تسهیلات لازم به زوج های جوان برای انجام برنامه ریزی هایی نظیر فرزند دار شدن نمی کنند. به طور خاص در ماه های اخیر شاهد بوده ایم که حتی در بحث وام ازدواج نیز شاهد ضعف عملکردهایی در حوزه تخصیص این وام از سو بانک ها بوده ایم.

بگذریم که اقساط بازپرداخت این وام نیز بالاست و از عهده بسیاری از زوج های جوان بر نمی آید. به طور کلی اینطور به نظر می رسد که مولفه های اقتصادی نقشی محوری در عدم رغبت زوج های جوان در بچه دار شدن بازی می کنند. 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها