|

آیا جنگ اتمی نزدیک است؟

«افکار عمومی در اقصی نقاط جهان از وقوع جنگ اتمی به شدت هراس دارند. آیا به راستی وقوع این جنگ در جهان کنونی نزدیک است؟»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- در روزها و ماه های اخیر به کرات یک گزاره از سوی بسیاری از رسانه های مطرح در عرصه بین المللی گفته و شنیده شده است. گزاره مذکور اشاره به قریب الوقوع بودن یک جنگ هسته ای دارد که می تواند در قالب منازعه میان قدرت های بزرگ جهان جلوه های عینی خود را به نمایش بگذارد. به طور خاص به تازگی شاهد بودیم که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خواستار آمادگی سازوکارهای حوزه تسلیحات اتمی این کشور برای مواجهه با تهدیدات احتمالی شد.

در این رابطه حتی یک مانور نظامی و آزمایشی نیز برگزار شده است. جدای از این ها در روزهای اخیر در چندین نوبت شاهد بوده ایم که قدرت های غربی در بحبوحه تداوم جنگ اوکراین روسیه را تهدید به انجام یک جنگ هسته ای علیه این کشور کرده اند. موضوعی که با پاسخ متقابل مقام های ارشد روسیه همراه شده و آن ها نیز از آمادگی خود برای مقابله با این سناریو خبر داده اند.

جالب اینکه کره شمالی نیز به عنوان یک قدرت اتمی بارها تاکید کرده که در صورت ماجراجویی قدرت های غربی علیه خود، در استفاده از تسلیحات اتمی اش تردیدی را به خود راه نمی دهند. حال در این شرایط یک سوال مهم و محوری مطرح می شود: به راستی آیا جنگ اتمی نزدیک است؟ به نظر می رسد به دو دلیل عمده و محوری چندان نباید این گزاره را قریب الوقوع دانست.

اولا در قالب جنگ اتمی، نه کشوری که از تسلیحات هسته ای استفاده می کند و نه آنکه تسلیحات اتمی علیه آن به کار گرفته می شود و به دنبال پاسخ متقابل است، برنده نخواهند بود. به بیان ساده تر، جنگ اتمی برنده ندارد و تنها مزیت برخورداری از تسلیحات هسته ای، تقویت قدرت بازدارندگی کشورها و نه استفاده از سلاح های اتمی است. از این رو با تکیه بر همین منطق ساده می توان گفت که نزدیک شدن به گزاره جنگ اتمی به نفع هیچکس نیست.

دوم اینکه استفاده از تسلیحات اتمی بار روانی منفی را در عرصه جهانی علیه استفاده کننده از این تسلیحات به راه خواهد انداخت. معادله ای که به انزوای شدید بازیگر مذکور و رقم خوردن سناریوهای به شدت منفی علیه آن ختم خواهد شد. از این رو اگر از این زاویه نیز به ماجرا بنگریم گزاره جنگ اتمی چندان قریب الوقوع به نظر نمی‌رسد و دلیل آن هم هزینه های سنگین استفاده از تسلیحات اتمی علیه کشورِ استفاده کننده از آن است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها