|

رونمایی از برنده اصلی تداوم جنگ های غزه و اوکراین

«شرکت های تسلیحاتی آمریکایی را بایستی اصلی ترین برندگان تداوم جنگ های غزه و اوکراین دانست.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- بیش از دو سال از آغاز جنگ اوکراین و البته بیش از شش ماه از آغاز جنگ خونین غزه می گذرد. جنگ‌هایی که بسیاری از ناظران و تحلیلگران عرصه روابط بین الملل آن ها را فراتر از یک جنگ ساده میان دو کشور یا بازیگر ارزیابی می کنند و معتقدند بایستی آن ها را نمودهایی عینی از منازعه قدرت میان قطب های مختلف قدرت در نظام بین المللی کنونی جهان دانست.

جنگ هایی که نتیجه و برونداد نهایی آن ها تا حد زیادی می تواند شکل دهنده روندهای آتی در قالب نظم و معادلات کلان بین المللی جهان باشد. با این همه، خونریزی های گسترده در قالب جنگ های مذکور و به طور خاص جنگ غزه که از منظر نرخ کشتار غیرنظامیان، عنوان مرگبارترین جنگ قرن بیست و یکم جهان را یدک می کشد، با انتقادات و اعتراضات گسترده بین المللی به ویژه از ناحیه افکار عمومی جهان، رو به رو شده است.

این طیف ها به طور خاص به این نکته اشاره می کنند که جنگ های مذکور بایستی هرچه سریعتر متوقف شوند و زمینه برای تضمین امنیت غیرنظامیان و برقراری آرامش و ثبات فراهم شود. با این همه، بایستی به این نکته نیز توجه داشت که جنگ های اوکراین و غزه، برای برخی اقشار و گروه ها، حامل منافع کلانی نیز هستند. در این زمینه به طور خاص می توان به شرکت های تسلیحاتی آمریکایی اشاره کرد که سودهای قابل توجهی را از تداوم دو جنگ مذکور به جیب می زنند.

جالب است که مدیر اجرایی شرکت تسلیحاتی آمریکایی "ریتون تکنالوجیز" در موضع گیری در بحبوحه جنگ اوکراین به این نکته اشاره کرده است که اروپای شرقی، بازارهای جدید و فرصت های سودآوری را پیش روی این شرکت تسلیحاتی قرار داده که به هر نحو ممکن بایستی این فرصت ها مورد استفاده قرار گیرند. در این رابطه، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز چند وقت قبل برای توجیه مخالفانِ اعطای کمک های مالی این کشور به اوکراین گفت که اعطای کمک های مذکور سبب شده تا فعالیت های شرکت های تسلیحاتی در آمریکا رونق بگیرد و شاهد توسعه فعالیت های آن ها باشیم.

معادله ای که در نهایت سود و نفع خود را به مردم آمریکا و اقتصاد این کشور خواهد رساند. در این چهارچوب، دولت آمریکا در قالب اعطای وام و کمک های مالی سنگین به اوکراین، جدای از اینکه برای اوکراینی ها نسبت به آمریکا بدهی ایجاد می کند در عین حال، این کشور را وادار می کند تا پول های ارائه شده را از خودِ آمریکا سلاح بخرد. معادله ای که از هر منظر برای واشینگتن حامل سود است.

در مورد جنگ غزه نیز شاهد برقرار بودن معادله ای مشابه هستیم. از این رو، شرکت های تسلیحاتی آمریکایی را بایستی اصلی‌ترین برندگان تداوم جنگ های غزه و اوکراین بدانیم.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی