|

از جذابیت های حیات وحش؛ اختاپوس با 9 مغز و 3 قلب خودشو ماده جا می زنه و جفتشو می خوره

اختاپوس از عجیب ترین و تکامل یافته ترین نرم تنانه ولی مطمئنا خیلی از این شگفتی هارو نمی دونید مثل 9 مغز داشتنشون که مولتی تسکن.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- آیا تا به حال برای بحث های جذاب سر میز غذا در کنار خانواده گیر کرده اید ؟ خب استراحت کنید من این کار را برای شما راحت کرده ام. در این جا چندین واقعیت شگفت انگیز در مورد اختاپوس را برای شروع مکالمات شما عنوان می کنیم. البته در ابتدا عادی شروع می کنیم و کم کم عجیب می شویم تا خیلی شوکه نشوید. این موجودات با هوش کنجکاو و دارای شخصیت هستند.

قثس

5f306f5b231f180e1c322d04c99a116c

جالب است بدانید که خیلی از محققان بر این باورند که اگر اختاپوس ها عمر طولانی تری داشته باشند اطلاعات غالب روی زمین به جای ما بوده اند. اختاپوس از نرم تنانی آبزی است  که به خاطر شرایطی که در دریا داشتن متوسط 4 سال عمر می کنه مجبور بوده از لحاظ ذهنی تکامل پیدا کنه تا بتونه از خودش دفاع کنه و این تکامل خیلی عجیب و منحصر به فرد است.

کوچکترین اختاپوس اختاپوس گرگی است که قد آن 2.5 سانتی متر و وزن آن کمتر یک گرم است.

Untitled

خون اختاپوس آبی ست زیرا حاوی پروتئین مس به نام هموسیانین است. البته آبی سلطنتی ولی نه اینکه بخواهد خود را از خانواده سلطنتی بداند، ظاهرا. اختاپوس دارای سه قلب است که یکی برای پمپ کردن خون از طریق اندام های خود، درو مورد دیگر برای پمپ کردن خون از طریق آبشش هاست. آن ها ترجیح می دهند به جای شنا بخزند چرا که وقتی شنا می کنند اندام ها برای تپش خون متوقف می شوند بنابراین شنا خسته کننده است.

main-qimg-195005dc753b951bd2aece37937f18e4

غع

اختاپوس ها جالب است که بدانید بازی رو دوست دارند و بازی هایی رو دوست دارند که فرزند انسان دوس داره مثل مکعب یا اسباب بازی ها و اختاپوس ها می تونند چهره آدم ها رو تشخیص بدن یعنی می شناسن شمارو .

یکی دیگه از نظریه ها که راجع به اختاپوس ها هست اینه که اختاپوس 9 تا مغز داره و هر پا یک مغز داره و می تونه جداگانه تصمیم بگیره یکی شکار کنه یکی پا میتونه جای دیگه رو لمس کنه یا یکی از پاها خجالتی باشه یکی پرو باشه. عجیب نیست؟ یا اینکه میگن تو یک اختاپوس میتونی چند رده سنی انسان رو ببینی مثلا سرش بزرگساله بازوش بچه دوساله با توانایی عجیبه.

لب

اختاپوس ها احساس دارند و اگر شما زیر آب باشید میتونید دوست باشید یعنی احساس دوستی کنید و اختاپوس هم از بعضی آدم ها خوشش میاد بعضی ها رو دوست نداره می تواند آنچه را که از طریق مکنده های خود لمس می کند طعم و مزه و بو را حس می کند او از درک منشا تکاملی مغز انسان در شکل بیگانه ای از هوش بهره می برد.

یبل

پیچ و تاب در پیاده روی  شنا و جابجایی اشیا، بازوهای روباتیک نرمی ارائه می دهد این مکنده ها از عضلاتی ریز و پیچیده تشکیل شده اند که می توانند فشار کافی را برای پاره کردن گوشت اعمال کنند. حتی می توانند شما را بلند کنند؟ بله اختاپوس های غول پیکر اقیانوس آرام یکی از مکنده ها می تواند 16 کیلوگرم را بلند کند.

آیا تا به حال برای باز کردن درب های تلاش کرده اید یک اختاپوس در اقیانوس آرام به نام بیلی می تواند آن را باز کند. به طور گسترده این گونه از باهوش ترین بی مهره ها و نرم تنان است. مغز اختاپوس از 500 میلیون نورون بزرگ تشکیل شده است این در حالی است که مغز انسان از 100 بیلیون نورون کوچک تشکیل شده است. مغز سیگنال های عصبی را به کیسه های مخصوص می فرستد تا فورا رنگ و الگوو بافت اختاپوس را تغییر دهدو با گیاهان سنگ ها و مرجان ها مخلوط شود همچنین اختاپوس ها می توانند از تجربه ها بیاموزند. حافظه کوتاه مدت و بلند مدت را حفظ می کنند و با استفاده از ابزار هوشمندانه مشاهده کنند.

ثقف

آیا تا به حال کاری را ناخودآگاه انجام داده اید که به خاطر نیاورید ؟ضربدر 8 کنید چرا که دو سوم نورون های اختاپوس در آغوش آن قرار دارد به این منظور می تواند بدون نیاز به دستور العمل مغز حتی در صورت قطع بدن به محرک ها واکنش نشان دهد.

آن ها مانند انسان دارای چشمان دووربین مانند هستند که روی نور با لنز تمرکز می کنند. پوست اختاپوس حاوی همان پروتئین های حساس به نور است که در چشم او وجود دارد بنابراین پوست او می تواند بدون اطلاع از چشم یا مغز به نور پاسخ دهد و خود را استتار کند.

اگر یکی از بازوهای اختاپوس به هر دلیلی قطع شود می تواند در عرض چند هفته مجدد رشد کند. آن ها بدون بازو نمی مانند و همه ی اختاپوس ها دارای سم هستند که کمتر از 20 سانتی متر طول دور آن ها را پوشش می دهد و می تواند 26 انسان را در عرض چند دقیقه بکشد. 

بازوی سوم در راست یک اختاپوس نر بازوی جفت گیری است که به هکتو کوتیلوس معروف است.اختاپوس ها برخی از ضد اجتماعی ترین و غیر دوستانه ترین موجودات زنده هستند حتی تا آنجا پیش می رود که شریک زندگی خود را در هنگام جفت گیری بخورند البته به جز اختاپوس راه راه اقیانوس آرام. برخی به معنای واقعی با بازوی جنس نر جفت می شوند و برخی دیگر به عنوان یک ماده خود را نشان می دهند تا به اندازه کافی نزدیک شوند و قبل از ترک سریع کل بازوی جفت را از جا می کند.

lpso-mating_roy-caldwell

با این حال پس از جفت گیری آن ها می میرند جنس نر طی چند ماه می میرد و جنس ماده برای محافظت از تخم های خود روزه  می گیرد درست قبل از بیرون دادن تخم ها تا از گرسنگی نمیرند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها