|

ارز ایرانی!

ارز شگفت انگیز برای ایرانی ها!

رمزارز

اوایل پاییز ۱۴۰۰ از سوی مسئولان دولتی راه‌اندازی رمز ارز ملی بر پایه ریال مطرح شد....

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- اوایل پاییز ۱۴۰۰ از سوی مسئولان دولتی راه‌اندازی رمز ارز ملی بر پایه ریال مطرح شد و باتوجه به گفته های ارزنو پس از موج فراگیر ایجاد ارزدیجیتال بانک‌های مرکزی(CBDC) در دنیا، بانک مرکزی ایران نیز از دو سال قبل درحال‌توسعه رمز ریال بوده و وعده داده‌شده که شهریورماه امسال توسط این بانک صادر و عرضه می‌شود.

پشتوانه این ارز دیجیتال ریال خواهد بود؛ به این معنی که به‌ازای هر واحد رمزریال، معادل ریالی آن در حساب بانک مرکزی بلوکه خواهد ماند. این چرخه صدور باعث می‌شود که نقدینگی جدید خلق نشود و مشکلی برای اقتصاد کلی کشور ایجاد نخواهد کرد. از طرفی با صدور این رمزارز در بلاک‌چین خصوصی خود، این ارز مانند تمام CBDC‌های دیگر امکان استخراج نخواهد داشت و بانک مرکزی هر زمان که نیاز باشد می‌تواند هر تعداد از این ارز را صادر و عرضه کند.

اما برخی این ارز را راهی برای دور زدن تحریم‌ها می‌دانند؛ برخلاف این گفته‌ها، این ارز قابلیتی افزون بر ریال فیزیکی برای این کار ندارد و هدف از ساخت آن نیز این کار نبوده است؛ چراکه رمزریال باهدف رهگیری بهتر برای مبارزه با پول‌شویی یا ایجاد سیستم‌هایی به وجود آمده است که به لحاظ فنی پایداری بیشتری داشته باشند.

درنهایت می‌توان گفت رمزریال درواقع نسخه الکترونیکی اسکناس‌های رایج در ایران خواهد بود و ارزش آن نیز به ریال کاغذی سنتی موجود متصل می‌شود. البته کارت‌های اعتباری که همه ما برای خریدهای روزانه از آن استفاده می‌کنیم نیز نوعی پول دیجیتالی است. اما تاکنون صدور این پول‌های دیجیتالی از سوی بانک‌ها و بر پایه اعتبار الکترونیکی بانک مرکزی انجام می‌شد و در رمزریال فقط بانک مرکزی با کمک تکنولوژی بلاک‌چین اقدام به صدور خواهد کرد؛ به همین دلیل به نظر می‌رسد باتوجه به شباهت این دو، تولید و عرضه ارز دیجیتال ملی در ایران در کوتاه‌مدت و میان‌مدت چالش‌ساز نخواهد بود.

آخرین اخبار رمزارزها را در صفحه ارز دیجیتال شایانیوز بخوانید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها