|

شاردینگ اتریوم چه معایبی دارد؟

شاردینگ یکی از اعمال محاسباتی در لایه ۱ شبکه اتریوم است و پیاده سازی آن به همراه پروتکل اثبات سهام روی بلاک چین اتریوم همراه شده است.

لینک کوتاه کپی شد

شبکه‌های بلاک چین مخصوصاً شبکه‌های اتریوم و بیت کوین، جهان را به گونه‌ای متحول کرده که هیچ کس تصورش را هم نمی‌کرد. اما با وجود اینکه شبکه‌های بلاک چین به ویژه شبکه بلاک چین اتریوم پتانسیل بی‌سابقه‌ای را از پیشرفت‌های تکنولوژیک نشان می‌دهند، به مرور زمان مشکلاتی در آنها ایجاد شد. تراکنش‌های کند و زمان بالای انتظار کاربران از آن دست مشکلات هستند. در حال حاضر شبکه بلاک چین اتریوم می‌تواند تا ۱۵ تراکنش در ثانیه را پردازش کند. در حالی که سیستم‌های غیر بلاک چین مانند ویزا و مستر کارت به طور بالقوه می‌توانند هزاران تراکنش را در یک بازه زمانی یکسان پردازش کنند. در این مقاله قصد داریم در مورد شاردینگ اطلاعاتی را با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.

شاردینگ بلاک چین اتریوم چیست؟

شاردینگ یکی از اعمال محاسباتی در لایه ۱ شبکه اتریوم است. برنامه ریزی و پیاده سازی آن به همراه پروتکل اثبات سهام روی بلاک چین اتریوم همراه شده است. به گفته ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، برنامه نویس و یکی از بنیانگذاران اتریوم، اجرای شاردینگ به طور بالقوه می‌تواند نرخ تراکنش در شبکه بلاک چین اتریوم را صد برابر در یک ثانیه افزایش دهد. همچنین می‌تواند توان عملیاتی شبکه را بسیار بیشتر کند. علاوه بر این، شاردینگ از دیگر مکمل‌ها و راه حل‌های مقیاس بندی مانند Polygon است.

در این صورت با افزایش توان عملیاتی و سرعت تراکنش، هجوم کاربران به شبکه افزایش پیدا خواهد کرد. در نتیجه با توجه به اهرم عرضه و تقاضا، تقاضا برای خرید اتریوم (خرید ETH) بالا خواهد رفت. این امر در نهایت موجب افزایش قیمت اتریوم (قیمت ETH) خواهد شد. البته خوب است که بدانید زنجیره شارد در اتریوم ۲ چیست و با این مفهوم نیز آشنایی کافی داشته باشید.

ویژگی‌های شاردینگ

  • شاردینگ در لایه ۱ اتریوم اتفاق می‌افتد.
  • شاردینگ زنجیره بلوکی را به چند پارتیشن تقسیم می‌کند.
  • هر پارتیشن مجموعه‌ای از اعتبار سنجی‌های خاص خود را دارد.
  • شاردینگ می‌تواند اتریوم را ۱۰۰ برابر کند.

02

معماری شاردینگ

برای درک نحوه عملکرد شاردینگ اتریوم، ابتدا باید نحوه عملکرد اثبات سهام را در بلاک چین اتریوم به طور کامل درک کنیم. هر گره تمام حالت‌های شبکه را ذخیره می‌کند و تمام تراکنش‌ها را پردازش می‌کند. همه گره‌ها با هم ترکیب شده، یک دفتر کل مشترک از تاریخچه تراکنش‌ها را نگه می‌دارند و نسخه مشترک خود را بر روی هر گره‌ای با داده‌های متفاوت اعمال می‌کنند. اما این امر یک واقعیت است که این همه کار توسط همه گره‌ها سرعت شبکه را کاهش می‌دهد.

اثبات سهام بدون شاردینگ

اگر اثبات سهام بدون شاردینگ اجرا شود، بلاک‌های جدید توسط اعتبار سنجی‌ها (چیزی غیر از استخراج کنندگان در اثبات کار) به بلاک چین اضافه می‌شود. این اعتباردهنده‌ها مسئول تأیید هر بلوک جدید در بلاک چین هستند. آنها این کار را با قرار دادن بخشی از اتریوم خود و رای دادن به سایر گره‌ها انجام می‌دهند. اگر آنها یک بلوک فاسد را تأیید کنند، قطع به یقین اجماع کار ثابت می‌کرد که تایید آنها فاقد اعتبار است. در نتیجه اتری را که در اختیار شبکه گذاشته را از دست می‌دهند.

نکته

با از دست رفتن سرمایه اعتبارسنجی‌ها، علاوه بر کم شدن اعتبار شبکه، اعتماد کاربران به اتریوم نیز کم می‌شد. با کم شدن اعتماد کاربران، احتمال اینکه کمتر کسی به پروژه‌های بعدی اتریوم اعتماد کند بالا می‌رفت. در نتیجه قیمت اتریوم (قیمت ETH) پایین می‌آمد. با ادامه این چرخه، به مرور زمان خرید اتریوم (خرید ETH) فقط به برخی از پروژه‌های خاص محدود شده و بقاء اتریوم را به خطر می‌انداخت.

اثبات سهام در کنار شاردینگ

اما اگر شاردینگ همراه با اجرای اثبات سهام باشد، داستان کمی متفاوت خواهد بود. همه اعتباردهنده‌ها همه بلوک‌ها را تایید نمی‌کنند. در عوض، بلاک چین طبق اصل شاردینگ پارتیشن‌بندی می‌شود. این امر باعث می‌شود شبکه به گروه‌ها یا قطعات کوچکتر تقسیم شود. سپس، هر پارتیشن مجموعه‌ای از اعتبارسنجی‌های خاص خود را دارد که مسئول اعتبارسنجی بلوک‌های تراکنش‌هایی هستند که در آن پارتیشن رخ می‌دهند.

نکته

به طور کلی، با توجه به رشد قیمت اتریوم (قیمت ETH) استخراج اتریوم مانند اثبات کار توجیه اقتصادی نداشته است. به همین دلیل تیم توسعه این ارز، استخراج اتریوم را به طور کلی از شبکه بلاک چین اتریوم حذف کرده تا تعادل در نرخ خرید اتریوم (خرید ETH) برقرار شود.

هدف اصلی شاردینگ

هدف اصلی شاردینگ، ساختار مداوم سیستمی است. ساختاری که داده‌ها را در اندازه‌های یکسان به واحدهای کوچک تر تقسیم کند. در نتیجه تمام داده‌ها میان تمام گره‌های شبکه پخش می‌شود.

به زبان ساده، با افزایش تعداد گره‌ها شبکه‌های غیرمتمرکز کندتر می‌شوند. شاردینگ می‌تواند این اثر را کاهش دهد. هر چه یک شبکه خردتر باشد، سریعتر می‌شود. لازم به ذکر است که هر شارد به تعداد کافی گره نیاز دارد تا سطح مناسبی از امنیت را تضمین کند.

معایب شاردینگ

یکی از بزرگترین معایب شاردینگ امنیت شبکه است. از آنجایی که هر پارتیشن بلاک چین به تنهایی یک واحد در نظر گرفته می‌شود. در نتیجه می‌تواند به صورت جداگانه مورد حمله قرار گیرد. همچنین از آنجایی که یک شارد بسیار کوچکتر از کل شبکه است، تلاش کمتری برای حمله نیاز دارد.

دومین نقطه ضعف شاردینگ نقطه شکست آن است. یعنی خراب شدن یک شارد، چه به دلیل خطاهای شبکه باشد یا خراب شدن سخت افزار، یا ارورهای سیستمی و…منجر به شکست کل شارد‌ها می‌شود. در حال حاضر توسعه دهندگان اتریوم برای جلوگیری از افت اعتماد کاربران و تقاضای خرید اتریوم (خرید ETH) به دنبال راه حلی برای رفع این مشکل هستند.

کلام آخر

در تئوری، شاردینگ می‌تواند مقیاس اتریوم را افزایش دهد. اگر اجرای آن موفقیت آمیز باشد، اتریوم با سریع ترین پروتکل‌های پرداخت در جهان رقابت خواهد کرد. همچنین شاردینگ با توجه به پتانسیل قیمت اتریوم (قیمت ETH) علاوه بر پذیرش گسترده اتریوم در شبکه‌های بین المللی پرداخت، اتریوم را به یک بستر مناسب برای سرمایه گذاری تبدیل خواهد کرد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها