|

پرمصرف ترین روغن موتور در خودروهای داخلی چیست؟

روغن موتور جزو اصلی است که در هر خودرویی وجود دارد و رانندگان به خوبی آن را می‌شناسند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش شایانیوز به نقل از خودربانک، دارندگان خودروهای مختلف، نه تنها باید رانندگی خوبی داشته باشند، بلکه باید بتوانند به نحو احسن از خودروی خود نیز نگهداری کنند. روغن موتور نیز یکی از محصولاتی است که باید برای خودروی خود تهیه کنید. به علاوه زمان تعویض آن را به صورت دقیق بررسی کرده و در زمان مناسب برای تعویض آن اقدام کنید. بسیاری از افراد با بی‌دقتی و عدم توجه به نشانه‌های کاهش کیفیت روغن، هزینه‌های سنگینی را بر دوش خود می‌گذارند. از طرفی نوع روغن موتور نیز با هم متفاوت است. بهترین روغن موتور 10w40 نیز می‌تواند به عنوان یک محصول عالی برای خودروی شما عمل کند. در ادامه با این روغن‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

چرا باید از روغن موتور استفاده کرد؟

هنگامی که خودرو روشن می‌شود، قطعات مختلف و سیستم‌های آن شروع به کار می‌کنند. با توجه به این که بسیاری از قطعات از جنس فلز و محکم هستند، فرسایش آن‌ها سریع است. برای این که اصطکاک بین قطعات کمتر شود و عملکرد موتور و سایر سیستم‌ها به خوبی انجام گیرد، باید از یک روان‌کننده استفاده شود. روغن موتور بین قطعات موتور حرکت کرده و اصطکاک را کاهش می‌دهد. همچنین به افزایش عمر مفید خودرو کمک کرده و عملکرد آن را تسهیل می‌کند.

بهترین زمان برای تعویض روغن موتور

روغن موتورهای مختلفی در بازار وجود دارد که بسته به نوع خودرو، زمان استفاده و ... با هم تفاوت دارند. روغن موتور 10w40 یکی از پرکاربردترین و رایج‌ترین روغن‌هایی است که برای خودروهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر به دنبال بهترین روغن موتور هستید که از آن برای فصول و اقلیم‌های مختلف استفاده کنید، این روغن موتور می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌هایی باشد که انتخاب می‌کنید.

بهترین روغن موتور 10w40 و خصوصیات آن

هنگامی که قصد خرید روغن موتور را دارید، باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال شرایط آب و هوایی که در آن زندگی می‌کنید، اهمیت بالایی دارد. انجمن مهندسی خودرو (SAE) استانداردهای خاصی را برای ویژگی‌های یک روغن موتور تعیین کرده است که می‌توان به کمک آن‌ها انتخابی بهتر داشت. مهم‌ترین خصوصیت یک روغن موتور، گرانروی آن است که توسط این شاخص تعیین می‌شود.

SAE مهم‌ترین ویژگی برای انتخاب روغن موتور است که روی بسته بندی با حروف XXWYY نوشته می‌شود این شاخص، گرانروی روغن موتور را در دماهای مختلف نشان می‌دهد.

از چه روغن موتوری استفاده کنیم؟

 

اکثر روغن‌های بازار از نوع چهارفصل هستند تا بتوانند برای اقلیم‌هایی مانند کشور ما که فصول با دماهای مختلف داریم مناسب باشند.

برای این که بتوانید میزان گرانروی روغن را در دماهای مختلف متوجه شوید. بهترین روغن موتور 10w40 را در نظر می‌گیریم. عدد قبل از W نشان دهنده گرانروی روغن در سرما است و عدد بعد از w در اصل نشان دهنده گرانروی روغن موتور در فصول گرم است.

در اصل W مخفف کلمه Winter به معنای زمستان است که نشان می‌دهد روغن شما از نوع چهار فصل است و در فصول سرد نیز گرانروی مورد نیاز برای تامین لغزندگی در قطعات موتور را ایجاد می‌کند.

با توجه به توضیحات داده شده، گرانروی روغن یک اصل مهم است که مشتری باید از آن اطلاع داشته باشد. اما دلیل اهمیت این خصوصیت چیست؟

گرانروی در اصل میزان روان بودن روغن را نشان می‌دهد که سبب می‌شود وظیفه اصلی روغن به خوبی انجام گیرد. اگر گرانروی بالا باشد، میزان روان بودن روغن کمتر است. پس سبب می‌شود تا روغن به راحتی در بین قطعات حرکت نکند و اصطکاک بالا رود. گرانروی روغن موتور در محدوده مشخصی می‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد. بهترین روغن موتور 10w40 باید به گونه‌ای باشد که گرانروی خود را در تمام فصول حفظ کرده و در برابر تغییرات دما از این محدوده خارج نشود.

سایر ویژگی‌های یک روغن موتور خوب

علاوه بر این که باید گرانروی روغن موتور بررسی شود، مشخصه‌هایی دیگر نیز باید مد نظر قرار گیرد. یک روغن موتور خوب نه تنها باید روانکاری خوبی داشته باشد بلکه باید طول عمر آن نیز بالا باشد.

علاوه بر روانکاری روغن موتور، این ماده وظیفه دارد تا اجزای داخلی موتور را تمیز نگه دارد. در هر صورت پس از شروع به کار موتور، اصطکاک و فرسایش قطعات سبب می‌شود تا ریزه‌های آهن، گرد و غبار و ... در اطراف قطعات وجود داشته باشد. روغن این ریزه‌ها را به خود جذب کرده و از قطعات جدا می‌کند تا بتوانند کار خود را بهتر انجام دهند. به همین علت پس از چند روز، رنگ روغن عوض شده و رو به سیاهی می‌رود.

طول عمر هر روغن موتور نیز مشخص است. هر چه کیفیت آن بهتر باشد، قطعا طول عمر بهتری خواهد داشت. معمولا روغن‌های سنتتیک نسبت به روغن‌های معدنی طول عمر بیشتری دارند؛ زیرا در هنگام تولید آن‌ها بهینه سازی بیشتری شده اند.

مهم‌ترین وظایف روغن موتور 10w40

یک روغن موتور خوب نه تنها باید روانکاری را به خوبی انجام دهد و قطعات موتور را تمیز کند، بلکه باید خاصیت خنثی کنندگی اسیدهای حاصل از اکسیداسیون و احتراق را هم در موتور داشته باشد. فرآیندهای مختلفی در موتور سبب می‌شود تا یک خودرو بتواند کار خود را به انجام برساند. خنثی کردن مواد تولیدی جانبی نیز از وظایف بهترین روغن موتور 10w40 است.

به علاوه پایداری حرارتی و مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون نیز باید برای انتخاب یک روغن موتور خوب در نظر گرفته شود.

بهترین روغن موتور 10w40 موجود در بازار

اگر سری به بازار روغن موتور بزنید، برندهای مختلفی را می‌بینید که اکثرا هم می‌توانند انتظارات شما را برآورده کنند؛ اما برخی از برندها به خوبی شناخته شده هستند و سالهاست که سابقه خوبی از خود به جای گذاشته اند. به عنوان مثال می‌توان برای خرید بهترین روغن موتور 10w40، مواردی مانند روغن موتور 10w40 اسپیدی، بهران، الف و ... را نام برد.

برای این که بتوانید بهترین روغن موتور 10w40 را خریداری کنید، بهتر است به مراکز معتبر مراجعه کنید و از مشاوره آن‌ها در این زمینه بهره ببرید. به علاوه از نظر کیفیت روغن، قیمت و استفاده از بهترین برند روغن موتور نیز اطمینان خاطر خواهید داشت.

روغن موتور 10w40 به خوبی می‌تواند خودروی شما را در هر فصلی به بهترین عملکرد موتور روبرو کند. به خصوص در مناطقی که تغییرات آب و هوایی زیاد است، امکان تعویض روغن در بازه زمانی کم وجود ندارد و باید از روغن‌های چهار فصل استفاده کرد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها