|

کارشناسی خودرو شامل چه مواردی می شود؟

شاید بتوان گفت یکی از بزرگترین دغدغه های سال های پیش رو کارشناسی خودرو دست دوم باشد.

لینک کوتاه کپی شد

این چالش از آن جایی نشات می گیرد که با آغاز پاندمی کرونا صنعت تولید خودرو در سرتاسر جهان تحت تاثیر قرار گرفته است. در نتیجه وسایل نقلیه جدید کمتری وارد بازار شده و در اختیار خریداران قرار می گیرد. بنابراین ترکیب دو مقوله کاهش تولید اتومبیل و افزایش تعداد افرادی که به دنبال خودروهای ارزان قیمت هستند، تقاضا برای خرید خودروهای دست دوم را افزایش داده و متعاقبا خریداران را با رشد سرسام آوری قیمت ها مواجه ساخته است.

خرید خودروی دست دوم نیز ریسک ها و خطرات خاص خودش را دارد؛ به همین خاطر کارشناسی خودرو امری لازم و ضروری قبل از خرید خودروی دست دوم است.

اما کارشناسی خودرو چیست و شامل چه مواردی می شود سوالی است که شاید برای بسیاری از افراد ایجاد شود، به همین خاطر تصمیم گرفتیم در این مطلب به پاسخ این دو سوال بپردازیم. پس این مطلب را از دست ندهید و تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

کارشناسی خودرو چیست؟

سال ۱۴۰۰ از نظر انتخاب خودرو و تخفیفاتی که ممکن است با آن روبرو شوید، سال چندان عادی نخواهد بود. اگر در بازار دشوار امروز به دنبال خرید خودرو نو یا دست دوم هستید، باید بطور دقیق از نظر کارشناسی خودرو بهره بگیرید.

از آنجایی که تست کلی خودرو نیازمند داشتن مهارت کافی در تمامی بخش های آن است، بهتر است به منظور جلوگیری از زیان های مالی از یک کارشناس خبره کمک بگیرید. کارشناس خودرو وضعیت فنی و فیزیکی و ظاهری خودرو را بررسی می کند و با توجه به تجربه ای که در این زمینه دارد، قیمت گذاری خودرو را انجام می دهد.

تفاوت معاینه فنی و کارشناسی خودرو

معاینه فنی خودرو بررسی سلامت خودرو از لحاظ استاندارد های جهانی است که هر ۵ الی ۱۰ سال انجام می گیرد. در معاینه فنی، خودرو از لحاظ احتراق موتور و میزان ورود آلاینده ها به هوا بررسی می شود. همچنین ترمزها از لحاظ کیفیت و عملکرد مورد بررسی قرار می گیرند تا از میزان تصادفات جاده ای براساس عملکرد نامناسب آنها کاسته شود. اما در هنگام کارشناسی خودرو، دامنه بررسی ها بیشتر منوط به حوزه قیمت گذاری خودروی دست دوم یا وارداتی می شود.

برخی از مواردی که ممکن است در حین کارشناسی خودرو صورت گیرد شامل موارد زیر خواهند بود:

تست فنی موتور

مسلما بررسی قطعات داخلی خودرو اعم از گیربس، کلاج و غیره تنها نتیجه یک کارشناسی خودرو است که متمایز از یک معاینه فنی خواهد بود. نشت روغن، صداهای غیر طبیعی یا بوی سوختگی در محفظه داخلی ماشین هر یک می توانند نشانه هشدار دهنده برای ایرادات فنی موتور خودرو باشند.

چک کردن ترمز و فرمان

فرمان و ترمز دستی از مواردی هستند که برای هدایت صحیح یک خودرو به کار می روند. فرمان نباید دارای خلاصی و یا سفتی بیش از اندازه باشد زیرا می تواند کار هدایت خودرو را با دشواری همراه سازد. عموما تست فرمان و ترمز با یک رانندگی ساده چند متری در یک مسیر صاف مشخص می شود. یک فرمان مناسب قادر است بدون انحراف به جلو حرکت کند.

بررسی بدنه

شاسی، سقف و ستون های خودرو جزو مواردی هستند که ممکن است در طی تصادفات سنگین آسیب ببینند. در فرآیند کارشناسی خودرو، بدنه به دقت از لحاظ هر نوع سطوح و فرورفتگی های غیر طبیعی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

چنان چه نسبت به مسئله عدم آسیب دیدگی حساسیت بالایی دارید پس بهتر است کوچک ترین انحناهای روی بدنه ماشین را جدی بگیرید. چرا که هر یک از این موارد ممکن است حاکی از یک تصادف سنگین و صافکاری بعد از آن باشد.

بررسی کیلومتر شمار

 امروزه برخی از افراد به منظور افزایش قیمت خودرو، اقدام به دست کاری کیلومتر شمار می کنند. متاسفانه روش های بسیاری بدین منظور وجود دارد که تنها توسط یک کارشناسی دقیق خودرو می توان به صحت و سقم آن ها اطمینان کرد.

بررسی قطعات تعویضی

تعویض برخی قطعات خودرو معمولا در اثر برخی تصادفات، صورت می گیرد. اگر چه در طی تصادفات جزیی ممکن است تنها به یک صافکاری خلاصه شود، اما احتمال تعویض کاپوت، گلگیر، سپر و سایر موارد نیز وجود دارد. تشخیص تعویض قطعات اصلی و فابریک متعلق به یک ماشین ممکن است تنها به کمک یک کارشناسی خبره صورت گیرد. چرا که در تست معاینه فنی تنها به سلامت قطعات موجود بر روی خودرو بسنده می شود. 

بررسی قطعات الکترونیکی

سیستم های صوتی و دکمه های آینه ها می توانند جزو بخش قطعات الکترونیکی یک خودرو به حساب بیایند. در هنگام کارشناسی خودرو ساده ترین نکات مربوط به عملکرد دکمه های سیستم های صوتی، حرکت آینه ها، چراغ های راهنما و جلو، حرکت برف پاک کن و بالا و پایین رفتن شیشه های برقی خودرو مورد بررسی قرار می گیرد.

تست رانندگی

تست رانندگی یکی از مهمترین قسمت های خرید ماشین دست دوم است. در این تست می توان خطاهای مربوط به سیستم استارت، جلو بندی، عملکرد کلاج و سایر موارد را مورد ردیابی قرار داد.

 در هنگام شروع به رانندگی باید هر سیستمی از خودرو بررسی شود. در صورتی که هوا سرد یا گرم باشد بهتر است تهویه خودرو و سرعت فن ها هم لحاظ گردد. یکی از اقداماتی که می توان انجام داد استفاده از بخاری حتی در گرم ترین شرایط هوایی است. قفل درب ها نیز بهتر است در چنین شرایطی کنترل شوند. حد المقدور عملکرد چراغ ها در شب مورد بررسی قرار گیرد تا میزان روشنایی و صحت و سالم بودن آن ها تعیین گردد.

گزارش کارشناسی خودرو

اگر چه وجود هر گونه عیب و ایراد احتمالی نباید نادیده گرفته شود اما این بدان معنا نیست که وجود هر گونه مشکل احتمالی شما را از خرید خودرو منصرف نماید. مسلما وجود یک کارشناس خبره خودرو می تواند به شما در تصمیم گیری درست کمک نماید.

یکی از سایت هایی که می توانید برای کارشناسی خودرو کمک بگیرید سایت کاراپ است. کارشناسان این تیم یکی از خبره ترین و قوی ترین کارشناسان خودرو در ایران هستند که شما می توانید به راحتی اعتماد کرده و در زمان خرید خودرو دست دوم از آنان کمک بگیرید.

منبع:سایت زد4کار

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها