|

انتقاد وزیر بهداشت از عدم رعایت پروتکل‌ها

مقصر تلفات کرونا: مردم یا مسئولان؟

سخنان تند وزیر بهداشت در انتقاد از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا با انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌ها روبرو شده است.

لینک کوتاه کپی شد

سخنان جدید وزیر بهداشت و خشم وی در انتقاد از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا در روز دوشنبه 4 اسفند با انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌ها روبرو و حتی دستمایه طنز و شوخی برخی شده است.

نمکی: به جای وزیر بهداشت بگویید مدیرکل مرده‌شورخانه!

سعید نمکی در اظهارات جدیدش از شکستن پروتکل‌های بهداشتی کرونا و البته عدم برخورد با این افراد متخلف، ابراز نارضایتی کرد و گفت: «ما داریم فریاد می‌زنیم که اپیدمی گرفتارمان می‌کند، چرا گوش نمی‌کنید؟ این‌طور که نمی‌شود مملکت اداره کرد. چقدر باید فریاد بزنم و بگویم؟»

نمکی متن

وزیر بهداشت همچنین با اشاره به جان باختن تعداد قابل توجهی از اعضای کادر درمان به دلیل ابتلا به کرونا در یک سال گذشته، افزود: خدا شاهد است که داغ این شهدای سلامت دارد مرا نابود می‌کند. ناب‌ترین بچه‌های سلامت را از دست دادم. داغی برای هیچ فرماندهی بالاتر از این نیست که افسران ارشد و سربازانش را از دست بدهد آن هم به دلیل ندانم‌کاری و سهل‌انگاری دیگران. منِ وزیر خبر ندارم چه کسی می‌آید و بیرون می‌رود؛ فقط شدم ته رودخانه، زخمی و جنازه جمع‌کن. به جای وزیر بهداشت بگویید مدیرکل مرده‌شور خانه.»

نمکی در بخش دیگری از اظهاراتش از عملکرد وزارتخانه‌اش در مدیریت بحران کرونا دفاع کرده و ضمن متهم کردن منتقدان خود به غرض‌ورزی سیاسی، تاکید کرده است: «مدیریت ایران یکی از ناب‌ترین، شایسته‌ترین و مدرن‌ترین شیوه‌های مدیریتی بود که می‌تواند برای جهان الگو باشد.»

سخنان اخیر وزیر بهداشت گرچه بیشتر حول محور سرزنش شهروندان به دلیل عدم رعایت‌ پروتکل‌های بهداشتی بود ولی کنایه‌ای هم به کوتاهی برخی دستگاه‌ها در اعمال پروتکل‌های کرونا و عدم برخورد آن‌ها با افراد خاطی در رعایت دستورالعمل‌ها علیه کرونا دربرداشت.

مدیریت ناکارآمد بحران کرونا و انکار مسئولین

از زمان ورود کرونا به ایران و در یک سال گذشته بسیاری دولت را متهم به نداشتن برنامه کلان مدیریتی برای مقابله در برابر کرونا کرده و تاکید کرده‌اند که اقدامات مسئولان در برابر بحران کرونا پر از تناقض و همراه با آزمون و خطای فراوان بوده است.

در این میان گزارش‌های برخی از موسسات تحقیقاتی بین‌المللی هم ناکارآمدی مدیریت بحران کرونا و آمار بالای مبتلایان در ایران را در مقایسه با دیگر کشورها تایید می‌کند. طبق داده‌های دانشگاه جان هاپکینز در اولین سالگرد ورود کرونا به کشور، ایران پس از هند دارای بیشترین تعداد مبتلایان به این بیماری در قاره آسیا است.

پیش‌تر هم موسسه تحقیقاتی بین‌المللی لووی به ارزیابی مدیریت بحران کرونا در کشورهای مختلف پرداخته داده بود و ایران در بین 98 کشور، رتبه 95 را در مدیریت این پاندمی به دست آورده بود.

البته به نظر بسیاری، یکی از متهمان اصلی در زمینه ناکارآمدی مدیریت بیماری کرونا در کشور شخص رییس جمهور است؛ برخی معتقدند حسن روحانی برای مدیریت همه‌گیری کرونا، تصمیمات قاطع و موثر نگرفته و حتی به دلایل اقتصادی از اقدام برای قرنطینه موثر خودداری کرده و حتی در مواقعی دستور به بازگشایی زودهنگام کسب و کارهای تعطیل شده، داده است.

ادعای روحانی درباره الگوی جهانی شدن مدیریت بحران کرونا توسط دولتش

از طرف دیگر حسن روحانی در مقاطع مختلف در یک سال گذشته از اقدامات دولتش در مدیریت کرونا دفاع کرده و آن را یک دستاورد قابل توجه در سطح جهان هم دانسته است. رییس جمهور در اوایل سال جاری با اشاره به تقسیم کشور از نظر میزان شیوع کرونا به مناطق قرمز، زرد و آبی گفت: نمی‌خواهم اسم ببرم. بعضی رهبران کشورها بودند که از من سوال می‌کردند، چگونه شما از فاصله اجتماعی به فاصله هوشمند آمدید و سه منطقه سفید، زرد و قرمز را اعلام کردید و مبانی‌تان چیست و می‌خواهید چه کار کنید؟ معلوم است این کشور مورد توجه جهان است و همه به این کشور نگاه می‌کنند. پیروزی در این مقطع، پیروزی یک ملت است.»

تعدادی نیز در زمینه ناکارآمدی مدیریت بحران کرونا در کشور، انگشت اتهام را به سمت وزیر بهداشت گرفته‌اند. مدتی پیش مصطفی معین، رییس شورای عالی نظام پزشکی در یادداشتی خطاب به سعید نمکی نوشت: «رفتار مدیریتی شما، یکی از علل اصلی تداوم کرونا و کشتار کادرهای پزشکی، پرستاری و عموم ملت است.» همچنین معین، وزیر بهداشت را به سکوت در برابر تاخیر در اعلان ورود کرونا به کشور، قرنطینه نکردن سریع مناطق آلوده‌ای چون قم، عدم قطع فوری پرواز به چین و منع نکردن هر نوع تجمع در عزاداری و شادی متهم کرده است.

همچنین پیش‌تر رضا ملک‌زاده، معاون وزارت بهداشت ضمن استعفا از مقام خود در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت، مدیریت وی در پاندمی کرونا را بسیار غلط و پرنقص دانسته و عدم توجه نمکی به توصیه‌های متخصصان را از جمله دلایل تلفات انسانی بسیار کرونا در ایران عنوان کرده بود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها