|

گزارش «شایا نیوز» از اما و اگرهای یک پدیده اجتماعی نوظهور

سگ گردانی؛خوب ، بد، زشت!

فردی که مالک یک سگ بوده، مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد . سرباز نیروی انتظامی هم برای مقابله با اسلحه مالک سگ را تهدید می کند

لینک کوتاه کپی شد

گروه اجتماعی- در هفته اخیر برخورد نیروی انتظامی با سگ‌گردانی در سطح شهر و واکنش‌ها به این موضوع موجب توجه دوباره به این مسئله شده است. نیروی انتظامی از سال‌ها قبل سگ‌گردانی را ممنوع کرده و در مقاطع مختلف اقدام به برخورد با مالکان سگ‌های خانگی که در سطح شهر اقدام به گرداندن آنها می کنند،کرده است. البته هر بار هم برخورد پلیس با سگ‌گردانی با مخالفت‌هایی از سوی افکار عمومی و رسانه‌ها مواجه شده است.

ماجرای اخیر برخورد با سگ‌گردانی از کجا شروع شد؟

به گزارش «شایانیوز»، ماجرای برخورد با سگ‌گردانی اخیر از آن‌جا شروع شد که شورای شهر تهران در 26 تیر، یک فوریت مصوبه‌ای را تصویب کرد که براساس آن ورود سگ‌ها و دیگر حیوانات خانگی به محل بازی کودکان در بوستان‌های شهر تهران ممنوع را ممنوع می کرد. حجت نظری، عضو شورای شهر که ارائه‌دهنده این طرح در شورای شهر تهران بود، درباره دلایل تصویب آن گفت: «خانواده‌ها به دلیل افزایش ورود حیوانات خانگی به بوستان‌ها با چالش مواجه شده‌اند و این طرح مشخصات ناظر بر سلامت خردسالان است از باب اجرای مصوبه شهر دوستدار کودک و برای تامین سلامت شهروندان نیاز است که جداسازی داشته باشیم تا امکان بازی با آرامش داشته باشیم.»

بعد از تصویب مصوبه فوق در شورای شهر، مرکز اطلاع‌رسانی پلیس اعلام کرد که طرح مبارزه با سگ‌گردانی آغاز شده است. این مرکز همچنین تاکید کرد: «برخورد با سگ‌ها یک مطالبه مردمی است و نگهداری از سگ‌ در مجتمع‌های مسکونی موجبات آزار و اذیت دیگر ساکنان نیز خواهد شد. همچنین حضور سگ‌ها در پارک‌ها نیز در مواردی منجر به احساس ناامنی و وحشت کودکان شده و از این رو پلیس پایتخت طرح برخورد با سگ‌گردانی را در دستور کار خود قرار داده است.» از طرف دیگر سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت تاکید کرد: «برخی افراد با آوردن سگ در معابر عمومی باعث ترس و دلهره برای شهروندان شده‌اند و پلیس با اخذ مجوز از دادستان تهران با افرادی که در اماکن عمومی مانند پارک‌ها سگ‌گردانی می‌کنند، برخورد می‌کند.»

اجرای طرح برخورد با سگ‌گردانی در چند روز گذشته با مخالفت‌هایی از سوی مالکان حیوانات خانگی روبرو و حتی منجر به درگیری بین پلیس و شهروندان نیز شد. شاهد مثال این مساله انتشار ویدئویی از درگیری بین ماموران نیروی انتظامی و مالک یک سگ در شهرک گلستان بود. در این ویدئو فردی که مالک یک سگ بوده، مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد . سرباز نیروی انتظامی هم برای مقابله با اسلحه ای که از داخل خودرو پلیس اورده بود، مالک سگ را تهدید می کند.

 بعد از انتشار گسترده این ویدئو در شبکه‌های اجتماعی سرهنگ ضرغام آذین، سرکلانتر دوم پلیس پیشگیری تهران واکنش نشان داد و گفت که برخورد با مالک سگ خواسته مردم شهرک گلستان بوده و این فرد قبل از تذکر پلیس، رفتار نامناسب داشته و فحاشی کرده است. البته وی تاکیدکرد که رفتار غیرحرفه‌ای سرباز کلانتری که اقدام به اسلحه‌کشی کرده، هم در حال بررسی است.

آیا سگ‌گردانی طبق قانون جرم است؟

طی هفته اخیر حامیان برخورد با سگ‌گردانی اعلام کردند که برخورد با مالکان سگ‌ها در سطح شهر براساس قانون صورت می‌گیرد. آن‌ها مصوبه شورای شهر درخصوص ممنوعیت ورود حیوانات به محل بازی کودکان را بر مبنای ماده 501 قانون مجازات اسلامی می‌دانند؛  طبق این ماده عمل ایجاد هراسی که توسط سگ انجام شود و همچنین اتفاقات دیگری که باعث مصدومیت یا مرگ فرد شود، براساس تعریف انواع جنایات کیفری به قصاص یا دیه محکوم می‌شود. همچنین به نظر مدافعان برخورد با سگ‌گردانی از آن‌جایی که این عمل در انظار عمومی می‌تواند باعث سلب آرامش شهروندان یا ایجاد ترس و هراس در وجود آنان شود، می‌شود به ماده 618 قانون مجازات اسلامی استناد کرد؛ براساس این ماده فرد ایجادکننده هیاهو و جنجال یا کسی که به افراد دیگر تعارض می‌کند، در صورتی که باعث ایجاد اخلال در نظم و آرامش عمومی شود یا باعث بازداشته شدن مردم از کسب و کار شود، به سه ماه تا یک سال حبس و تا 74 ضربه شلاق محکوم می‌شود.

از طرف دیگر مخالفان برخورد با سگ‌گردانی توسط پلیس می‌گویند سگ‌گردانی براساس قانون جرم محسوب نمی‌شود. عباس صمدی، حقوقدان در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها تاکید می‌کند قانونی وجود ندارد که حمل و نقل سگ یا گرداندان سگ براساس آن در شهر جرم باشد. وی در ادامه می‌گوید: «ما در این موضوع خلا قانونی داریم درست است؛ باید درباره محل‌های رفت‌وآمد و حمل ونقل حیوانات خانگی، قوانین شفاف و روشنی تصویب شود و از مدتی قبل هم شنیده می‌شود طرح‌هایی در مجلس در این خصوص مطرح شده که البته فعلا نتیجه‌ای حاصل نشده است. در صورتی که قطعا لازم است که چنین قانونی به تصویب برسد تا بتواند رفتارهای صاحبان سگ‌ها را طوری شکل بدهد که منجر به آسیب روحی و جسمی نشود.» این حقوقدان همچنین می‌افزاید: «مصوبه شورای شهر درباره ممنوعیت ورود حیوانات به محل بازی کودکان قانون نیست. قانون چیزی است که مجلس آن را تصویب کرده باشد و شورای نگهبان تایید کرده باشد. در نتیجه نمی‌توان افراد خاطی در مورد مصوبه فوق را مجازات کرد.»

در نهایت اینکه قبل از این که به این موضوع که سگ گردانی در خیابان در قانون جرم تعریف شده یا خیر باید به این مساله توجه کرد که آیا چنین روندی سبب موجبات ناامنی روانی در میان شهروندان می شود یا خیر؟ معترضان به مساله سگ گردانی چه کسانی هستند؟ صاحبان این حیوانات یا همه شهروندان؟ از سوی دیگر نیز باید به این مساله توجه کرد که برخی از شهروندان به هر دلیلی اقدام به نگهداری حیوانات خانگی به خصوص سگ می کنند شاید بر عهده متولیان امر باشد تا محلی را برای گرداندن این حیوانات اختصاص دهند تا این افراد بدون دغدغه و مزاحمت برای سایرین حیوانات خود را در آنجا گردانده و حواشی پیرامون این مساله نیز از بین برود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها