|

اعتراف محسن هاشمی به وجود مافیای زباله

درآمد 2000 میلیارد تومانی مافیای زباله در تهران

درآمد حاصل از بازیافت زباله در تهران سالانه بیش از 2 هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران به تازگی در یادداشتی از تصویب کلیات طرح جامع پسماند در شورای شهر خبر داده و نوشته است: «هدف از این طرح کاهش نسبت زباله کم‌ارزش و تر و در نهایت تبدیل زباله به فرآورده‌های بازیافتی، کمپوست و سوخت برای تامین برق است؛ به نحوی که دورریز باقیمانده، دخالت انسانی در فرآیند پسماند و آسیب‌های اجتماعی به کمترین میزان ممکن برسد.» رییس شورای شهر در بخشی از یادداشت خود یکی از مهم‌ترین موانع اجرای طرح جامع پسماند تصویب شده در شورای شهر تهران را مافیای زباله دانسته است که با استفاده از کودکان کار و اتباع خارجی، کارتن‌خواب‌ها و کارگران محروم موجب بروز مسائل محیط زیستی و آسیب‌های اجتماعی می‌شوند.

سودهای کلان مافیای زباله در تهران

گرچه اولین بار است که یک مقام مسئول عالی‌رتبه شهر تهران به وجود مافیای زباله اعتراف می‌کند  اما کارشناسان مسائل زیست-محیطی و شهری سال‌هاست که می‌گویند مافیای زباله در کشور با به دست گرفتن انحصار جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت، سودهای کلان به جیب می‌زند. در حال حاضر میزان تولید زباله در تهران روزانه 9 هزار تن برآورد می‌شود که در برخی فصول هم روزانه به بیش از 12 هزار تن می‌رسد.

طبق برآوردهای کارشناسان درآمد حاصل از بازیافت زباله در تهران سالانه بیش از 2 هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود که از این درآمد فقط 200 میلیارد تومان آن سهم شهرداری است و حدود 300 میلیارد هم هزینه نیروی انسانی شاغل در آن یعنی زباله‌گردها و افراد تفکیک‌کننده پسماندهاست؛ بنابراین بخش زیادی از سود کلان زباله به جیب پیمانکاران یا همان مافیای زباله می‌رود.

در سال‌های نه چندان دور بیشتر خانواده‌های ایرانی زباله‌های قابل بازیافت و خشک خود را جمع‌آوری می‌کردند و آن را در ازای چیزهایی مانند نمک به نمکی‌ها می‌فروختند تا این‌که قرار شد وظیفه جمع‌آوری پسماندهای قابل بازیافت به پیمانکاران تحت نظارت شهرداری واگذار شود و البته پیمانکاران موظف شدند که با رواج فرهنگ تفکیک پسماند در مبدا، زباله‌های قابل بازیافت را از درب  خانه‌های شهروندان دریافت کنند. اما با گذشت مدتی از این طرح، پیمانکاران برای جمع‌آوری پسماندهای قابل بازیافت به استفاده از نیروی کار ارزان کودکان، اتباع بیگانه و کارتن‌خواب‌ها یا همان زباله‌گردهای فعلی روی آوردند.

زباله‌گردها؛ قربانیای اصلی مافیای زباله

در حال حاضر زباله‌گردها با تفکیک و جمع‌آوری زباله‌های خشک از سطح شهر، آن را در قبال دریافت مبالغی اندک به پیمانکاران تحویل می‌دهند. حتی این پیمانکاران در محل‌های دفن زباله هم کارگرانی را به کار می‌گیرند تا زباله‌ها را تفکیک کنند و این اقدام پیمانکارها با همکاری و مماشات شهرداری‌ها صورت می‌گیرد. در سال‌های گذشته کارشناسان شهری تاکید کرده‌اند که مافیای زباله با مماشات سازمان شهرداری توانسته از تغییرات جدی در زمینه جمع‌آوری پسماند از جمله اجرای طرح تفکیک پسماند در مبدا جلوگیری کند. چند سال پیش هم محمد حقانی، عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به همکاری شهرداری با مافیای زباله گفت: «قاطعانه می‌گویم مافیای زباله که دنبالش هستید در بدنه رسمی مدیریت شهری است.»

با توجه به شکست طرح‌های قبلی برای ساماندهی جمع‌آوری پسماند و بازیافت زباله‌های شهری، طرح جدید شورای شهر هم در این حوزه چشم‌انداز چندان روشنی ندارد؛ البته قربانی ادامه روند فعلی در حوزه جمع‌آوری پسماند و بازیافت، زباله‌گردهایی هستند که تعداد قابل توجهی از آن‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند و حتی در سال‌های گذشته گزارش‌های مختلفی درباره خشونت و آزار کودکان زباله‌گرد توسط پیمان‌کاران شهرداری از جمله بریدن بخشی از گوش یک کودک منتشر شده است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی