|

جزییات حادثه تلخ سراوان

در سراوان چه گذشت؟

درگیری بین نیروهای انتظامی و سوخت‌بران در شهر مرزی سراوان، یکی از حوادث تلخ روزهای گذشته بود.

لینک کوتاه کپی شد

یکی از اتفاقات تلخ روزهای اخیر، وقوع درگیری بین نیروهای انتظامی و تعدادی از سوخت‌بران بلوچ در شهر مرزی سراوان بود که منجر به جان باختن و زخمی شدن تعدادی از هموطن‌مان شد.

جزییات ماجرا از زبان مسئولان استان

بعد از انتشار تعدادی ویدئو از تصاویر تیراندازی و ناآرامی در سراوان، معاون امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان در گفتگویی، جزییات ماجرا را بازگو و اعلام کرد تیراندازی ابتدا در آن سوی مرز و از طرف نیروهای نظامی پاکستان انجام شده است.

محمدهادی مرعشی درباره چگونگی شروع درگیری در مرز شمسرِ سراوان گفت: «ما در این منطقه، گذری را برای کمک به معیشت مرزنشینان و کنترل لازم برای ورود و خروج افرادی که در این مسیر تردد می‌کنند، ایجاد کردیم؛ اما از ساعت 8 صبح روز یکشنبه(3 اسفند) در حوزه شهرستان سراوان درگیری اتفاق افتاد و تجمعی پشت مرز مشاهده شد و انبوهی از جمعیت سوخت‌بران و افرادی که غالبا به صورت غیرقانونی مبادرت به انتقال سوخت کشور به پاکستان می‌کنند، در این منطقه تجمع کرده و قصد داشتند از این مرز وارد شوند.»

معاون امنیتی استاندار سیستان بلوچستان با بیان این که با افراد تجمع‌کننده در مرز مذاکره شده و از آن‌ها خواسته شده در چارچوب قواعد و قوانین از این گذر وارد شوند، تاکید کرد: «ظاهرا در آن طرف، تجمع باعث تیراندازی از سوی ماموران پاکستانی می‌شود و هجوم شدت پیدا می‌کند و با شکستن درهای گذر و ایجاد خسارت، جمعیت وارد شده و حین این درگیری یک نفر کشته و 4 نفر مجروح می‌شوند.»

به گفته مرعشی تعدادی از افراد در جمعیت به سمت پاسگاه شهرستان سراوان حمله کرده و قصد ورود به آن را داشتند؛ در نتیجه ماموران مرزی تیراندازی می‌کنند و تعدادی از افراد مجروح می‌شوند. بعد از این تیراندازی‌ها جمعیت متفرق شده و اوضاع تحت کنترل در می‌آید. اما روز بعد دوشنبه 4 اسفند عده‌ای به فرمانداری سراوان هجوم می‌برند و موجب وارد آمدن خساراتی به ساختمان فرمانداری می‌شوند البته اوضاع به سرعت توسط نیروهای انتظامی آرام می‌شود.

واکنش‌ها به وقایع تلخ سراوان

 ملک فاضلی، نماینده سراوان در مجلس شورای اسلامی در واکنش به این حادثه با تاکید بر لزوم پیگیری این اتفاق ناگوار از سوی مراجع قانونی، تصریح کرد: «لازم است مردم تا روشن شدن موضوع آرامش خود را حفظ کنند.»

 مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان هم با صدور بیانیه‌ای حادثه تیراندازی به سوخت‌بران را شدیدا محکوم کرد. این روحانی اهل سنت در بخشی از بیانیه خود آورده است: «متاسفانه اکثر مردم استان با مشکلات عدیده معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند و در بدترین وضعیت اقتصادی به سر می‌برند. با توجه به نبود شغل کافی و منبع درآمد، بسیاری از مردم استان ناچار به خرید و فروش سوخت می‌شوند.»

مولانا عبدالحمید در بخش دیگری از بیانیه خود تاکید کرده است: «دولت‌ها وظیفه دارند برای امرار معاش مردم برنامه‌ریزی کنند تا کسی ناچار به اختیار نمودن شغل‌های پرخطر نشود. بدون شک این مرز مشترک متعلق به همین مردم است و نفعش باید به همین مردم برسد نه کسانی که با تجارت کلان سوخت، سود میلیاردی به دست می‌آورند.»

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها