|

لغو دیدار قالیباف با پوتین

ضربه کاری به جایگاه رییس مجلس

چند روز بعد از هیاهوی بسیار در رسانه‌ها درباره سفر رییس مجلس کشورمان به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین، دیروز خبر لغو ملاقات قالیباف با…

لینک کوتاه کپی شد

سفر محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی به روسیه و دیدارش با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه یکی از خبرهای داغ در روزهای گذشته بود. البته بعد از انتشار لغو دیدار قالیباف با پوتین، سیلی از واکنش‌ها و انتقادات به سوی رییس مجلس شورای اسلامی به راه افتاد.

هیاهوی دیدار قالیباف با پوتین

چند روز قبل بابک نگاهداری، مشاور و رییس حوزه ریاست مجلس از سفر رییس مجلس شورای اسلامی به روسیه خبر داد و اعلام کرد: «رییس مجلس شورای اسلامی در راس هیئتی بلندپایه به دعوت ویچسلاو والودین، رییس دومای دولتی روسیه یکشنبه 19 بهمن ماه به مسکو سفر خواهد کرد و در این سفر سه روزه علاوه بر تقدیم پیام رهبر معظم انقلاب به دولت روسیه، دیدارهایی را با همتایان خود در دوما و سنا، مقامات اقتصادی، تجاری، سیاسی و امنیتی این کشور خواهد داشت.»

همچنین به گفته نگاهداری حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری(رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس)، ابوالفضل عمویی(سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی مجلس)، فریدون عباسی(رییس کمیسیون انرژی مجلس) و سیدجواد ساداتی نژاد(رییس کمیسیون کشاورزی) از همراهان رییس مجلس در سفر به روسیه هستند.

بعد از انتشار خبر سفر رییس مجلس به روسیه، تبلیغات وسیعی از سوی نزدیکان وی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی درباره اهمیت سفر قالیباف به روسیه و انتقال پیام رهبر انقلاب در دیدار با  پوتین به راه افتاد. مهدی محمدی، مشاور مجلس شورای اسلامی در توییترش با اشاره به اهمیت استراتژیک سفر محمدباقر قالیباف به روسیه  در مقطع کنونی نوشت: « آقای قالیباف در سفر به روسیه حامل پیام مهم، تاریخی و دوران‌ساز رهبر انقلاب برای رییس جمهور روسیه است. این نخستین بار در تاریخ روابط دوجانبه است که رهبر معظم انقلاب، متنی مکتوب و رسمی حاوی نکات راهبردی تقریبا بی‌سابقه برای آقای پوتین ارسال می‌کند.»

ظاهرا دیدار محمدباقر قالیباف در کسوت رییس مجلس با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه آن‌قدر اهمیت داشت که برنامه سفر قبلی وی در آذرماه به روسیه به دلیل عدم گنجاندن این دیدار در برنامه سفر لغو شد. اطرافیان رییس مجلس هیچ توضیحی درباره محتوای پیام رهبری به رییس جمهور روسیه ندادند و فقط بر روی انتقال پیام رهبری از طریق رییس مجلس به ولادیمیر پوتین مانور دادند.

ارتباط سفر قالیباف به روسیه با انتخابات 1400

از طرف دیگر بلافاصله بعد از انتشار خبر سفر رییس مجلس به روسیه و برنامه ملاقاتش با ولادیمیر پوتین، اکثریت کارشناسان سیاسی گفتند که این سفر جنبه تبلیغاتی برای محمدباقر قالیباف در انتخابات 1400 دارد. حتی برخی سفر فعلی محمدباقر قالیباف در سمت ریاست مجلس شورای اسلامی به روسیه و دیدار با پوتین را با سفر حجت‌الاسلام علی اکبر ناطق نوری در سال 1376 به روسیه مقایسه کردند؛ حجت‌الاسلام ناطق نوری در سال 1376 در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در حالی که یکی از نامزدهای اصلی این انتخابات بود به روسیه سفر و با رییس جمهور وقت این کشور، بوریس یلتسین ملاقات کرد.

بعد از تبلیغات گسترده درباره سفر رییس مجلس به روسیه و دیدارش با پوتین برای انتقال پیام رهبر انقلاب، خبر لغو این دیدار توسط نماینده تهران منتشر شد؛ مجتبی توانگر، از نمایندگان نزدیک به قالیباف اعلام کرد: «محمدباقر قالیباف پروتکل‌های دیدار با پوتین را نپذیرفته لذا پوتین برای دریافت پیام مهم مقام معظم رهبری، نماینده ویژه معرفی کرده است.»

با وجود اینکه نماینده تهران در مجلس، دلیل لغو دیدار رییس مجلس با رییس جمهور روسیه را نپذیرفتن پروتکل‌های بهداشتی کرملین توسط محمدباقر قالیباف اعلام کرد برخی از منابع خبری گفتند که شخص ولادیمیر پوتین ملاقات با رییس مجلس کشورمان را نپذیرفته است.

در این میان بسیاری محمدباقر قالیباف و نزدیکان وی را به دلیل تلاش برای استفاده تبلیغاتی از دیدار با ولادیمیر پوتین برای انتخابات 1400 سرزنش کردند. حتی برخی از سایت‌های خبری اصول‌گرا هم مانور تبلیغاتی قالیباف بر روی سفر به روسیه و انتقال پیام رهبر به رییس جمهور روسیه را محکوم کردند. رجانیوز با اشاره به انتشار خبر انتقال پیام رهبر انقلاب از طریق قالیباف به پوتین، نوشت: «به نظر می‌رسد رییس مجلس باید در مقابل چنین حاشیه‌سازی‌هایی بایستد و مانع از تکرار این اشتباهات و کسب اندوخته سیاسی از موقعیت‌های بین‌المللی شود.»

البته در مقابل نزدیکان رییس مجلس، دولت حسن روحانی و مقامات وزارت امور خارجه را به کارشکنی در برنامه سفر رییس مجلس متهم کردند. حتی محمدسعید احدیان، مشاور رییس مجلس در واکنش به انتقادها به برنامه سفر محمدباقر قالیباف به روسیه در توییترش نوشت: «تا دیروز می‌گفتند چرا قالیباف حاضر شده است پروتکل‌های روسیه را قبول کند؛ حالا که به دلیل زمان‌بندی پذیرفته نشد، بازی جدید شروع کردند. تخریب‌گران می‌خواهند این نکته که رهبر انقلاب تاکید داشتند در این مقطع مهم، پیام تاریخی خود را فقط از طریق آقای قالیباف منتقل کنند، به حاشیه ببرند.»

در هر حال به نظر می‌رسد صرف‌نظر از این‌که محمدباقر قالیباف از دیدار با پوتین چه هدفی داشته، لغو این ملاقات با وجود تبلیغات رسانه‌ای‌ گسترده توسط نزدیکانش، ضربه کاری به جایگاه و شان رییس مجلس فعلی در عرصه سیاسی وارد کرده است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها