|

حبیب الله غوریانی معروف به "حاجی" کیست؟

غوریانی می‌گوید به خاطر تلاش برای بسته کردن یک کافی شاپ که به گفته او “محل فحشا و فساد” بوده، دولت به او حمله کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

دفتر والی هرات در افغانستان اعلام کرده که روز گذشته عملیاتی را برای بازداشت “حبیب الله غوریانی، فرد مسلح غیرمسئول” در منطقه جبرئیل شهر هرات راه اندازی کردند.

وحید قتالی، والی هرات چند ساعت پس از درگیری مسلحانه در منطقه حوالی ساعت یازده شب گذشته گفت که نیروهای امنیتی وارد خانه این فرد شدند و افراد او را که تسلیم شده بودند، بازداشت کردند.

فرماندهی پلیس هرات نیز گفته  غوریانی از محل فرار کرده اما در عملیات بازداشت او، دو نفر از افرادش کشته و هشت نفرشان بازداشت شدند.

ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که او را زخمی نشان می‌دهد.

غوریانی در این ویدئو می‌گوید که به خاطر تلاشش برای بسته کردن یک کافی شاپ که به گفته او “محل فحشا و فساد” بوده، دولت به او حمله کرده است.

علت بازداشت حبیب الله غوریانی

اما در اعلامیه دفتر والی هرات آمده که شماری از ساکنین منطقه توسط افراد آقای غوریانی آزار و اذیت و زخمی شده بودند و به دنبال شکایت این مردم، نیروهای امنیتی عملیات بازداشت او را راه اندازی کردند که با مقاومت و تیراندازی رو به رو شدند.

پلیس هرات نیز گفته که غوریانی همراه با سی نفر افراد مسلح غیرمسئولش در منطقه به قاچاق، خرید و فروش مواد مخدر، زورگویی و گروگان گیری مشغول بودند و در مواردی اقدام به لت و کوب/ضرب و شتم نیروهای امنیتی نیز کرده‌اند.

فرماندهی پلیس هرات گفت که امر گرفتاری او نیز صادر شده بود.

پلیس حمله افراد آقای غوریانی را به کافی شاپ تایید کرده و گفته که پس از اعتراض مردم محل به دنبال این قضیه، برای بازداشت او اقدام کردند.

در گزارش پلیس هرات آمده که درگیری نیروهای امنیتی و افراد غوریانی برای ده ساعت ادامه داشته که در نتیجه آن ۱۴ پلیس و ۳۲ غیرنظامی نیز زخمی شدند.

پلیس گفته که اکثر غیرنظامیانی که زخمی شدند در عقب جبهه پلیس بودند که ثابت می‌سازد شلیک افراد غوریانی سبب زخمی شدن آنها شده است.

حبیب الله غوریانی در انتخابات پارلمانی گذشته نامزد بود.

ریاست بهداشت هرات نیز اعلام کرده که دست‌کم ۳۶ زخمی از این رویداد به شفاخانه‌ها منتقل شده است.

در این جمع تنها پنج نظامی شامل است و متباقی از جمله یک زن و ۲ کودک همه غیرنظامیان هستند.

وضعیت سه نفر از زخمیان نیز وخیم خوانده شده است.

این رویداد واکنش‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته و زخمی شدن غیرنظامیان در این رویداد خشم شماری از شهروندان را به دنبال داشته است.

منبع: بی بی سی

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها