|

راهنمای کامل ثبت و استفاده از سامانه نسخه الکترونیک 1402

ثبت نسخه الکترونیک

امروزه برای نوشتن نسخه از سایت نسخه الکترونیک استفاده می‌شود و نیازی به هیچ گونه کاغذ برای ارائه دادن نسخه نیست

لینک کوتاه کپی شد

راه اندازی سامانه نسخه الکترونیک و تبدیل نسخه‌های دستی و کاغذی به نسخه الکترونیک، موجب راحت‌تر شدن فرآیند کار پزشکان و مراکز درمانی شده است. در سال‌های گذشته نسخه‌ها به دو صورت صادر می‌شـدند. اولین شکل صدور نسخه، نوشتن آن در دفترچه بیمه بیمار و شکل دیگر آن، نوشتن نسخه در برگه‌های نسخه آزاد بود. معمولا وقتی که بیمار از بیمه‌های درمانی برخوردار نبود نسخه او را در نسخه‌های آزاد می‌نوشتند. سامانه نسخه الکترونیک، برای حل مشکلاتی مثل مصرف کاغذ، گم شدن نسخه یا ناخوانایی نسخ طراحی و پیاده سازی شد. برای آشنایی بیشتر با سامانه آنلاین نسخه نویسی، این مقاله را از دست ندهید.

در سال‌های اخیر طرح جامعی برای کنار رفتن دفترچه‌های درمانی ارائه شد. همین امر موجب شد روش‌های قدیمی نوشتن نسخه منسوخ شوند و مورد استفاده قرار نگیرند. امروزه برای نوشتن نسخه از سایت نسخه الکترونیک استفاده می‌شود و نیازی به هیچ گونه کاغذ برای ارائه دادن نسخه نیست و پزشکان و مراکز درمانی با مراجعه به این سامانه، داروها و سایر اقلام مورد نیاز برای بیمار را در سامانه ثبت می‌کنند.

سامانه نسخه الکترونیک چیست؟

نسخه الکترونیک چیست؟

سامانه نسخه الکترونیک تامین اجتماعی، توسط سازمان تامین اجتماعی به منظور تسریع روند نسخه نویسی و ارائه خدمات بهتر به بیماران شکل گرفت. همان طور که گفتیم در واقع پزشکان و مراکز درمانی به این سامانه نسخه الکترونیک مراجعه می‌کنند تا داروها و سایر اقلام مورد نیاز بیماران را ثبت ‌کنند. در ادامه بیماران با مراجعه به داروخانه و ارائه کد ملی خود می‌توانند داروهای خود را دریافت کنند.

همان طور که متوجه شدید با ورود کد ملی مراجعه کننده در داروخانه، نسخه الکترونیکی آن‌ها نشان داده می‌شود و امکان مشاهده دارو و سایر اقلام تجویز شده وجود دارد. نکته مهم در مورد این سامانه این است که پزشکان برای ورود به سامانه نسخه الکترونیک ابتدا باید احراز هویت خود را در این سامانه انجام دهند و سپس نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت کنند.

بعد از احراز هویت، پزشکان می‌توانند با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود، فرآیند ورود و نسخه نویسی الکترونیک را در این سایت انجام دهند. نسخه الکترونیکی و آشنایی با آن به دلیل الزامی شدن تجویز نسخه الکترونیکی برای تمام پزشکان اهمیت یافته است. در ادامه روش ورود به سامانه نسخه الکترونیک، احراز هویت، نسخه نویسی و ثبت ویزیت پزشکان را توضیح می‌دهیم.

نحوه ورود به سامانه نسخه الکترونیک

نسخه نویسی الکترونیک علاوه بر اینکه باعث صرفه جویی زیادی در مصرف کاغذ و کاهش تولید زباله‌های کاغذی می‌شود، همچنین نقش زیادی هم در سرعت بخشیدن به عملکرد این بخش دارد. به این ترتیب پزشکان و مراکزی که تاکنون نسبت به ثبت نام و استفاده از سامانه نسخه الکترونیک اقدام نکرده‌اند، باید هر چه سریع‌تر این کار را انجام دهند.

اولین و مهم‌ترین گام برای استفاده از این سامانه وارد شدن به آن است. با وجود این‌که نحوه ورود و ثبت نام در این سامانه بسیار راحت است اما به دلیل جدید بودن این سامانه ممکن است عده بسیاری با روند ثبت نام در این سامانه آشنا نباشند. جهت ورود به سامانه نسخه الکترونیک باید مراحل زیر را به ترتیبی که در ادامه شرح می‌دهیم، انجام دهید:

  • ابتدا آدرس اینترنتی سامانه نسخه الکترونیک یعنی ihio.gov.ir را در مرورگر خود تایپ کنید و وارد سایت الکترونیکی نسخه نویسی شوید.
  • سپس به صفحه‌ای به نام سازمان بیمه سلامت وارد می‌شوید.
  • در قسمت راست این صفحه چندین گزینه‌ها وجود دارد که برای ورود به سامانه نسخه الکترونیک، بایدگزینه نسخه الکترونیک را در قسمت مذکور انتخاب کنید.
  • در این مرحله شما به صفحه مخصوص نسخه الکترونیک در سایت بیمه سلامت وارد می‌شوید. از میان گزینه‌های مختلف که خدمات متفاوتی را ارائه می‌دهند باید گزینه ورود به سامانه را انتخاب نمایید.
  • سپس وارد صفحه‌ای می‌شوید که لازم است نقش خود را جهت ورود به سامانه مذکور انتخاب نمایید. در واقع می‌توانید از میان گزینه‎‌های داروخانه، مطب و پاراکلینیک گزینه مدنظر خود را مشخص کنید. این گزینه‌ها به ترتیب برای ورود مسئولان داروخانه، ورود پزشکان جهت نسخه نویسی و ورود اعضای پاراکلینیک است. با توجه به این موضوع که درچه جایگاهی هستید گزینه مدنظر خود را انتخاب کنید. در قسمت پایین هر گزینه تعدادی نرم افزار برای استفاده جهت انجام کار مورد نظر، مشخص شده است.
  • دقت داشته باشید که نرم افزار خدمات الکترونیک سازمان بیمه سلامت در تمام این بخش‌ها مشترک است. بنابراین برای استفاده از این نرم افزار یک بار ثبت نام کافی است اما برای سایر نرم افزارها باید به صورت جداگانه ثبت نام کنید.
  • در نهایت با وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور خود به راحتی به سامانه نسخه نویسی یا هر بخش مد نظر دیگری وارد شده و می‌توانید اقدامات لازم را به راحتی انجام می‌دهید.

فرآیند احراز هویت در سامانه نسخه الکترونیک تامین اجتماعی

نسخه های الکترونیکی یک راهکار مناسب برای ثبت نسخه

تا این قسمت مقاله با چگونگی ثبت نام در سامانه نسخه الکترونیک آشنا شد‌ه‌اید. در ادامه شما در نقشی که باشید لازم است نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید و برای دریافت این اطلاعات هم لازم است فرآیند احراز هویت را با موفقیت انجام داده باشید تا نام کاربری و رمز عبور برای شما ارسال شود. لازم به ذکر است بعد از اجباری شدن نسخه الکترونیک توسط بیمه سلامت ایرانیان در دی ماه ۱۴۰۰، همه پزشکان، مسئولین داروخانه‌ها و پاراکلینیک‎‌ها باید احراز هویت خود را در این سایت انجام دهند.

برای انجام مراحل احراز هویت باید به شیوه زیر عمل کنید:

  1. ابتدا به سامانه نسخه الکترونیک وارد شوید.
  2. سپس با مشخص کردن نقش خود، مراحل فرآیند احراز هویت را انجام دهید.
  3. مراحل فرآیند احراز هویت کاملا مانند انجام مراحل وارد شدن به این سامانه است.
  4. برای احراز هویت لازم است نرم افزار خدمات الکترونیک سازمان بیمه سلامت را انتخاب کنید.
  5. سپس وارد صفحه جدیدی می‌شوید و در زمان ورود به این صفحه پیامی مبنی بر «برای احراز هویت به صورت خودکار به سامانه متمرکز مدیریت دسترسی هدایت خواهید شد» را مشاهده می‌کنید. چند ثانیه بعد به بخش احراز هویت وارد می‌شوید.
  6. در این قسمت اطلاعات نام کاربری، رمز عبور و عبارت امنیتی را وارد می‌کنید. در صورتی که نام کاربری و رمز عبور شما احراز هویت نشده است می‌توانید روی گزینه ورود با کد ملی کلیک کنید.
  7. در مرحله بعد با وارد کردن شماره ملی، شماره موبایل و کد امنیتی و زدن گزینه ورود، یک کد یکبار مصرف برای شما ارسال می‌شود. کد ارسال شده را بایستی در کادر مربوطه وارد کنید و گزینه بررسی را انتخاب کنید.
  8. در نهایت احراز هویت شما بعد از انجام دادن این مراحل انجام می‌شود و شما می‌توانید به راحتی به سامانه وارد شوید.

اهمیت بیمه‌های درمانی برای ایجاد آسایش در زمان بیماری

بیمه‌های درمانی زیادی برای به دست آوردن هر چه بهتر سلامتی وجود دارند. می‌توان از این بیمه‌ها در راستای هدف سلامتی استفاده کرد. از بیمه‌های درمانی می‌توان به بیمه‌های سلامت، بیمه‌ تکمیلی، بیمه‌های خدمات درمانی و… اشاره کرد. یکی از مهم ترین آن‌ها بیمه‌ تامین اجتماعی‌ است. این بیمه‌نامه برای تمامی افراد شاغل در کنار تامین سلامتی‌ آن‌ها ضروری است؛ زیرا برای آن‌ها یک رزومه کاری هم خواهد شد.

بیمه تکمیلی و بیمه تامین اجتماعی تفاوت‌هایی باهم دارند؛ نکته‌ی قابل توجه این که فرد بیمه شونده باید بنا به نیازی که دارد نوع بیمه خود را انتخاب کند و از آن بهره‌های لازم را ببرد. در حقیقت، بیمه تامین اجتماعی پایه و بیمه تکمیلی، تکمیل کننده‌ی هم هستند است. تفاوت بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی در این است که بیمه تکمیلی یک پوشش اضافه‌تر نسبت به بیمه پایه این سازمان به حساب می‌آید. از طرفی بیمه پایه تامین اجتماعی نهایتاً ۳۰ درصد هزینه درمان را پرداخت می‌کند؛ اما بیمه تکمیلی تامین اجتماعی معمولاً بین ۷۰ الی ۹۰ درصد هزینه‌ها را جبران می‌کند.

مزیت‌های استفاده از سامانه نسخه الکترونیک

با تجویز الکترونیکی نسخه‌ها، پزشک می‌تواند داروهای مورد نیاز بیمار را از طریق کامپیوتر، تبلت یا سایر لوازم الکترونیکی متصل به اینترنت وارد سامانه کند تا نسخه به صورت ایمن و بدون اشتباه به دست داروخانه برسد.

مزایای استفاده از سامانه نسخه الکترونیک شامل موارد زیر است:

  • با توجه به اینکه نسخه دست نویس نیست، امکان خطاهای دارویی کاهش پیدا می‌کند و ارائه دهندگان دارو بهتر می‌توانند تداخلات دارویی را بررسی کنند.
  • با ارائه نسخه به صورت الکترونیکی، دریافت مجدد دارو راحت‌تر است و دردسر گم شدن نسخه فیزیکی را ندارد.
  • به طور کلی نسخه الکترونیکی برای پزشکان، داروخانه‌ها و بیماران راحت‌تر، ارزان‌تر و ایمن‌تر است؛ البته به شرط اینکه زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

سامانه نسخه الکترونیک موجب راحتی در فرآیند نوشتن نسخه

امکان جدید الکترونیکی شدن نسخه‌ها و سامانه نسخه الکترونیک موجب آسایش پزشکان، مراکز درمانی مربوطه و بیماران شده است. روی کار آمدن این سامانه موجب کاهش تولید زباله‎‌های کاغذی، کاهش آلودگی و کاهش مشکلات نسخه خوانی شده است.

منبع : مجله بیمه دات کام (https://bimeh.com/mag/)

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها