|

پرطرفدارترین طرح‌های فرش آنتیک را بشناسید

آنتیک اصطلاحی است که برای فرش‌های دستباف قدیمی به کار می‌رود، اما نه هر فرشی! فرش‌های آنتیک جزو دست بافته‌های فاخر، نفیس و قدیمی هستند که…

لینک کوتاه کپی شد

آنتیک اصطلاحی است که برای فرش‌های دستباف قدیمی به کار می‌رود، اما نه هر فرشی! فرش‌های آنتیک جزو دست بافته‌های فاخر، نفیس و قدیمی هستند که بیش از چند دهه از تولید آنها گذشته و به نوعی عتیقه محسوب می‌شوند و در مقایسه با فرش‌های دستباف جدید، ارزش مادی بالاتری دارند.

اگر از طرفداران فرش‌های قدیمی هستید یا می‌خواهید یکی از آنها را به کلکسیون خصوصی خود اضافه کنید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مطلب را از دست ندهید. در این مقاله قصد داریم پرطرفدارترین طرح‌های فرش‌های آنتیک و قدیمی را به شما معرفی کنیم.

پرطرفدارترین طرح‌های فرش آنتیک

 

زیباترین و بهترین طرح‌های فرش آنتیک

فرش‌های آنتیک یا قدیمی از نظر نقش و نگار قدمت بالایی دارند. بدون اغراق، گلچینی از بهترین طرح‌های اصیل ایرانی را می‌توانید در این فرش‌ها ببینید. تعداد فرش‌های قدیمی و عتیقه در مقایسه با فرش‌های دستباف جدید محدود است، بنابراین اگر عاشق خرید فرش آنتیک و داشتن کلکسیونی از زیباترین نقشه‌های پرطرفدار ایرانی هستید، طرح‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم را حتماً از نزدیک ببینید!

- طرح لچک ترنج

لچک ترنج قدیمی‌ترین نقشه بافت فرش‌های دستباف ایرانی است. در اغلب فرش‌های دستباف آنتیک ایرانی، یک لوزی، دایره یا مربع بزرگ را در وسط فرش می‌بینیم که به آن ترنج گفته می‌شود. چهار گوشه ترنج در دور تا دور فرش با اشکالی مشابه ترنج یا متفاوت، تزیین می‌شود که به آنها لچک می‌گوییم. نقش اغلب فرش‌های آنتیک قم، همدان، نهاوند، قشقایی، بختیاری و کاشان از نوع لچک و ترنج است.

- طرح سراسر

نقش بعدی که معمولاً در قالیچه‌ها آن را می‌بینیم، طرح سراسر یا قالیچه تمام است. در این طرح شما حاشیه یا طرح تکراری نمی‌بینید و هیچ قرینگی بین طرح‌های طرفین فرش وجود ندارد. نقشه‌های شکارگاه، گلدانی و نقشه فرش‌های بختیاری از این نوع است. در طرح سراسر از گل و بوته، پیچک، پرندگان، حیوانات و در مجموع المان‌های باغ و باغچه‌های قدیمی ایرانی استفاده شده است.

- طرح هریس

نقش هریس شناخته شده ترین نقش در میان فرش‌های دستباف ایرانی است که بیشتر در فرش‌های دستباف تبریز استفاده می‌شود. این نقش پر از خطوط صاف و زوایای شکسته است و با هر سبک دکوراسیونی به راحتی هماهنگ می‌شود. جالب است بدانید، نقش هریس شهرت جهانی دارد.

- طرح خشتی

طرح خشتی که به آن طرح موزاییکی هم گفته می‌شود، یکی از زیباترین نقش‌های فرش آنتیک است که نمونه آن را در فرش‌های دستباف تبریز و فرش‌های بختیاری می‌بینیم. قدمت این طرح به دوران تولد فرش‌های عشایری بر می‌گردد و جزو اصیل‌ترین نقشه‌های هندسی فرش دستباف ایرانی محسوب می‌شود.

- طرح گلفرنگ

طرح گلفرنگ یا گل افرنگ ترکیبی از طرح گل‌های رنگارنگ و چند پر و گلدان هایی به سبک غیر بومی است که پیشینه آن به دوران قاجار بر می‌گردد. در این طرح، فضای مرکزی فرش با دسته‌های گل سرخ، کوکب و مینا و همچنین گلدان‌های زیبا پوشیده شده است و طرح حاشیه‌ها با طرح متن فرش مطابقت دارد.

ناگفته نماند که طرح‌هایی از قبیل ظل السلطان، طرح درختی، گنبدی، ترکمن و طرح یک‌طرفه نیز در بین فرش‌های آنتیک وجود دارند که انتخاب آنها به سلیقه شما بستگی دارد.

 

خرید فرش آنتیک

6 ویژگی مهم فرش دستباف آنتیک

در بخش قبلی با طرح‌های زیبای فرش آنتیک آشنا شدید، در این بخش می‌خواهیم مختصری درباره ویژگی‌های فرش‌های قدیمی صحبت کنیم تا شناخت و تشخیص این فرش‌ها برای شما آسان‌تر شود. هرچند فرش‌های آنتیک در ظاهر تفاوت خاصی با سایر فرش‌های دستباف ندارند، ولی نمی‌توان از موارد زیر چشم‌پوشی کرد:

1. فرش‌های آنتیک قدیمی هستند اما کهنه نیستند

بعضی از خریداران تصور می‌کنند که چون فرش‌های آنتیک قدیمی هستند، پس احتمالاً کهنه یا کار کرده‌اند؛ ولی این طور نیست. فرش‌های آنتیک دارای قدمت و پیشینه تاریخی هستند و بعضی از آنها عتیقه محسوب می‌شوند، ولی این به معنای کهنه یا کار کرده بودن آنها نیست.

2. ارزش مادی فرش‌های آنتیک با گذشت زمان بیشتر می‌شود

فرش‌های آنتیک و قدیمی از نظر رنگ بندی، نقش و نگار و نوع بافت تکرار نشدنی و منحصر به فرد هستند و شاید به سختی بتوانید از یک مدل فرش، دو قطعه پیدا کنید. به همین دلیل ارزش مادی و معنوی بالایی دارند و خرید و فروش آنها هیچ وقت از رونق نمی‌افتد. کلکسیون داران و مشتریان علاقه مند به فرش‌های عتیقه و قدیمی اولین خریداران جدی این فرش‌ها هستند.

3. الیاف فرش‌های قدیمی 100 درصد طبیعی است

یکی از ویژگی‌هایی که فرش‌های قدیمی و آنتیک را به کالایی استثنائی و بی نظیر تبدیل کرده، اطمینان از به‌کارگیری الیاف 100 درصد طبیعی پشم و پنبه در تار و پود این فرش‌ها است. مزیت این الیاف طبیعی، گرم بودن در هوای سرد زمستان و خنک بودن در هوای گرم تابستان است. این ویژگی تنها مختص فرش‌های دستباف است و هیچ دست بافته دیگری را نمی‌توانید پیدا کنید که چنین ویژگی خاصی داشته باشد.

4. رنگ الیاف فرش آنتیک طبیعی و درخشنده است

الیاف فرش‌های قدیمی تماماً با رنگ‌های طبیعی مانند روناس، اسپرک، پوست گردو، پوست انار، حنا، کهربا و سدر رنگرزی می‌شوند و در گذر زمان همچنان زیبایی و درخشندگی خود را حفظ می‌کنند. رنگ این الیاف کاملاً تثبیت شده و به هیچ عنوان پخش نمی‌شود و در شستشو رنگ پس نمی‌دهد.

5. فرش‌های قدیمی بافت لطیف و پرزهای انعطاف‌پذیری دارند

الیاف فرش‌های قدیمی به دلیل استفاده از پشم گوسفند، پنبه و ابریشم طبیعی، کاملاً لطیف، نرم و ظریف هستند. پرزهای فرش دستباف حساسیت یا آلرژی ایجاد نمی‌کنند و هیچ ضرری برای کودکان یا نوزادان ندارند. فرش‌های دستباف بهترین زیرانداز برای سالمندان و افراد مبتلا به دردهای استخوانی و مفاصل نیز محسوب می‌شوند.

6. فرش‌های آنتیک منحصر به شهر یا استان خاصی نیستند

این فرش‌ها تولید شهر یا منطقه خاصی نیستند. در آثار اغلب شهرهای بافنده فرش دست باف مانند تبریز، قم، مراغه، زنجان، فرش‌های بختیاری و قشقایی، فرش‌های اصفهان، نایین و کاشان یا تولیدات محلات، نهاوند، محلات و ساروق فرش‌های آنتیک پیدا می‌شوند.

انواع فرش آنتیک

خرید و قیمت انواع فرش آنتیک

فرش‌های آنتیک و قدیمی در مقایسه با فرش‌های دستباف ارزش مالی بالایی دارند و طبیعتاً با قیمت بیشتری به فروش می‌رسند. قیمت هر کدام از این فرش‌ها براساس طول عمر، رنگ بندی، نقشه فرش، جنس الیاف (پشم یا ابریشم)، ریز یا درشت بافت بودن فرش و مواردی از این دست متفاوت است. بنابراین اگر تجربه کافی در شناخت و ارزیابی فرش‌های آنتیک ندارید، توصیه می‌کنیم برای خرید این فرش‌ها فروشنده‌های معتبر و قابل اعتماد را انتخاب کنید.

زیباترین و بهترین طرح‌های فرش آنتیک

 

در مورد خرید فرش آنتیک پیشنهاد ما فروشگاه آنلاین فرش آریاس است. این مجموعه گلچینی از زیباترین و بهترین فرش‌های دستباف آنتیک و اصیل ایرانی است. در فروشگاه آنلاین فرش آریاس می‌توانید همه طرح‌هایی را که معرفی کردیم یک جا ببینید و طرح مورد علاقه خود را از زوایای مختلف بررسی کنید. برای شروع فقط کافی است به نشانی arias.ir مراجعه کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها