|

صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه

صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه یا صندوق درآمد ثابت، کم‌ریسک‌ترین صندوق بازار سرمایه است.

لینک کوتاه کپی شد

بارها گفته شده است که بازار سرمایه، بازار پرریسکی است. یعنی نمی‌توان بدون نظر گرفتن ریسک سرمایه‌گذاری، امید به بازدهی مثبت داشت. ولی از طرف دیگر می‌توان این ریسک را کاهش داد. چطور؟ با افزایش دانش بورسی، تعیین استراتژی معاملاتی، آشنایی با زیر و بم بازار و البته روی آوردن به خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری. در این میان صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه کم‌ریسک‌ترین نوع صندوق موجود در بازار سرمایه است.

اما صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه چه ویژگی‌هایی دارد؟ چطور می‌توان واحدهای صندوق را خرید و سود ماهانه چطور به خریدار تعلق می‌گیرد. در این نوشته به تمامی این سوالات پاسخ می‌دهیم.

صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

در ابتدا باید تعریفی از صندوق سرمایه‌گذاری ارائه دهیم. صندوق سرمایه‌گذاری نهادهای مالی است که از تجمیع وجوه سهامداران با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، با مدیریت کارشناسان بازار سرمایه تشکیل شده است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر اساس نوع دارایی به انواع زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  • صندوق سهامی
  • صندوق درآمد ثابت
  • صندوق مختلط
  • صندوق طلا

البته گستره صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر اساس نوع دارایی بیشتر است، اما مورد رجوع‌ترین آن‌ها، موارد بالا است. همچنین این صندوق‌ها بر اساس نحوه معاملات نیز به دو نوع زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  • صندوق ETF یا قابل خرید و فروش
  • صندوق صدور و ابطال

صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه چیست؟

همانطور که بیان شد، صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه یا صندوق درآمد ثابت، کم‌ریسک‌ترین صندوق بازار سرمایه است. در این نوع صندوق‌ها 90 درصد دارایی صندوق در ابزار مالی درآمد ثابت مانند سپرده‌های بانکی و یا اوراق قرضه و مشارکت هزینه می‌شود.

در این نوع صندوق‌ها، سود ثابت ماهانه‌ای به حساب سهامداران واریز می‌شود. سودی که معمولا بیشتر از سود سپرده‌های بانکی است. البته ممکن است در صندوق درآمد ثابت، سود ماهانه به سهامدار پرداخت نشود، بلکه به ازای هر ماه بر ارزش واحدهای صندوق افزوده شود.

مزایای صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه

اولین و مهمترین مزیت این نوع صندوق‌ها ریسک پایین سرمایه‌گذاری است. در حقیقت صندوق‌های درآمد ثابت مانند گاوصندوقی است که سودی بیشتر ازسود سپرده‌های بانکی را نصیب خریداران خود می‌کند. از دیگر مزیت‌های این صندوق می‌شود به موارد زیر اشاره کرد.

  • مدیریت سرمایه توسط حرفه‌ای‌ها: صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط کارشناسان بازار سرمایه مدیریت می‌شود. در حقیقت شما با خرید واحدهای صندوق، سرمایه خود را به دست حرفه‌ای‌ها می‌سپارید تا بر اساس منافع جمعی اعضای صندوق، آن را مدیریت کنند.
  • شفافیت و نظارت: صندوق سرمایه‌گذاری از ارکان مختلفی چون مدیر صندوق، مجمع عمومی، بازرسان، حسابرس، ضامن نقدشوندگی و ... تشکیل شده است و عملکرد شفافی دارد. مسئولان صندوق موظف هستند به صورت روزانه عملکرد صندوق را منتشر کرده و در مورد تصمیم‌های خود به سهامدارن توضیح بدهند.
  • تبدیل سرمایه خرد به کلان: همانطور که توضیح داده شد، صندوق های سرمایه گذاری از تجمیع وجوه سهامداران تشکیل می‌شوند. شما با مشارکت در این نوع صندوق ها، می‌توانید از مزیت‌های سرمایه گذاری کلان ولی با استفاده از سرمایه خرد بهره‌مند شوید.
  • نقد شوندگی بالا و ضامن نقدشوندگی

صندوق های سرمایه گذاری مخصوصا اگر ETF باشند، نقد شوندگی بالایی دارند و تفاوتی با سهام دیگر شرکت‌های موجود در بورس ندارند.

از طرف دیگر در صندوق‌های سرمایه گذاری نهادی حقوقی به نام ضامن نقد شوندگی وجود دارد که تضمین می2دهد در هر شرایطی سرمایه سهامداران در صورت تمایل فرد نقد شود.

معایب صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه

صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت معایبی نیز دارد که به آن اشاره می‌کنیم.

  • سود کم: به هر میزان که ریسک سرمایه‌گذاری پایین بیاید، سود و بازدهی نیز کاهش پیدا می‌کند. سود صندوق سرمایه گذاری ماهانه معمولا کمتر از دیگر صندوق‌ها است. البته انتخاب این نوع صندوق‌ها در بازار نزولی و پرنوسان کار عاقلانه‌ای است.
  • هزینه صندوق: هر ساله مبلغ کمی به عنوان هزینه‌های جاری صندوق از سهامداران کسر می‌شود.
  • عدم حضور در مجامع: اگر شما در پورتفوی خود سهمی را داشته باشید و به موعد مجمع ان برسید، می‌تواند در آن شرکت کنید اما شرکت در مجامع صندوق‌ها فقط مربوط به اعضای ممتاز صندوق است.

کارگزاری آگاه و صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه

کارگزاری آگاه امروز با دو صندوق درآمد ثابت «یاقوت» و «همای» میزبان سرمایه شهروندان است. سود صندوق یاقوت با افزایش قیمت واحدها محقق می‌شود و صندوق «همای» آگاه یک صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه است. همای در حال حاضر پربازده‌ترین صندوق درامد ثابت کشور است و در روزهای پرنوسان بازار، توانسته سرمایه شهروندان را از گزند ضرر‌های ریز و درشت حفظ کند.

سخن آخر

صندوق سرمایه گذاری با سود ماهانه انتخاب مناسبی در بازارهای پرنوسان و نزولی است. وقتی حفظ اصل سرمایه اولویت پیدا می‌کند، صندوق‌های درآمد ثابت گزینه مناسبی است. از طرف دیگر صندوق‌های درآمد ثابت سودی بیشتر از سود سپرده‌های بانکی را به سهامداران پرداخت می‌کنند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی