|

آخرین خبرهای رتبه بندی معلمان از زبان وزیر آموزش و پرورش، شنبه 28 اسفند

وزیر آموزش و پرورش: تا یک ماه آینده آیین نامه رتبه بندی معلمان تدوین و پس از تصویب در هیئت دولت از اوایل سال ۱۴۰۱ اجرا خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

یوسف نوری با اشاره به آخرین تصمیمات پیرامون رتبه بندی معلمان، اظهار کرد: لایحه رتبه بندی معلمان از سال ۱۳۹۲ مبتنی بر سندتحول بنیادین آموزش و پرورش شروع و در ادامه مسیر با چالش‌های زیادی مواجه شد تا اینکه پس از بررسی‌های متعدد در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، در ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۰، از سوی رئیس جمهور به آموزش و پرورش ابلاغ شد.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از اندیشه معاصر؛ وی با تأکید بر انتظارات به جا و برحق جامعه معلمان درخصوص طرح رتبه بندی گفت: با وجود تمام تلاش‌هایی که انجام شد به نظر میرسد باز هم در اجرای طرح از بُعد زمان، کمی تأخیر داشته ایم که تنها دلیل آن وجود مقررات و قوانین مربوط به اجرای این طرح بود. خوشبختانه در دولت سیزدهم با توجه به حمایت رئیس محترم جمهور، اشکالات این طرح سریعا برطرف شده و در نهایت طرح رتبه بندی به نتیجه رسیده است.

نوری با اشاره به اهداف اجرای طرح رتبه بندی معلمان خاطرنشان کرد: رتبه بندی معلمان مبتنی بر سندتحول بنیادین است و مهم‌ترین هدف آن ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت در کشور است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به هدف اصلی رتبه بندی اضافه کرد: طرح رتبه بندی، علاوه بر افزایش حقوق و مزایای معلمان، انگیزه «آموختن دانش» و «رقابت علمی» را در جامعه معلمان ارتقا می‌دهد و این باعث افزایش توانمندی معلمان نسبت به امروز خواهد شد؛ لذا این توانمندی در تربیت دانش آموزان نیز بی تأثیر نبوده و آن‌ها را به سمت اهداف سند و تربیت تمام ساحتی هدایت خواهد کرد.

نوری گفت: ماده دوم رتبه بندی فرهنگیان، به شرح شایستگی‌های ۳ گانه، عمومی، تخصصی و حرفه‌ای معلمان پرداخته و در هر مورد رتبه‌ها را مشخص می‌کند.

وی با بیان اینکه در طرح رتبه بندی، معلمان در ۵ رتبه تقسیم بندی می‌شوند، گفت: دایره شمول رتبه بندی، در دو لایحه‌ای که دولت گذشته ارائه شده بود، بعضی افراد از جمله همکاران فرهنگی که از مدارس به ادارات آمده بودند را شامل نمی‌شد که بر اساس اصلاحات صورت گرفته و مصوبه شورای انقلاب، این اشکال برطرف شد.

نوری ادامه داد: اکنون با ابلاغ طرح رتبه بندی و براساس قانون، وزارت آموزش و پرورش مکلف است آیین نامه مربوطه را در مدت یک ماه کاری تدوین کند که امیدواریم پس از تصویب آیین نامه در هیئت دولت، طرح رتبه بندی از اوایل سال جدید اجرایی شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری جلسات مکرر با موضوع رتبه بندی، گفت: تلاش می‌کنیم تا این کار دقیق و جدی انجام شود و تأکید داریم که یکی از مهم‌ترین اقدامات ما نگاه به هدف رتبه بندی است که می‌تواند برای جامعه و معلمان موثر باشد.

نوری با بیان اینکه در ماده یک رتبه بندی به افزایش کیفی فرایند تعلیم و تربیت و اعتلای کرامت و منزلت همچنین استقرار نظام پرداخت براساس شایستگی و توسعه مستمر شایستگی عمومی و حرفه‌ای معلمان اشاره شده است، افزود: در لایحه قدیم دولت، افراد هر ۶ سال یک بار مشمول رتبه بندی می‌شدند، اما اکنون افراد هر ۵ سال یک بار مشمول رتبه بندی خواهند شد و محدودیت سنوات نیز ندارد، اما برای یک عده که در مناطق محروم خدمت می‌کنند و یا معلم شاغل در مدارس استثنایی و ابتدایی هستند این رتبه هر سال ۳ ماه کم می‌شود و به ۴ سال تقلیل پیدا می‌کند و برای معلمانی که تاییدیه بنیاد نخبگان را دارند نیز یک رتبه ۳ ساله خواهد بود.

نوری گفت: در اجرای این قانون از دولت، مجلس، رئیس جمهور و شورای نگهبان تشکر میکنم، زیرا این کار گسترده‌ای است که با تلاش دولت؛ در حداقل زمان ممکن به نتیجه رسید.

وزیر آموزش و پرورش افزود: همه معلمان رسمی، پیمانی و افرادی که حکم معلمی دارند، اما در ادارات آموزش و پرورش خدمت می‌کنند و همچنین معلمان غیررسمی که احکام استخدامی دارند؛ شامل رتبه بندی خواهند شد، ولی این قانون شامل معلمان بازنشسته نخواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود از تشکیل کلاس‌های حضوری مدارس بعد از تعطیلات نوروز خبر داد و گفت: اکنون نیز فعالیت‌های آموزشی در حال انجام است، اما رعایت پروتکل‌های بهداشتی شرط اصلی است؛ در صورت افزایش دوباره کرونا پس از ایام تعطیلات، کلاس‌های جبرانی در مدارس تشکیل و به نیم سال دوم تحصیلی نیز مدتی افزوده خواهد شد.

وی درباره پرداخت دریافتی‌های معلمان حق التدریس بیان کرد: نبود زیرساخت‌های مالی و اختلاف‌های آماری با سازمان برنامه و بودجه از دلایل تاخیر در پرداخت حق التدریس معلمان است که خوشبختانه در حال حاضر بخشی از آن تامین مالی شده است. همچنین پرداخت اضافه تدریس همکاران شاغل و بازنشسته را نیز خواهیم داشت.

نوری درباره تعیین تکلیف نیرو‌های قبل از سال ۹۲، افزود: براساس توافق نامه‌ای که بین آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی به امضا رسیده، احکام استخدامی ۳۶هزار نفر از معلمان حق التدریس، خرید خدماتی و نهضتی صادر شده است و احکام سایر معلمان غیر رسمی که شاغل نیستند ملزم به تدریس از مهر ۱۴۰۱خواهد بود.

وی از برگزاری آزمون استخدامی داخلی برای ۵۹هزار معلم قراردادی که صدور احکام استخدامی آن‌ها منع قانونی ندارد، ولی فاقد شماره کارمندی هستند خبر داد و افزود: این آزمون فروردین سال آینده برگزار خواهد شد و تکلیف این معلمان نیز مشخص خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزشیاران نهضت سوادآموزی که در آزمون خرداد امسال پذیرفته نشده‌اند؛ می‌توانند در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنند و سال آینده تکلیف ۴۰هزار معلم غیررسمی که تا قبل از سال ۹۲با آموزش و پرورش همکاری داشته‌اند؛ مشخص خواهد شد.

نوری خاطرنشان کرد: سال آینده ۲۵هزار معلم از طریق آزمون سراسری وارد دانشگاه فرهنگیان خواهند شد که پس از طی دوره ۴ساله به استخدام آموزش و پرورش در خواهند آمد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها