|

جرایم کیفری و مجازات آن در قانون مجازات اسلامی _ گروه حقوقی پرشیا

طبق قوانین مجازاتِ اسلامی، به رفتارهایی اعم از فعل یا ترک آن که در قوانین برای آن مجازات معین شده است،‌ جرم گفته می‌شود. در ادامه‌ی این…

لینک کوتاه کپی شد

به نقل از گروه حقوقی پرشیا، طبق قوانین مجازاتِ اسلامی، به رفتارهایی اعم از فعل یا ترک آن که در قوانین برای آن مجازات معین شده است،‌ جرم گفته می‌شود. جرم رفتاری است که نظم و انضباط عمومی جامعه را مختل کند و دلیل تعیین مجازات برای آن نیز همین است. نظم عمومی شامل امنیت و آرامش مردم جامعه است. بر اساس قانون شاکی و متشاکی می‌توانند برای خود وکیل اختیار کنند. در مواردی مانند: کلاهبرداری و طلاق توافقی می‌توان از وکلای نزدیک به موقعیت جغرافیایی خود کمک گرفت. با این کار از اتلاف وقت و انرژی خود جلوگیری خواهید کرد. به این صورت که می‌توان از بهترین وکلای نزدیک محل کار یا محل زندگی خود بعنوان مثال وکیل کلاهبرداری در تهران، وکیل طلاق توافقی در شمال تهران، وکیل کلاهبرداری در تجریش، وکیل طلاق توافقی در نیاوران و... کمک گرفت. در ادامه‌ی این مطلب به بررسی انواع جرم‌ و مجازات هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

در هر جرم سه عنصر مشترک وجود دارد:

  1. قانونی؛ به معنای توصیف مجرمانه به تعیین قانون.
  2. معنوی؛ به معنای انجام جرم با قصد و هدف مجرمانه.
  3. مادی؛ به معنای انجام جرم به شکل عمل فیزیکی.

نکته مهم قابل توجه این است که در قوانین مجازات اسلامی، ارتکاب جرم ممکن است عمدی یا غیرعمدی باشد.

جرم عمدی از زبان وکیل ملکی

جرم عمدی، عملی است که فرد انجام‌دهنده هم قصد فعل و هم قصد حصول نتیجه‌ از آن را دارد. کلاهبرداری نمونه‌ای از جرایم عمدی است. شما با کمک وکیل کلاهبرداری می‌توانید روند پرونده‌ی خود را در سریع‌ترین زمان به جریان اندازید. علاوه بر آن با کمک وکیل کلاهبرداری به بهترین نتیجه‌ی ممکن دست یابید. کلاهبرداری نمونه‌ای از جرائم علیه اموال نیز می‌باشد. مجازات این جرم، از درجه ۴ قانون مجازات اسلامی است. به عبارت دیگر مجازات جرم کلاهبرداری ساده یک سال و مجازات کلاهبرداری مشدد ۲ سال خواهد بود. اگر عمل انجام شده مرتکب جرم خاص دیگری نیز باشد، محکوم باید مجازات آن جرم را نیز بپذیرد. گروه حقوقی پرشیا متشکل از تیمی از بهترین و خبره‌ترین وکلای دادگستری آماده‌ی مشاوره‌ی شما در تمام امور حقوقی می‌باشد.

جرائم عمدی براساس قانون مجازات اسلامی

الف. هرگاه مرتکب با انجام کاری قصد ایراد جنایت بر فرد معین یا غیرمعین را داشته باشد و در عمل نیز جنایت انجام شود، خواه کار ارتکابی موجب وقوع آن جنایت بشود یا نشود.

ب. هرگاه مرتکب، عمدا کاری انجام بدهد که نوعا موجب جنایت می‌گردد، هرچند قصد ارتکاب آن جنایت را نداشته باشد ولی آگاه‌بوده که آن کار موجب آن جنایت می‌شود.

پ. هرگاه مرتکب قصد ارتکاب جنایت را نداشته و کاری را هم که انجام داده است، موجب جنایت نمی‌شود لکن درخصوص مجنی‌علیه، به علت بیماری، وضعیت خاص زمانی یا مکانی، یا هر وضعیت دیگر موجب آن جنایت می‌شود، مشروط بر آن که مرتکب آگاه به وضعیت نامتعارف مجنی‌علیه باشد.

ت. هرگاه مرتکب قصد ایراد جنایت داشته باشد، بدون آنکه فرد معینی مقصود او باشد و در عمل نیز جنایت واقع شود، مانند بمب گذاری در اماکن عمومی.

تبصره ۱: در بند (ب) عدم آگاهی مرتکب باید ثابت گردد و در صورت عدم‌اثبات، جنایت عمدی است مگر اینکه جنایت فقط به علت حساسیت موضع‌آسیب، انجام شده باشد و حساسیت موضع‌آسیب نیز شناخته شده نباشد، که در این صورت آگاهی باید اثبات شود.

تبصره ۲: در بند (پ) باید آگاهی مرتکب به اینکه کار نوعا نسبت به مجنی‌علیه، موجب جنایت شده ثابت گردد. جنایت عمدی در صورت عدم‌اثبات آن، ثابت نمی‌شود.

جرم غیرعمدی

جرم غیرعمدی به معنای آن است که فرد قصد انجام فعل را داشته ولی نتیجه‌ی رخ داده، مدنظر او نبوده است. جرایم غیرعمد می‌تواند شبه‌عمدی نیز باشد.

جرم شبه‌عمدی

انواع جرم شبه‌عمد:

الف. هرگاه مرتکب نسبت به مجنی‌علیه قصد عملی را داشته لکن قصد انجام جنایت را نداشته باشد.

ب. هرگاه مرتکب، جهل به موضوع داشته باشد.

پ. هرگاه جنایت به سبب تقصیر مرتکب انجام شود، مشروط بر آنکه جنایت انجام‌شده جنایت عمدی نباشد.

ت. جنایتی که در آن مرتکب قصد جنایت را نداشته باشد مانند تیری که به قصد شکار رها کنند و به انسانی اصابت نماید.

تبصره- در مورد بند الف و پ هرگاه شخص مرتکب آگاه باشد که عمل او موجب جنایت می‌گردد، جنایت عمدی به‌حساب می‌آید.

جرایم مادی‌صرف

جرایمی نیز هستند که به محض ارتکاب به آن، سوءِنیت مفروض است. این جرایم مادی‌صرف نامیده شد‌ه‌اند، از جمله این جرایم می‌توان تخلفات راهنمایی و رانندگی را نام برد.

"هر کس قصد ارتکاب جرمی را داشته باشد و اقدام به انجام آن جرم نماید، اما به واسطه‌ی عاملی غیرارادی قصدش معلق بماند، مجازات او به شرح زیر خواهد بود:

الف. در جرائمی که مجازات آنها سلب ‌حیات، حبس دائم یا تعزیری درجه‌ یک تا سه باشد، مجرم به حبس تعزیری درجه چهار محکوم خواهد شد.

ب. در جرائمی که مجازات آن قطع عضو یا حبس تعزیری درجه چهار باشد، مجرم به حبس تعزیری درجه پنج محکوم خواهد شد.

پ. در جرائمی که مجازات آن شلاق حدی یا حبس تعزیری درجه پنج باشد، مجرم به حبس تعزیری، شلاق یا جزای نقدی درجه شش محکوم خواهد شد."

در قوانین مجازات اسلامی، چهار نوع مجازات تعریف شده است (قصاص، حد، دیات، و تعزیرات) که در ادامه به توضیح هرکدام پرداخته ایم.

حدود: مجازاتی است که نوع، میزان و نحوه‌ی اجرای آن در شرع آمده باشد.

قصاص: مجازات اصلی جنایات عمدی است.

دیات: مالی است که در شرع برای جنایات غیرعمدی یا عمدی در صورتی‌که به قصاص نینجامد آمده است.

تعزیرات: مجازاتی است برای فردی که مرتکب خلاف شرع یا مقررات حکومتی شود.

در قانون مجازات جرایم تعزیری  به ۸ درجه، از شدید تا خفیف، درجه‌بندی شده است. مجازات درجه‌ی اول که شدیدترین نوع است شامل بیش از ۲۵ سال حبس، بیش از ۱ میلیارد ریال جزای نقدی، مصادره‌ی تمام اموال و انحلال اشخاص حقوقی است. مجازات درجه هشتم شامل تا سه ماه حبس، تا ده میلیون ریال جزای نقدی و تا ده ضربه شلاق است. جرایم می‌توانند مجازات تکمیلی و تبعی نیز داشته باشند.

image_1642499911

در پایان به یکی از شایع‌ترین امور حقوقی یعنی طلاق توافقی و فرآیند آن می‌پردازیم:

مراحل طلاق توافقی با کمک وکیل طلاق توافقی خوب به این شکل است که باید طرفین یک جلسه به‌شکل حضوری یا اینکه آنلاین با وکیل طلاق توافقی مشاوره داشته باشند. در این جلسه لازم است که توافقات مالی و غیرمالی ( شامل استرداد جهیزیه، حضانت فرزند، نفقه، مهریه و...) در حضور وکیل طلاق توافقی اعلام می‌شود، تا او توافقات را مکتوب نماید. سپس لازم است در حضور وکیل طلاق توافقی این نسخه‌ی مکتوب به تائید هر دو نفر برسد. سپس وکیل طلاق توافقی وکالتنامه را در سامانه‌ی ثنا ثبت می‌نماید تا روند پرونده شروع شود.

گروه حقوقی پرشیا متشکل از تیمی از بهترین و خبره‌ترین وکلای دادگستری آماده‌ی مشاوره‌ی شما در تمام امور حقوقی می‌باشد. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره از بهترین و باتجربه‌ترین وکلای ایران و تهران با شماره‌های (تلفن : 26852793-021 / همراه : 09122714725 آتش پیکر) در تماس باشید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها