|

علم میکس و مسترینگ روی صدای خوانندگان چقدر تاثیر دارد؟

در مرحله میکس آهنگ، باید برای هر کدام از صداها مقدار مشخصی از level را در نظر گرفت در حالی که هدف از مسترینگ، شفافیت بخشیدن به موسیقی است.

لینک کوتاه کپی شد

آموزش میکس و مسترینگ چیست؟ میکس و مسترینگ چه تأثیری بر صدای خوانندگان دارد؟ این سوالی است که اکثر علاقه‌مندان به خوانندگی از خودشان می‌پرسند. میکس و مسترینگ دو مرحله کاملاً جداگانه هستند که به خروجی بهتر صدا بسیار کمک می‌کنند. مرحله میکس شامل ترکیب کردن صداها و مسترینگ شامل بخشیدن شفافیت به صدا است که در ادامه بیشتر به آن اشاره می‌کنیم. آموزش میکس و مسترینگ توسط افراد حرفه‌ای می‌تواند به شما در خروجی بهتر یک قطعه موسیقی کمک شایانی کند‌. در این مقاله به تفاوت میکس و مسترینگ و تأثیر آن روی صدای خواننده می‌پردازیم.

image_1641279160

میکس موسیقی چیست؟

منظور از میکس موسیقی، ترکیب کردن تمام صداهایی است که در یک قطعه موسیقی وجود دارد. برای اینکه بیشتر با مفهوم میکس آشنا شوید، بهتر است مرحله میکس کردن را شبیه درست‌ کردن یک پازل در نظر بگیرید. اگر تمام تکه‌های پازل به‌درستی در کنار هم چیده نشوند، نتیجه کار یک‌ شکل نامنظم و گیج‌کننده است. میکس کردن هم دقیقاً همین کار را می‌کند. ممکن است شما بتوانید قطعه موسیقی خود را با کمک ابزارآلات میکس کنید؛ ولی اگر این کار به‌ صورت حرفه‌ای انجام نشود، مطمئناً خروجی کار چیز خوبی از آب در نمی‌آید. پیشنهاد می‌کنیم جهت آموزش میکس و مسترینگ به افراد حرفه‌ای و متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، هدف از میکس کردن، ترکیب تمام صداهایی است که در قطعه موسیقی شما وجود دارند. این صداها ممکن است ضبط شده یا توسط ساز مجازی ایجاد شده باشند. در مرحله میکس آهنگ باید برای هرکدام از صداها مقدار مشخصی از level را در نظر گرفت و بعد از انجام پردازش‌ها و افکت‌ها، باید خروجی کار حس و حال خوبی را داشته باشد. همچنین باید از تمام صداها راضی باشید؛ در غیر این صورت میکس آهنگ به‌ درستی انجام نشده است.

مسترینگ چیست؟

بعد از اتمام میکس، سراغ مرحله مسترینگ می‌رویم. هدف از مسترینگ، شفافیت بخشیدن به موسیقی است. در واقع موسیقی که پخش می‌شود نباید آزاردهنده باشد و باید شنونده از شنیدن آن لذت ببرد. مطمئناً شنیدن صداهای تیز و بم برای هیچ‌کس جذاب نیست. مسترینگ از مراحل زیر تشکیل می‌شود:

  • مسترینگ صدای ترک موسیقی را واضح‌تر و شفاف‌تر می‌کند.
  • به صدای ترک موسیقی حجم بیشتری می‌بخشد که شنیدن آن برای همه لذت‌بخش‌تر باشد.
  • در آخر باید صداها از تمام اسپیکرها پخش شود.

توجه داشته باشید اگر این مراحل توسط افراد حرفه‌ای انجام شوند، موسیقی دلنشین‌تر شنیده می‌شود.

تفاوت میکس و مسترینگ

اگر بخواهیم به طور خلاصه به تفاوت میکس و مسترینگ بپردازیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • میکس دسترسی کامل به تمام آلات موسیقی را دارد، ولی مسترینگ فقط روی قطعه موسیقی میکس شده کار می‌کند.
  • میکس تمام صداهای موجود در موسیقی را هماهنگ و بالانس می‌کند، ولی در مسترینگ کل آهنگ بالانس می‌شود.
  • بیشتر کارهای تنظیم آهنگ مربوط به میکس و فقط بیست درصد آن مربوط به مسترینگ است.

برای اینکه بیشتر با تفاوت میکس و مسترینگ آشنا شوید؛ از یک مثال ساده استفاده می‌کنیم؛ شما آهنگسازی را مانند پروژه ساختمان‌سازی در نظر بگیرید. میکس را می‌توان به تغییرات اصلی ساختمان ازجمله لوله‌کشی و غیره تشبیه کرد و مسترینگ هم مانند زیباسازی ساختمان از جمله ایجاد فضای سبز، نماکاری و غیره رنگ و لعاب به قطعه موسیقی می‌بخشد. مسترینگ برخلاف میکس کردن نیاز به علم و تجربه دارد و نمی‌توان با آزمون‌وخطا به نتیجه مطلوبی رسید؛ به همین دلیل برای آموزش میکس و مسترینگ باید به افراد متخصص مراجعه کرد تا با یادگیری اصول تمام مراحل بتوانید مرحله میکس و مسترینگ را در خانه یا استودیو انجام دهید.

image_1641279232

آشنا با فیزیک صوت در میکس

هنرجویان توجه داشته باشند قبل از انجام میکس و پردازش صداها باید با ویژگی‌های صوت آشنا شوید. ویژگی‌های صوت شامل فرکانس صدا، دامنه صدا و طول موج است که در این بخش به شناخت ویژگی‌های صوت می‌پردازیم.

  • فرکانس در موسیقی

منظور از فرکانس، تکرار نوسان در بازده زمانی است. واحد اندازه‌گیری فرکانس، هرتز نام دارد. با یک مثال ساده شما را با مفهوم فرکانس در موسیقی آشنا کنیم؛ به طور مثال اگر شما در یک ثانیه دست خودتان را دوبار به عقب و جلو ببرید، فرکانس دست شما ۲ هرتز اندازه‌گیری می‌شود. توجه داشته باشید هرچقدر در واحد زمانی تعداد نوسان‌ها بیشتر باشد، صدا ریزتر و هرچقدر تعداد نوسان‌ها در واحد زمانی کم باشد، صدا بم‌تر می‌شود.

  • طول موج

به فاصله دو قله یا دو دره، طول موج می‌گویند. در واقع برای اندازه‌گیری سرعت صدا، فرکانس را در طول موج ضرب می‌کنند. زمانی که هوا فشرده شده، قسمت‌های قله طول موج و زمانی که هوا رقیق شده، قسمت‌های دره تشکیل می‌شوند.

  • دامنه صدا

به فاصله وسط طول موج تا قله یا دره را دامنه صدا می‌گویند. دامنه صدا با بلندی صدا رابطه مستقیم دارد و هرچقدر دامنه صدا بیشتر باشد، بلندی صوت هم بیشتر می‌شود.

image_1641279382

ابعاد میکس و مسترینگ

برای میکس و مسترینگ باید با ابعاد صدا آشنا شوید. صدا را می‌توان مانند یک تصویر سه‌بعدی در نظر گرفت که دارای ارتفاع، عرض و عمق است. برای اینکه با مفهوم ابعاد صدا بیشتر آشنا شوید، تصور کنید که روی صندلی، جلوی اسپیکرهای مانیتورینگ‌ها نشسته‌اید؛ صدایی که از جلو تا عقب می‌شنوید، همان عمق صوت و صدایی است که از بالا و پایین شنیده می‌شود. ارتفاع و صداهایی که از چپ به راست از اسپیکرها پخش می‌شوند، همان عرض صوت هستند. هنرجویان عزیز لازم نیست نگران این مفاهیم باشند؛ زیرا در زمان آموزش میکس و مسترینگ تمام نکات اصلی را یاد می‌گیرند.

پردازشگر میکس و مسترینگ

ابعاد میکس و مسترینگ توسط نرم‌افزار و سخت‌افزارهای مختلف کنترل می‌شود. در این بخش می‌خواهیم شما را بیشتر با این پردازشگرها آشنا کنیم.

  • کنترل بعد صدا

بعد از ضبط یک قطعه موسیقی، لاین‌هایی که برای میکس و مسترینگ وجود دارند، بسیار نامنظم هستند. برای نظم دادن به آهنگ با کمک ابزارهایی می‌توان جلو یا عقب بودن صدا را تنظیم کرد. همچنین می‌توان داینامیک صدا را توسط کمپرسور نیز کنترل نمود. در آموزش میکس و مسترینگ شما را با تمام ابزارهای موردنیاز به‌ صورت کاملاً تخصصی آشنا می‌کنیم. از ابزارهایی که برای کنترل بعد صدا استفاده می‌شوند می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. میکسر
  2. کمپرسور
  3. لیمیتر
  4. گیت
  5. دی اسر
  6. اکسپندر
  7. مکسیمایزر
  • کنترل ارتفاع صدا

اکولایزر ابزاری است که در کنترل ارتفاع صدا از آن استفاده می‌شود. با استفاده از ابزار اکولایزر که به‌ صورت نرم‌افزار و سخت ابزاری وجود دارد، می‌توان قسمت‌های مختلف فرکانس لاین از جمله بم، میدرنج و تریبل را تقویت کرده یا حذف کنیم. در تنظیم بعد ارتفاع صداهای بم، پایین و صداهای تریبل یا همان زیر بالا قرار می‌گیرند. البته اینکار نیاز به تخصص دارد و برای اینکه بتوانید بهترین خروجی صدا را داشته باشید باید دوره‌های آموزش میکس و مسترینگ را کامل بگذرانید.

  • کنترل عرض صدا

برای کنترل عرض صدا از ابزار پنینگ استفاده می‌شود. در زمان میکس و مسترینگ، صدا از اسپیکرهای مانیتورینگ از چپ به راست پخش می‌شود. پنینگ مشخص می‌کند که هرکدام از لاین‌ها در کدام قسمت طیف صوتی قرار بگیرد. هرکدام از ابزارها نقش مهمی را در میکس و مسترینگ دارند. برای یادگیری کامل حتماً در دوره‌های آموزش میکس و مسترینگ شرکت کنید.

سخت‌افزارهای موردنیاز به میکس و مسترینگ

  • یکی از مهم‌ترین سخت‌افزارها برای میکس و مسترینگ، کامپیوتر یا رایانه است. در واقع تمام نرم‌افزارهای موردنیاز برای تنظیم آهنگ روی کامپیوتر نصب می‌شود.
  • اسپیکر مانیتورینگ یکی‌ دیگر از سخت‌افزارهای موردنیاز برای میکس و مسترینگ است. برای اینکه بتوانیم لاین‌ها را بهتر بشنویم و بتوانیم تنظیم بهتری داشته باشیم، اسپیکر مانیتورینگ بسیار ضروری است. مطمئناً تنظیم قطعه موسیقی بدون شنیدن آن غیرممکن است. توجه داشته باشید برای تقویت صدای اسپیکر مانیتورینگ یک کارت صدا لازم است.
  • آکوستیک تریتمنت یکی دیگر از موارد ضروری برای میکس و مسترینگ محسوب می‌شود. آکوستیک تریتمنت به معنای کنترل درست انعکاس امواج صدا است. اگر شما با باکیفیت‌ترین اسپیکر مانیتورینگ هم داشته باشید، بدون آکوستیک تریتمنت مناسب نمی‌توانید به‌خوبی صداها را بشنوید. برای اینکه بیشتر با آکوستیک تریتمنت آشنا شوید، حتما در دوره‌های آموزش میکس و مسترینگ شرکت کنید.

image_1641279481

نرم‌افزارهای میکس و مسترینگ

نرم‌افزارها نقش مهمی در میکس و مسترینگ قطعه موسیقی دارند. امروزه با افزایش تکنولوژی، ابزارهای دستی کم‌کم کنار گذاشته شده و جای خود را به نرم‌افزارهای دیجیتال داده‌اند. با کمک همین نرم‌افزارها می‌توان بدون نوازنده، صدای سازهای مختلف را در آهنگ‌ها داشته باشید.

  • نرم‌افزار DAW

یکی از مهم‌ترین نرم‌افزارهای میکس و مسترینگ، نرم‌افزار DAW یا همان میزبان است. این نرم‌افزار کارایی‌های بسیاری دارد که می‌توان علاوه‌بر میکس و مسترینگ، به آهنگسازی و تنظیم آهنگ هم اشاره کرد. شرکت‌های معتبر آهنگسازی، نرم‌افزارهای مختلفی را وارد بازار کرده‌اند که می‌توانید هرکدام را باتوجه‌ به نیازتان روی رایانه نصب کنید. توجه داشته باشد ویژگی‌های نرم‌افزارها تقریباً مشابه است و فقط از نظر رابط کاربری متفاوت هستند. ویژگی‌های نرم‌افزار میکس و مسترینگ شامل موارد زیر است:

  1. تنظیم و تولید ملودی و آهنگ
  2. پردازش صدا
  3. میکس و مسترینگ
  4. ضبط صدا

از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای میکس و مسترینگ می‌توان از نرم‌افزار‌های cubase, Ableton, studio on ,و fl studio نام برد. در آموزش میکس و مسترینگ به هنرجویان عزیز، اطلاعات کامل در مورد تمام نرم‌افزارها داده می‌شود.

توصیه‌هایی در مورد اجرای پروسه میکس و مسترینگ

  • حتما بین مرحله میکس و مسترینگ فاصله بیندازید. زمانی که بدون هیچ وقفه‌ای این دو مرحله را انجام دهید، حساسیت گوش نسبت به صدا کم می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم زمانی که کار میکس را انجام دادید، ۲۴ ساعت به گوش خود استراحت دهید. اینکار در کیفیت کار شما بسیار تأثیرگذار است.‌
  • نمونه کار تولید شده خود را با یک نمونه کار حرفه‌ای مقایسه کنید. البته منظور از مقایسه، کپی‌کردن نیست. اینکار کمک می‌کند که بتوانید صدا را به حالت مطلوب نزدیک‌تر کنید. همچنین موسیقی خود را با دستگاه‌های مختلف پخش کرده و گوش دهید. اینکار به خوش صدا شدن کار شما و درنتیجه جذب مخاطبان بیشتر کمک می‌کند. همچنین باعث می‌شود که میزان صدای تمام ترک‌های آلبوم دارای سطح کیفیت یکنواختی شود و شنونده مجبور نباشد برای گوش‌دادن به هر قطعه از آلبوم، صدا را افزایش یا کاهش دهد.
  • سعی کنید نتیجه نهایی کار خود را چندین بار گوش بدهید. ممکن است از نظر شما این کار کسل‌کننده باشد ولی تأثیر مثبتی بر نتیجه کار دارد. در واقع زمانی که شما یک قطعه موسیقی را چندین بار گوش می‌دهید، نقاط ضعف آن را پیدا کرده و آن‌ها را اصلاح می‌کنید. پیشنهاد می‌کنیم نتیجه کار را در سیستم‌های صوتی مختلف نیز گوش دهید تا نقاط ضعفی را که در زمان گوش‌ دادن به آهنگ از اسپیکرهای حرفه‌ای در استودیو از آن‌ها غافل شدید، پیدا کنید.
  • سعی کنید تمام ایرادات و مشکلات را در همان مرحله اصلاح کنید. مثلاً مشکلات مربوط به هر مرحله از میکس در همان لحظه رفع گردد. ولی اگر لازم بود به عقب برگردید و ایرادات را برطرف کنید.
  • با اینکه استفاده از کمپرسورها به زیبایی و هماهنگی موسیقی شما بسیار کمک می‌کنند، ولی استفاده بیش از حد از آن ممکن است کار شما را خراب کند. در آموزش میکس و مسترینگ، روش استفاده صحیح از کمپرسورها را به شما یاد می‌دهیم.
  • اگر امکان دسترسی به یک استودیو دیگر را دارید، حتماً کار خود را در یک استودیو دیگر چک کنید. استفاده از تجهیزات و استودیو دیگر می‌تواند به شما در پیدا کردن اشکالاتی که از گوش شما پنهان مانده، کمک نماید.
  • Fade کردن در مرحله مسترینگ را فراموش نکنید. در هنگام ضبط موسیقی، نویزهایی در بخش ابتدایی و پایانی قطعه وجود دارند. Fade کردن مشکلات مربوط به نویزهای ناخواسته را برطرف می‌کند.
  • حتماً در مرحله مسترینگ، موزیک را wide کنید. منظور از wide همان عریض کردن موزیک است. این کار باعث می‌شود که ارکستر نوازنده عمیق‌تر به گوش شنونده‌ها برسد.

image_1641279681

سؤالات متداول در زمینه آموزش میکس و مسترینگ

 چه کسانی می‌توانند در دوره آموزش میکس و مسترینگ شرکت کنند؟

اگر شما به موسیقی علاقه دارید یا خوانده و نوازنده هر یک از سازهای مختلف هستید، می‌توانید در دوره‌های آموزش میکس و مسترینگ شرکت کرده و قدم بزرگ در راستای پیشرفت و موفقیت خود بردارید. شما با کسب این تخصص می‌توانید در کنار حرفه خود، به میکس و مسترینگ نیز بپردازید.

 سخن پایانی

در این مقاله به تأثیر میکس و مسترینگ بر صدای خواننده و تفاوت‌های میکس و مسترینگ پرداختیم. علاقه‌مندان به هنر، خوانندگان و نوازنده‌ها می‌توانند برای پیشرفت کار خود در دوره‌های آموزش میکس و مسترینگ شرکت کنند. فریور طباطبایی به‌عنوان یکی از معتبرترین افراد در زمینه تخصصی آهنگسازی، میکس و مسترینگ فعالیت دارد. هنرجویان عزیز می‌توانند در کلاس‌های آموزش میکس و مسترینگ شرکت کرده و از صفر تا صد تمام مراحل میکس و مسترینگ را یاد بگیرند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها