|

مهارت های 7 گانه کامپیوتر چیست و چرا باید آنها را یاد بگیریم؟

مهارت های 7 گانه کامپیوتر

حتی این روزها هم ICDL به عنوان یک مهارت ضروری برای استخدام در شرکت‌های بزرگ شناخته می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- اگر میخواهید کار با کامپیوتر را به خوبی بیاموزید و از آن برای کسب درآمد استفاده کنید؛ اخذ مدرک ICDL ضروری است. اما ICDL چیست؟ ICDL مخفف کلمه International Computer Driving License است یعنی گواهینامه بین‌المللی کار با کامپیوتر. با توجه به گسترش روز افزون نیاز و استفاده از اینترنت و در نتیجه کامپیوتر، شاهد هستیم که آشنایی با مهارت‌های استفاده از آن، از اهمیت بالایی برخوردار است. تقریبا سال 1997 بود که برای اولین بار آموزش ICDL مطرح شد و شرکت‌های مختلفی از آن برای اثبات مهارت‌های کار با کامپیوتر بهره بردند. حتی این روزها هم ICDL به عنوان یک مهارت ضروری برای استخدام در شرکت‌های بزرگ شناخته می‌شود.

برای دریافت آموزش مهارت های کامپیوتری ICDL کلیک کنید.

نیازی نیست خیلی نگران شوید؛ همه ما نسبت به اینترنت و کامپیوتر و بطور کلی دنیای فناوری اطلاعات آشنایی نسبی و کوچکی داریم. اما مسئله اینجاست؛ آشنایی با مهارت های 7 گانه کامپیوتر این اجازه را به شما می‌دهد که در محیط کار به عنوان یک انسان موفق‌تر، شناخته شوید. با دراختیار داشتن گواهینامه ICDL مهارت‌های کامپیوتری شما بر کارفرما به اثبات میرسد.

اما اجازه دهید سوال مهمی را مطرح کنیم؛ آیا مهارت های 7 گانه کامپیوتر را می شناسید؟ برای اینکه موفق به اخذ مدرک ICDL شوید؛ باید در آزمون هر یک از این 7 مهارت، نمره قبولی را کسب کنید. هیچ اهمیتی هم ندارد که چقدر سن دارید، چه تحصیلاتی را گذرانده‌اید و آیا اصلا در رابطه با کامپیوتر اطلاعاتی دارید یا نه!

بیایید در رابطه با این مهارت‌های 7 گانه کمی بیشتر بدانیم.

7 مهارت کامپیوتر کدامند؟

گفتیم که منظور از ICDL چیست! در تمامی آموزش‌ها و کلاس‌ها و دوره‌های مرتبط با ICDL که برگزار می‌شود، اولین چیزی که به کارآموزان آموخته می‌شود، درک صحیح از رایانه است. رسیدن به یک درک درست؛ استفاده از کامپیوتر را کارآمدتر و بهره‌گیری از نرم‌افزارها را راحت‌تر می‌کند. اگر میخواهید توانایی‌ها و مهارت‌هایتان در کار با کامپیوتر را به اثبات برسانید باید مدرک ICDL را کسب کنید. و برای اخد این مدرک باید مهارت‌های زیر را در خود تقویت کنید.

مهارت های هفتگانه کامپیوتر

در ادامه شما را با این مهارت‌ها آشنا خواهیم کرد:

1. آشنائی با مفاهیم پایه و اساسی (IT)

اگر نگاهی به دروس آموزشی کشورهای توسعه یافته و صاحب فناوری بزنید؛ حتما میبینید که آنها درسی را تحت عنوان آموزش علوم کامپیوتری و فراگیری دانش در مدارس، دبیرستان‌ها و حتی دانشگاه‌ها فراهم آورده‌اند. اولین مهارت از مهارت‌های 7 گانه ICDL دقیقا به همین علوم کامپیوتری برمیگردد. هر کارمندی اعم از ساده‌ترین تا عالی‌رتبه‌ترین کامند باید بتواند از پس عادی‌ترین کارهای مرتبط با کامپیوتر برآید. در آموزش‌های مرتبط با IT شما اعتماد به نفس کار با کامپیوتر را بدست خواهید آورد و به این خودباوری خواهید رسید که میتوانید به درستی از آن در جهت پیشبرد اهداف‌تان استفاده کنید.

2. آشنائی با شیوه استفاده از کامپیوتر و مدیریت فایلها

خب کامپیوتر از کاربردهای بسیار زیادی برخوردار است که از جمله مهم‌ترین آن باید به اینترنت اشاره کرد. به عنوان مثال؛ اگر در دنیای کنونی نتوانید به عنوان یک کاربر رایانه به شیوه‌ای صحیح از اینترنت استفاده کنید؛ به مانند آن است که هیچگونه اطلاعات و توانایی در جهت بهره‌گیری از آن ندارید. به همین دلیل است که این مهارت هم در لیست مهارت‌های 7 گانه کامپیوتر قرار گرفته است.

این مسئله تنها مختص استفاده از اینترنت نبوده و درخصوص نصب نرم‌افزارها و آشنایی با ویندوز و چگونگی بهره‌گیری از آن هم صدق می‌کند.

برای دریافت آموزش کار با ویندوز کلیک کنید.

3. شیوه به کارگیری نرم افزار Word

Word را باید یکی از پرکاربردترین نرم‌افزارهای نصب شده در کامپیوتر بدانید. یکی از مشهورترین و کارآمدترین نرم‌افزارها که توسط شرکت مایکروسافت ارائه شده است. این نرم افزار یکی از مهم‌ترین اجزای مجموعه آفیس به حساب می‌اید و هر روزه کاربران زیادی به استفاده از آن میپردازند. چه زمانی میتوان از Word استفاده کرد؟

  • هرگاه که میخواهید چیزی بنویسید و اندازه و فونت‌های آن را تغییر دهید.
  • هرزمان که قصد دارید متن تایپ شده را تغییر داده و با فونت‌های جذاب و متفاوت ویرایش کنید.
  • حتی میتوانید به متن‌های آماده شده تصاویر و جداول مختلف بیافزایید.
  • امکان اصلاح اشتباهات تایپی و گرامری و... نیز در این نرم‌افزار وجود دارد.

یادگیری این نرم‌افزار به معنی آشنایی کامل شما با یکی از مهم‌ترین مهارت 7گانه کامپیوتر است.

نرم افزار word

4. شیوه کار با Excell

اگر برای یکبار هم به کار با کامپیوتر پرداخته‌اید و یا به صفحه دسکتاپ نگاه کرده باشد؛ حتما نام نرم افزار اکسل را دیده‌اید. Execll یکی از مشهورترین نرم‌افزارهای صفحه گسترده دنیاست. اگر به یادگیری مهارت های 7 گانه کامپیوتر علاقمند باشید، حتما در دوره‌های ICDL این نرم‌افزار را به شما می‌آموزند. البته این نرم‌افزار اغلب برای کاربران حرفه‌ای کاربرد خواهد داشت. از طرفی اغلب کسانی به سراغ استفاده از اکسل میروند که به محاسبات عددی مرتبط به یکدیگر و یا حتی سازماندهی آنها نیاز دارند. البته قابلیت‌های اکسل فقط به این موارد خلاصه نمی‌شود. از جمله قابلیت‌های آن باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • قالب بندی و جدول بندی تمامی اطلاعات و اعداد.
  • وارد کردن انواع جدول به این نرم افزار و ویرایش آنها.
  • محاسبه پایه‌های ریاضی در سطرها و ستون‌های مختلف
  • تجزیه و تحلیل‌های آماری
  • رسم نمودارهای ساده جهت تجزیه و تحلیل

 آموزش و یادگیری نرم افزار اکسل از مهم‌ترین سرفصل‌ها در میان 7 مهارت ICDL است.

5. شیوه استفاده از نرم افزار access

در برنامه Access جهت ذخیره‌سازی اطلاعات و استفاده مجدد از آنها در صورت نیاز، استفاده می‌شود. Access هم مشهورترین برنامه‌ای‌ست که کاربران ابتدایی و پیش پا افتاده به سراغ بهره‌گیری از آن میروند. به عنوان مثال؛ قصد دارید اطلاعات چند ساله یک شرکت را در محیطی امن نگهداری کنید؛ خب چه جایی بهتر از نرم افزار Access؟

این نرم‌افزار به راحتی میتواند فایل‌های شما را سازماندهی، گزارش گیری، ویرایش و... کند و به شما این امکان را دهد تا با خیالی آسوده اطلاعات خود را در آن حفظ کنید. با این تفاسیر میتوان دریافت؛ یکی از مهم‌ترین کاربردهای این نرم‌افزار خصوصا در سطح وسیع، حفظ و نگهداری است. خوشبختانه در دوره‌های ICDL بطور کامل در این خصوص صحبت خواهد شد.

اگر میخواهید کار با نرم‌افزار پایگاه داده را بیاموزید؛ شرکت در دوره‌های ICDL ضروری است.

آموزش نرم افزار access

6. شیوه کار با نرم افزار Power Point

Power point بهترین گزینه برای ارائه است. در این نرم‌افزار ابزارهایی مانند اسلایدشو و ... وجود دارد که در یک ارائه حرفه‌ای بسیار کارآمد خواهد بود. با کمک نرم‌افزاری با چنین قدرت بالایی، به راحتی میتوانید در جلسات، کلاس‌های درس، سمینارها و... اجرا داشته باشید و منظور دقیقتان را به مخاطب برسانید. هر چند که مهارت و فن سخنوری در این مرحله بسیار کاربردی و پراهمیت می‌باشد.

7. آموزش امنیت برای کاربران IT

اصلی‌ترین هدفی که در پس مهارت‌های 7 گانه کامپیوتر وجود دارد؛ درک صحیح از امنیت رایانه و همچنین اطلاعات برای کاربر است. زمانی که نسبت به تمامی این مهارت‌ها اطلاعات کاملی بدست آورید؛ این توانایی را خواهید داشت که بطور کاملا صحیح از اطلاعات سازمانی خود و همچنین سایر افراد به درستی محافظت نمائید.

چرا باید فن بیان خوبی داشته باشیم؟

اگر بخواهیم پایه‌های موفقیت را نام ببریم؛ قطعا مهارت‌های ارتباطی یکی از مهم‌ترینِ این پایه‌هاست! فن بیان و سخنوری درواقع مهم‌ترین مهارت ارتباطی بوده که در بین انسان‌ها وجود دارد. در اختیار داشتن این مهارت کمک می‌کند تا پیام‌ها به خوبی به دیگران انتقال پیدا کند و توانایی خود را آنگونه که شایسته‌ست به دیگران عرضه نمایند. افرادی که هم‌صحبتی با آنها لذت‌بخش است، اعتماد به نفس بالایی دارند، رسا سخن میگویند و روابط عمومی بالایی دارند از جمله افرادی به حساب می‌آیند که فن بیان خوبی دارند و معمولا دیگران از هم نشینی با چنین افرادی احساس رضایت دارند. چه بسا که جزء شخصیت های محبوب در جامعه هم شناخته می‌شوند.

اما چرا باید فن بیان خوبی داشته باشیم؟ خب ما در این مقاله درخصوص مهارت‌های 7 گانه کامپیوتر صحبت کردیم؛ یکی از این مهارت‌ها؛ چگونه استفاده از نرم افزار powepoint است. خب آیا تنها آموختن این نرم‌افزار کافیست؟ آیا تنها با ارائه آن به مخاطب میتوانید مقصود و هدف خود را القا کنید؟

ارائه پاورپوینت

قطعا خیر! در این مرحله شما تنها می آموزید که چطور پاورپوینتی بسیار شکیل برای ارائه آماده کنید. با کمک مهارت سنخوری و فن بیان، تاثیرگذاری آن ارائه را به بالاترین حد ممکن میرسانید. اگر فن بیان خوبی نداشته باشید؛ مخاطب از پاورپوینت و مطالب آن استقبال نکرده و در نتیجه موفقیت قابل توجهی هم نصیب شما نخواهد شد. متاسفانه بسیاری فن بیان را تنها مختص سخنرانان و محدود به کسانی که شغلشان روابط عمومی و مجری‌گری‌ست میدانند. اما در دنیای مدرن امروز ما نه تنها باید فن بیان، بلکه باید تندخوانی و اصول مطالعه را نیز بیاموزیم تا بتوانیم از تمامی پتانسیل‌های موجود جهت پیشبرد اهداف خود استفاده کنیم.

برای دریافت آموزش تندخوانی و اصول مطالعه کلیک کنید.

چرا باید ICDL را بیاموزیم؟

تا اینجای مقاله تا میتوانستیم درخصوص مهارت‌های 7 گانه کامپیوتر صحبت کردیم. اما چرا تا این اندازه به یادگیری آن تاکید می‌شود؟

دلیل اول برای یادگیری ICDL:

این روزها رقابت نفس‌گیری برای رسیدن به شغل ایده‌آل وجود دارد. هر چقدر که مهارت‌های بیشتری را بیاموزید، شانس شما برای رسیدن به یک شغل خوب نیز بیشتر می‌شود. پس تا میتوانید به رزومه‌تان بیافزایید، مهارت‌های بیشتری را کسب کنید و گواهینامه ICDL را بدست آورید. این گواهینامه همچون یک وزنه در رزومه شما سنگینی خواهد کرد و آن را پربار می‌کند.

دلیل دوم برای یادگیری ICDL:

اگر قصد دارید در یکی از شرکت‌ها و یا ادارات داخل کشور به عنوان فرد استخدام شده معرفی شوید؛ قطعا در اختیار داشتن گواهینامه ICDL و یا آشنایی با مهارت های 7 گانه کامپیوتر نیازتان خواهد بود. هر چند که شرکت در دوره‌ها و کسب مدرک ICDL جای هیچگونه شک و شبه‌ای را باقی نمی‌گذارد و حتی شما را چندین پله از کسی که این گواهینامه را ندارد، جلو می‌اندازد.

دلیل سوم برای یادگیری ICDL:

هیچ اهمیتی ندارد که میخواهید در ایران بمانید و یا به کشوری دیگر مهاجرت کنید. در هر صورت گواهینامه ICDL به کار شما خواهد آمد. درواقع شما با ترجمه مدرک ICDL به کارفرمایان خود در خارج از کشور به اثبات میرسانید که از آشنایی کاملی نسبت به مهارت‌های 7 گانه برخوردارید. چه بسا که این مدرک در بیش از 149 کشور از اعتبار بالایی برخوردار بوده و میتوانید روی آن برای اخذ یک شغل آبرومند حساب باز کنید.

دلیل چهارم برای یادگیری ICDL:

اگر در یک شرکت یا سازمان دولتی به عنوان کارمند مشغول به کار هستید اما هنوز گواهینامه ICDL را دریافت نکرده‌اید، توصیه ما این است که حتما در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام کنید. چون اگر روزی بخواهید برای ارتقا شغلی خود تلاش کنید؛ عدم در اختیار داشتن این مدرک میتواند مانعی بر سر راه رسیدن شما به خواسته‌تان باشد.

دلیل پنجم برای یادگیری ICDL:

فارغ از تمامی مسائلی که درخصوص اهمیت مدرک ICDL و مهارت های 7 گانه کامپیوتر گفته شد؛ این آموزش‌ها برای دانش‌آموزان، خانم‌های خانه و... بسیار مناسب است. حتما نیازی نیست از مهارت‌های کامپیوتر جهت کار در یک شرکت استفاده کنید. شما حتی برای برآورده ساختن نیازهای خودتان در زمان استفاده از کامپیوتر باید در این دوره‌ها شرکت کرده و بر مهارت خود بیافزایید.

C2dj2aJWgAInLeZ

کلام آخر در خصوص مهارت های 7 گانه کامپیوتر

امروزه هر میزان که میخواهید میتوانید تلاش کنید اما باز هم حذف کامپیوتر و کاربردهایی که دارد؛ غیرممکن است. پس یادگیری مهارت‌های مرتبط با کامپیوتر برای رسیدن به یک شغل و البته حفظ آنها بسیار الزامی‌ست. شاید بسیاری از این نرم‌افزارها برای افراد کاربرد روزانه نداشته باشد؛ اما کاربری روزانه آنها نیز امری بوده که باعث شده تا دوره‌های ICDL راه‌اندازی شود.

اگر به خوبی این مقاله را مطالعه کرده باشید به خوبی دریافته‌اید که مهارت های 7گانه کامپیوتر چه فواید ریز و درشتی دارد و چطور میتواند نیازهای کامپیوتری را پاسخ دهد و از طرفی حلال مشکلات زیادی باشد. پس از یادگیری این مهارت‌ها متوجه می‌شوید تا چه میزان از همنوعان خود جلو هستید و تا چه اندازه به دانش و البته سرعت انجام کارهایتان افزوده شده است. جالب اینجاست که ICDL با آموزش‌های مرتبط با ویندوز حتی پیش‌پاافتاده‌ترین نکات را به شما می‌آموزد تا شما را به مدارج بالا برساند. با این حال اگر فکر میکنید آموزش‌های ویندوز در ICDL بسیار ساده‌ست میتوانید از آموزش ویندوز فرادرس استفاده کنید.

برای دریافت آموزش خط فرمان ویندوز CMD کلیک کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها