|

یک تحول معنادار در روابط ایران و ترکیه

«ترکیه به تازگی پس از چهار سال اقدام به خرید نفت ایران کرده است.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- در دوره اوج گیری فشارهای دولت اسبق آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ علیه کشورمان، شمار قابل توجهی از کشورها در عرصه بین المللی، خرید نفت ایران را متوقف کردند. دولت ترامپ با تحمیل سیلی از تحریم های اقتصادی علیه کشورمان و به طور خاص وضع تحریم های ویروسی علیه ایران، عملا فضا را برای طیف قابل توجهی از بازیگران خارجی جهت انجام مراودات تجاری با ایران در حوزه های گوناگون محدود کرد.

یکی از این حوزه ها همانطور که پیشتر نیز مورد اشاره قرار گرفت، صادرات نفت ایران بوده است. تحریم های دولت ترامپ علیه ایران سبب شد تا صادرات نفت کشورمان در دوره ای به 200 هزار بشکه در روز کاهش یابد. با این حال، هر چه زمان به جلوتر حرکت کرد، شاهد بوده ایم که تاثیر تحریم های غرب و به طور خاص دولت آمریکا علیه ایران، با توجه به اتخاذ تاکتیک های جدید از سوی کشورمان و البته تغییر فضای معادلات سیاسی و امنیتی در محیط بین المللی، کاهش یافته است.

به نحوی که بر اساس گزارش های منابع رسمی، ایران توانسته تولید نفت خود را در شرایط کنونی به بیش از 3 میلیون و 300 هزار بشکه در روز برساند و البته که صادرات نفت کشورمان هم روزامه قریب به 2 میلیون بشکه است. در این راستا، به تازگی شاهد یک تحول معنادار در روابط تجاری ایران و ترکیه بوده ایم.

دولت ترکیه اخیرا و پس از گذشت چهار سال، اقدام به ازسرگیری خرید نفت ایران کرده است. بر اساس آمارهای رسمی مرکز آمار اروپا، ترکیه در ماه های مارس و آپریل سال جاری میلادی، مجموعا 1060 تن نفت و فرآورده‌های نفتی را از کشورمان وارد کرده است. موضوعی که به زعم بسیاری از ناظران و تحلیلگران با پیام ها و معانی خاصی همراه است.

ایران و ترکیه

اولا اینطور به نظر می رسد که ترکیه قصد دارد به نحوی جدی روابط و مبادلات نفتی خود با ایران را بار دیگر از سرگیرد و در این رابطه حاضر به پذیرش فشارهای قدرت های غربی از جمله آمریکا نیست. به یاد داشته باشیم که در دوره ای ترکیه با توجه به معافیت های تحریمی دولت آمریکا بود که اقدام به خرید نفت ایران می کرد با این حال این معادله اکنون تغییر کرده و این کشور به صورت مستقل به دنبال توسعه روابط خود در حوزه انرژی با ایران است.

دوم اینکه ترکیه نیز با توجه به فشارهای تورمی قابل توجهی که این کشور با آنها رو به رو است و البته توسعه مناسبات خود با ایران در حوزه های مختلف به ویژه در زمینه صنعت گردشگری، به این باور رسیده که توسعه روابط با ایران کاملا برای این کشور منفعت دارد.

معادله ای که مخصوصا با توجه به ارائه نفت ایران به مشتریان خارجی با تخفیف های قابل توجه، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می شود. از این رو، به نظر می رسد که در ادامه راه نیز بایستی انتظار تداوم اوج گیری پیوندهای تجاری و اقتصادی میان ایران و ترکیه به ویژه در حوززه انرژی را داشته باشیم.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها