|

2 نکته مهم در مورد مناظره بایدن و ترامپ

«مناظره اخیر بایدن و ترامپ به کلکسیونی از فاجعه برای حکمرانی آمریکایی تبدیل شد.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ جو بایدن و دونالد ترامپ، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا به تازگی در یک مناظره تلویزیونی که به میزبانی شبکه سی ان ان برگزار شد، شرکت کردند. مناظره ای که سرتاسر جنجال بود و تحلیل و تفسیرهای مختلفی در مورد آن مطرح شده و همچنان نیز می شود.

در جریان مناظره مذکور، بایدن و ترامپ حملات گسترده ای را علیه یکدیگر انجام دادند و به هر نحو ممکن سعی داشتند تا رقیب خود را فردی ناکار آمد برای نشستن بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا به افکار عمومی این کشور معرفی کنند. مساله ای که البته چندان هم عجیب نبود و پیشتر نیز بسیاری این پیش‌بینی را داشتند که مناظرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رویدادی جنجالی و توام با تنش خواهد بود.

ترامپ و بایدن در جریان مناظره اخیر، در حوزه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، دیدگاه های خود را مطرح کردند و به دنبال جلب توجه بیش از پیش افکار عمومی کشورشان بودند. با این همه، در جریان مناظره مذکور، 2 نکته بیش از همه خودنمایی می کرد.

اولا اینکه در جریان مناظره بایدن و ترامپ، به هیچ عنوان جو مثبت و اخلاقی حاکم نبود. حتی می توان گفت جو مناظره به شدت سمی بود. دو طرف در بدو ورود به سالن مناظره حتی حاضر نشدند با یکدیگر دست بدهند. مساله‌ای که با انتقادهای گسترده ای همراه شد. در عین حال، هم بایدن و هم ترامپ در جریان مناظره رویکردی غیراخلاقی را در پیش گرفته بودند.

مناظره بایدن و ترامپ

مثلا ترامپ وقتی خواست در مورد مردم فلسطین صحبت کند لحنی نژادپرستانه را به کار گرفت. عجیب اینکه در جریان مناظره اخیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بارها شاهد بودیم که ترامپ رابطه جنسی نامشروع خود با یک پورن استار آمریکایی را که در دادگاه به دلیل آن حکم قضایی هم دریافت کرده، انکار کرد. بایدن نیز بیش از آنکه در پی دفاع از خود و طرح و برنامه هایش باشد، مدام با حمله به ترامپ و نقد دیدگاه ها و دوره حضور وی در قدرت سعی داشت تا این نکته را به افکار عمومی آمریکا بفهماند که بهتر است به وی رای دهند.

در حقیقت، او هیچ چیز خاصی برای عرضه کردن نداشت. البته که ترامپ نیز عینا در همین وضعیت قرار داشت و انگار دو طرف وارد یک رینگ بوکس شده بودند و صرفا با طرح مواضع کلامی به دنبال شکست دادن طرف مقابل بودند.

دوم اینکه همین بی برنامگی بایدن و ترامپ در جریان مناظره اخیرشان در شبکه سی ان ان تا حد زیادی به یک سرشکستگی بزرگ برای آمریکا در عرصه بین المللی تبدیل شده است. آمریکایی ها سال هاست که خود را به مثابه یک الگوی متعالی از حکمرانی و نظام گفتمانی سیاسی در جهان معرفی می کنند.

با این حال، اینکه می بینیم مناظره دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهور این کشور تا این حد فاجعه بار است، ضربه ای جدی به ادعاهای دور و دراز آمریکایی‌ها در مورد نظام حکمرانی و گفتمان سیاسیشان در عرصه بین‌المللی است. موضوعی که می تواند تبعیات و پیامدهای وخیمی برای این کشور در ادامه راه داشته باشد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها