|

اسباب یک اجاره نشین دیگر را در خیابان ریختند؛ هجوم شهروندان به سمت کانتینرها

shayanews

بنابر آخرین اخبار به دست آمده به طور میانگین حدود 70 درصد از درآمد هر خانواده ایرانی صرف اجاره مسکن می شود.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- نرخ اجاره مسکن در تهران اینقدر بالا رفته که گاهی با تماشای اخبار، هیچ بعید نیست که دود از سرمان بلند شود. این بالا رفتن هزینه از اجاره های مسکن گرفته تا قیمت های خرید خانه، کمر مردم را خم کرده است. 

از طرفی دعوت پرشور جوانان به تشکیل زندگی مشترک و در امتداد آن تبلیغات گسترده ای که در راستای فرزندآوری ارائه می شود و از طرفی دیگر مواجهه ی یک جوان در آستانه ی تاهل،  با استرسی که با جنش افتاده و خواب و خوراک او را مختل ساخته است.

4

همچنان که این نرخ بالا می رود تا پایین نیامده باشد، انتشار تصاویری تلخ از آوارگی و سرگردانی یک خانواده در کمال شهر تهران، میان کاربران و شهروندان دست به دست می شود. تصاویری که بی شک تماشای آن می تواند هر انسانی را از اندوه لبریز کند. این تصاویر که بعد از وایرال شدن موجی از انتقاد و درد و دل از سمت کاربران شبکه های مجازی را به راه انداخت، احتمالا پشت پرده اش نیز حاکی از رنج عظیم خانواده های دیگری است که زندگی شان همین طعم ناخوشایند را داشته طوری که احتمالا از سرنوشت معیشتی خود در یک ساعت آینده نیز خبر ندارند. چرا که فاصله گرفتن نرخ‌ های پیشنهادی اجاره‌ بها با قدرت پرداختی مردم، مهم‌ ترین عامل در کسادی بازار اجاره و نیز تخلیه خانه‌ ها و عدم تمدید اجاره‌ ها محسوب می‌ شود.

1

مردم اسبابشان ر ا در کانتینر انبار کرده و بی سرپناهی خود را بر دوش می کشند

اما این تنها خبر ناگوار در خصوص ناتوانی مردم برای اجاره خانه نیست. چرا که اگر بخواهید سری به انبارهای کانتینری در اطراف تهران بزنید، تماشای انبوه کانتینرهایی که برای انبار اثاثیه منزل اجاره شده اند، شما را شگفت زده خواهد کرد. کانتینرهایی که شاید در سال های پیش، بیشتر برای انبار تجهیزات کارگاه ها، مطب ها و دفاتر اداری مورد استفاده قرار می گرفت. امروز اما تغییر کاربری تعداد زیادی از آن ها به منظور ایجاد فضایی برای انبار اثاث خانه ها، نمایانگر یک واقعیت تلخ است.

2

بنابر آخرین اخبار در این خصوص به طور میانگین حدود 70 درصد از درآمد هر خانواده ایرانی صرف اجاره مسکن می شود. به عنوان مثال در جنوب تهران هزینه رهن کامل یک خانه 50 متری در محله سی متری جی 450 میلیون تومان است.

این موضوع اجاره کانتینرها به طور لفافه، می تواند بیانگر این موضوع باشد که یا خانواده ها دیگر مانند گذشته قادر به تهیه یا اجاره خانه ای با متراژ مناسب خود نیستند و اکنون با کوچک شدن فضا مجبورند اسباب شان را در کانتینرها بریزند! و یا اینکه حتی از آن هم بدتر، با بی پناه شدن از همان متراژ پایین نیز مانده اند. لذا تا وقتی که مشخص شود روزگار بعد از این برایشان چه خوابی دیده، اسباب و وسایلشان را انبار می کنند تا دست کم حداقل های زندگی خود را هم از دست نداده باشند.

3

برخی در اجاره همان کانتینر نیز مانده اند

بنا بر اخبار به دست آمده از یکی از انبار داران اطراف تهران گویا بسیاری از خانواده‌ها، اثاث منزل‌ شان را با قرارداد های یک‌ ساله و دوساله در کانتینرها انبار می‌ کردند اما پس از پرداخت کرایه ماه اول، دیگر خبری از پرداخت‌ های بعدی نبود. یعنی در واقع، خانواده‌های به حاشیه‌ راند ه‌شده یا ناچار به مهاجرت، پس از کوچ اجباری قید وسایل و اثاثیه منزلشان را می‌زنند. البته انباردارها پس از مدتی، فکر اینجا را نیز کردند. حالا شما برای انبار اثاث منزل خود، باید اجاره ۶ ماه یک کانتینر را پیش‌پرداخت کنید.

5

هیچکس نمی داند در روزهایی که شاهد کوچ اجباری مستاجران تهرانی به حاشیه های خیابان ها و شهر ها هستیم این وضعیت نا به سامان اجاره خانه که روز به روز هم در حال افزایش است چه بر سر سرنوشت پیر و جوان خواهد آورد. حال آنکه یک کارمند با تلاش روز افزون خود، اگر تمام اوقاتش را نیز صرف درآمدزایی کند، با نرخ دستمزد ها و درآمدها، باز هم از تورم عقب خواهد ماند. در نهایت اینکه آیا چاره این مشکلات کجاست و چنین روند فرسایشی، کی مسیر بازگشتش را به سمت بهتر شدن طی خواهد کرد، سوالی است که به نظر می رسد فکر درصد زیادی از مردم جامعه را به خود مشغول ساخته است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی