|

انتقاد نفیسه روشن و غفوریان به عزاداری های ظاهری؛ باطن دین چه می شود؟

mehrane ghafoorin shayanews

ادامه دادن راه بزرگان، مستلزم عمل به آرمان های آنها نیز هست. لذا پر و بال دادن به اندوه، بدون سعی در درک آن، گشت در تاریخ است

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- همانگونه که می دانید، این روزها در دوران سوگواری ماه محرم به سر می بریم. حفظ سنت دیرینه ای که از گذشته های دور با قلب دوستداران امام حسین (ع) پیوند خورده و در واقع نمادی از زنده نگاه داشتن مسیر نیک بزرگان دین اسلام می باشد. مراسمی که برای همه ی اقشار جامعه در هر طبقه و جایگاه اجتماعی، یادآورارزش آزادگی و پایداری برای برپایی عدالت است.

در همین خصوص، مهران غفوریان ویدئویی از خود منتشر کرده که به سرعت در حال دست به دست شدن میان کاربران فضای مجازی است.

او در این خصوص ضمن اشاره به ارزش برپایی سوگواری محرم، به انتقاد از نگاه صرف داشتن به ظواهر این موضوع پرداخته است. مضمون سخنان او که بیشتر اشاره به باطن رویداد عاشورا و حفظ ارزش های معنوی آن در کنار ظواهر فرآیند عزاداری دارد، مستقیما عملکرد برخی مسئولین را خطاب قرار داده است و بر این موضوع تاکید دارد که ضروری است ارزش های عاشورا باید درعمل نیز محافظت شود. 

غفوریان خود عشق عمیقی به امام حسین (ع) دارد

همچنین غفوریان، مدتی پیش در برنامه ای، ضمن ابراز ارادت قلبی خود به امام حسین (ع)، سخنانی تاثیرگذار را به سمع حضور مخاطبین خود رسانده بود. 

او در بخشی از این سخنان و با تاثر فراوان، بیان داشت که عشق به ایشان را با هیچ چیز دراین جهان معاوضه نخواهد کرد. او با ذکر خاطرات مرتبط با این موضوع ،خاطر نشان کرد که در گذشته و به طور مستمر، در عزاداری ها و مراسمات سوگواری محرم حضور داشته است.

غفوریان در ادامه بیان داشت که در آن روزها شهرت و مقبولیت امروزی را هنوز از جانب مردم جامعه دریافت نکرده بود و امروز اگر به جایگاهی رسیده است، آن را هدیه ی امام حسین (ع) به خودش می داند. بخشی از این مصاحبه را می توانید در ویدئوی زیر ببینید. 

انتقاد تند نفیسه روشن از صدای عزاداری محرم

اما این تنها واکنش افراد صاحب نام در خصصوص ایام محرم نبود. بلکه به تازگی نفیسه روشن نیز با انتشار یک استوری، از نگاهی دیگر به عزاداری ها پرداخته است.

وی با انتشار ویدئویی که در آن صدایی از سوگواری عمومی محرم پخش می شد نوشت: از ساعت 5 عصر!!!!! این مردم آزاریه! تو تایم استراحت؟؟؟؟ کاسه های داغ تر از آش؟؟؟؟؟ این چه کاریه 5 عصر توروخدا برید کربلا عزاداری واقعی ببینین!!!!! توروخدا برید امام حسین واقعی رو لمس کنید.

حفظ ارزش ها همانگونه که در ظاهر ارزشمند است در باطن ضروری است

بر کسی پوشیده نیست که یادبود ارزش هایی که گذشتگان برای آن از جان خود نیز گذشته اند، فرآیندی ضروری و قابل احترام است. اما باید به این نکته نیز توجه کرد که این دست مقوله ها، در ذات به تکریم انسانیت اشاره دارند. ارزشی که اگرچه با برتن کردن رخت سیاه عزاداری نیز میتوان تا حدودی اقدام به زنده نگاه داشتن کرد، اما در کنار آن باید دانست که ادامه دادن راه بزرگان، مستلزم عمل به آرمان های آنها نیز هست. لذا پر و بال دادن به اندوه، بدون سعی در درک آن، گشت در تاریخ است و باید دانست که ارزش هر رویداد تاریخی، بیش از نمای ظاهری اش در چگونگی درک درس های آن نهفته است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی