|

(عکس) کایلی مور گیلبرت جاسوس کیست در ایران چه می کرد و چگونه آزاد شد؟

کایلی مو گیلبرت جاسوس و تبعه استرالیایی- انگلیسی که در پوشش محقق و گردشگر به ایران وارد و جاسوسی می کرد با سه زندانی ایرانی مبادله شد.

لینک کوتاه کپی شد

اواخر شهریورماه سال ۹۷ خانم کایلی مور گیلبرت تبعه استرالیایی-انگلیسی که با هدف جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات در پوشش فعالیت‌های پژوهشی و اسلام‌شناسی به ایران آمده بود در تور اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان در سازمان اطلاعات سپاه قرار گرفت و بازداشت شد.

کایلی مور گیلبرت که بود؟

کایلی مور گیلبرت متولد سال ۱۹۸۷ در استرالیاست که در خانواده مسیحی به دنیا آمده و سپس مذهب خود را به یهودیت تغییر داد.

وی از ۲۵ سالگی و حین آشنایی با فردی اسرائیلی تبار با هویت "روی بینوکووییتز" جذب سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی شده و با توصیه این سرویس به تحصیل در رشته مطالعات آسیا، خاورمیانه و حوزه اسرائیل دانشگاه کمبریج لندن مشغول می‌شود.

پس از مدتی، "امان" سرویس جاسوسی نظامی اسرائیل، گیلبرت را متقاعد می‌کند برای نزدیک شدن بیشتر به چهره‌ها ی شاخص و مسئولان کشورهای اسلامی، نیاز به پوشش دانشگاهی و علمی دارد لذا رشته تحصیلی او رابه مطالعات اسلامی و خاورمیانه تغییر می‌دهند.

وی در مدت اقامت در لندن، ‌ برای آشنایی بیشتر با خصوصیات اخلاقی مسلمانان، مدتی به عنوان کارمند در یکی از هتل‌ها مسئول ارتباط با مهمانان و مسافران کشورهای عربی می‌شود و حلقه ارتباطاتی خود را شکل می‌دهد.

لحظه آزادی کایلی مورگیلبرت

پس از پایان دوران تحصیل، وی مدتی به اسرائیل فراخوانده شده و در آنجا تحت آموزش‌های خاص امنیتی-جاسوسی قرار می‌گیرد. وی در این مدت با حضور در یک پادگان نظامی علاوه بر گذراندن دوره‌های آموزش نظامی به زبان‌های عربی، عبری، ژاپنی و … مسلط شده و برای ماموریت‌های سازمانی آماده می‌شود.

گیلبرت پس از پایان دوران آموزشی در ارتباط سازمانی با یکی از افسران رژیم صهیونیستی با نام "روسلان هودوروف" ازدواج کرده و به عنوان اولین ماموریت به سوریه اعزام می‌شود.

از دیگر ماموریت‌های گیلبرت در حوزه منطقه‌ای، شناخت وضعیت‌ ایران و ارتباط گیری با مجامع داخلی است تا به اطلاعاتی در خصوص اقدامات هسته‌ای ایران دست پیدا کند. وی همچنین مامور می‌شود در خصوص مسایل ایران به خصوص شیوه‌های دور زدن تحریم وهمچنین ارتباط با محور مقاومت نیز گزارشات و مستنداتی جمع آوری کند.

در این زمینه سرویس جاسوسی اسرائیل برای کایلی دوره‌های آموزشی ویژه‌ای در نظر گرفته و در دوره دو ساله وی را مسئول بازجویی با برخی از ایرانیان مهاجر می‌کند تا به این طریق هم اطلاعات او از جامعه ایرانی بیشتر شده و هم زبان فارسی را بهتر بیاموزد.

(عکس) کایلی مور گیلبرت جاسوس کیست در ایران چه می کرد و چگونه آزاد شد؟

کایلی مو گیلبرت چگونه وارد ایران شد؟

پس از طی مراحل فوق سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی که از توانایی گیلبرت برای نفوذ در ایران مطمئن شد، او را در پوشش فعالیت پژوهشی و دانشگاهی با ایجاد یک فرصت مطالعاتی برای شرکت در دانشگاه ادیان و مذاهب به ایران فرستاد. در این رابطه وی در دو نوبت به ایران سفر کرده و در سفر اول صرفا به دنبال آشنایی با آداب و رسوم ایران بوده و در سفر دوم که در ایام محرم انجام گرفته بود، با هدف جمع آوری اطلاعات وارد ایران شد.

وی در اوایل حضور در ایران برای عادی‌سازی رفتار خود به برخی از مراکز توریستی، اماکن مذهبی و … می‌رفت که پس از مدتی تغییر رویه داده و برای اجرای ماموریت خود اقدام به برقراری ارتباط با برخی شخصیت‌های کشور برای جمع‌آوری اطلاعات نمود غافل از اینکه از ابتدای حضورش زیر ذره‌بین نیروهای امنیتی قرار داشته و تمام تحرکاتش کنترل می‌شد.

کایلی مورگیلبرت چگونه آزاد شد؟

پس از بازداشت وی در شهریور ۹۷ توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و طی مراحل قانونی و بازجویی‌های انجام گرفته، گیلبرت به جرم اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با رژیم صهیونیستی به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود که پس از گذشت ۲ سال از اجرای حکم وی، جمهوری اسلامی ایران تصمیم می‌گیرد او را با سه شهروند ایرانی که یکی از آنان از تجار و بازرگانانی بود که در خارج از کشور زندانی شدند، تبادل کند.

(عکس) کایلی مور گیلبرت جاسوس کیست در ایران چه می کرد و چگونه آزاد شد؟

بیانیه وزارت خارچه استرالیا بعد از آزادی کایلی مورگیلبرت

ماریس پِین وزیر خارجه این کشور در بیانیه ای نوشت: "من خیلی خوشحالم و نفس راحتی کشیده ام که خانم کایلی مور-گیلبرت در ایران از بازداشت به در آمده و به زودی نزد خانواده اش برمی گردد."

"دولت استرالیا همواره دلایل ایران برای دستگیری، بازداشت و محکومیت دکتر مور-گلیبرت را رد کرده است. ما همچنان بر این موضع پافشاری می کنیم."

منبع: مشرق، BBC

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها