|

ارزش سهام عدالت چند برابر شده است؟

اگر۳۰ درصد سهام عدالت خود را فروخته باشید حتما از خواندن عدد‌های این گزارش عصبانی می‌شوید؛ برگه‌های ۵۰۰ هزار تومانی که سال ۸۵ بخش اعظم…

لینک کوتاه کپی شد
زندگی خیلی سریع می‌گذرد؛ آخر خرداد همین امسال یعنی حدود ۴۰، ۵۰ روز پیش باید تصمیم می‌گرفتید سهام عدالت خود را به روش مستقیم اداره کنید یا همچنان در اختیار کارگزاری‌های دولتی باشد. چند روز بعد هم اعلام کردند ۳۰ درصد از مجموع کل سهام قابل فروش است. خیلی‌ها برابر هر دو وسوسه مقاومت کردند و حاضر به آزادسازی یا فروش سهام عدالت خود نشدند. این دسته افراد الان می‌توانند خوشحال باشند، چون ارزش سهام عدالت از همان لحظه اعلام آزادسازی روز به روز همگام با رشد بازار بورس رشد می‌کند و افزایش پیدا می‌کند. شاید باور نکنید، اما سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی سال ۸۵ شما الان حدود ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شده و تنها از ششم خرداد تا الان یعنی ظرف مدت ۴۰، ۵۰ روز ۱۰ میلیون ارزش آن افزایش پیدا کرده است.

چرا مردم سهام عدالت خود را می‌فروشند؟

دولت از روز ۱۰اردیبهشت تا هشتم خرداد ماه امسال به مالکان سهام عدالت فرصت داد تا در صورتی که به دنبال انتخاب روش مدیریت مستقیم هستند و می‌خواهند مالکیت و مدیریت سهام خود را بصورت مستقیم و بدون واسطه در اختیار خود بگیرند با ورود به سامانه samanese.ir نسبت به این امر اقدام کنند. این فرصت با توجه به استقبال مشمولان سهام عدالت برای انتخاب روش مستقیم در ابتدا تا ۱۵خرداد ماه و در نهایت تا ۲۹خردادماه تمدید شد. پس مردم به اندازه کافی فرصت داشته‌اند تا تصمیم بگیرند سهام عدالت خود را آزاد کنند یا مثل سال‌های قبل کارگزاری‌های دولتی برایشان تصمیم بگیرند. دوراهی بزرگ دیگری که سر راه مالکان سهام عدالت قرار گرفت تصمیم گیری درباره فروش یا حفظ سهام عدالت بود.
بر اساس ساز و کار و دستورالعمل نحوه معاملات سهام عدالت که توسط شورایعالی بورس تعیین شد، آن دسته از مالکان سهام عدالت که روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده بودند، از ششم خرداد ماه می‌توانستند نسبت به فروش ۳۰درصد از سهام عدالت خود اقدام کنند. فروش این بخش از سهام عدالت با مراجعه حضوری به بانک‌هایی که سهامداران در آن شماره شبا داشتند یا کارگزاری‌های بورسی امکان‌پذیر بود. همچنین بانک‌ها امکاناتی برای ثبت سفارش غیرحضوری ۳۰ درصد از سهام عدالت فراهم کردند تا مالکان تنها با کدملی خود بتوانند سهام عدالت را بفروشند. در این روش قرار بود مالکان سهام عدالت فرم فروش وکالتی ۳۰درصد از سهام خود را پر کنند و یکی دو روز بعد، وجه حاصل از فروش سهام عدالت خود را دریافت کنند.
با گذشت بیش از ۴۰ روز خبر‌های ضد و نقیضی در این‌باره به‌گوش می‌رسد. مسئولان دولتی و بورسی می‌گویند بخش اعظم این پول به حساب فروشندگان سهام عدالت واریز شده و تنها ۱۵۰ میلیارد تومان آن باقی مانده است و دلیل تاخیر در واریز هم اشتباه خود مردم در ثبت شماره موبایل یا شماره شبای بانکی است. با این حال حجم کامنت‌های منفی زیر خبر‌های این حوزه نشان می‌دهد آمار‌ها احتمالا می‌تواند بیشتر باشد. ضمن اینکه بعضی از کاربران می‌گویند از صحت اطلاعات وارد شده اطمینان دارند.
در زمان فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت، اوضاع آن دسته از مشمولانی که دارای کد معاملاتی هستند بهتر بود. آن‌ها نیازی به مراجعه به بانک‌ها ندارند و می‌توانند از طریق کد بورسی خود جهت فروش ۳۰درصد سهام عدالت خود اقدام کنند. در هر حالت سهام عدالت به قیمت بازار همان روز بفروش می‌رسد و ذکر این نکته ضروری است که اگر کسی تصمیم می‌گیرد سهام عدالت خود را بفروشد، حتما به پول آن نیاز مبرم داشته است.

رشد ارزش سهام عدالت از زمان اعلام آزادسازی

سهام عدالت در سه شکل عرضه شده است. دسته اول سهام عدالت یک میلیون تومانی در اختیار دارند که بیشترشان افراد زیر پوشش نهاد‌های حمایتی هستند. دسته دیگری سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی دارند، اما سهام عدالت اکثر افراد ارزشی معادل ۵۳۲ هزار تومان است. همه این‌ها ارزش اولیه سهام عدالت در زمان واگذاری سال ۸۵ بوده، ولی پس از گذشت حدود ۱۴ سال سهام عدالت رشد کرده و ارزش بیشتری دارد. اگر شما هم سهام عدالت را نفروخته باشید احتمالا از خواندن عدد‌های این گزارش خوشحال می‌شوید.
پرتفوی یا همان ارزش کلی سید سهام عدالت با دارایی ۵۰۰هزار تومان در تاریخ ششم خرداد که نخستین روز از فروش این سهام بود، بالغ بر هفت میلیون و ۸۰۰هزار تومان تخمین زده می‌شد. از همان روز مسئولان حاضر در وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید بسیاری برای نگهداری سهام خود داشتند و معتقد بودند که سهام موجود در پرتفوی سهام عدالت از جمله سهم‌های با ارزش بازار بورس است که هر روز می‌توانند به رشدی بیش از روز گذشته دست پیدا کنند. ارزش پرتفوی سهام عدالت در تاریخ ۱۰خرداد ماه در مقایسه با ششم خرداد چیزی حدود ۵۰۰هزار تومان افزایش پیدا کرد و به رقمی بیش از هشت میلیون و ۳۰۰هزار تومان رسید.
بعد از آن هم با توجه به روز‌های پررونق بورس هر روز شاهد رونق و افزایش ارزش پرتفوی سهام عدالت بودیم، به گونه‌ای که ارزش این سهام از ۱۱ تا ۱۷خردادماه، با یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان افزایش به رقمی حدود ۹میلیون و ۸۰۰هزار تومان رسید. سهام عدالت از ۱۸خرداد ماه تا ۲۰خرداد بعد از ۱۴روز رشد خیره‌کننده در مسیر ثبات قیمتی قرار گرفت و در محدوده‌های ۹میلیون و ۷۰۰هزار تومان قیمت خورد.
ارزش سهام عدالت بعد از دو روز ثبات قیمت، از ۲۱خرداد تا هفتم تیرماه دوباره وارد فاز صعودی پرشتاب شد و از قیمت ۹میلیون و ۷۰۰هزار تومان به نرخ ۱۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان افزایش پیدا کرد. ارزش سهام عدالت بعد از حدود دو هفته صعود قیمت، در روز‌های هشتم و دهم تیر ماه در مسیر نزولی قرار گرفت و تا قیمت ۱۳میلیون و ۲۰۰هزار تومان کاهش پیدا کرد.
ارزش سهام عدالت از روز دهم تیرماه در چند روز متوالی به دلیل رشد غافلگیرکننده بازار سرمایه در مسیر صعودی پرشتابی قرار گرفت به‌طوری که در روز ۱۷ تیرماه ارزش آن از مرز ۱۶میلیون تومان عبور کرد و به بیش از ۱۶میلیون و ۲۱۳هزار تومان رسید.
افزایش ارزش سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی روز بعد هم ادامه پیدا کرد و در این روز کسانی که صاحب سهام ۵۳۲ هزار تومانی بودند، ۳۶۵ هزار تومان دیگر سود کردند تا ارزش کل سهامشان به ۱۶ میلیون و ۵۷۸ هزار تومان برسد. امروز ۲۳ خرداد ماه هم ارزش سهام عدالت پس از فراز و نشیب‌های فراوان تغییر کرده است؛ اطلاعات سامانه سهام عدالت نشان می‌دهد اگر کسی سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی خود را حفظ کرده و ۳۰ درصد آن را نفروخته الان مالک یک سبد سهام به ارزش کلی ۱۷ میلیون و ۸۰۹ هزار تومان است. البته با توجه به اینکه در پایان معاملات روز یک شنبه ۲۲تیر ارزش سهام عدالت این افراد به ۱۷میلیون و ۸۰۹هزار و ۳۰ تومان می‌رسید می‌توان گفت حداقل برای یک روز دارایی افراد در سهام عدالت تغییری نکرده، اما اگر معاملا روز شنبه را ملاک و معیار مقایسه در نظر بگیریم متوجه می‌شویم در روز ۲۱ تیرماه ارزش سبد سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی ۱۷میلیون و ۱۸هزار و ۲۰۴تومان گزارش شده بوده که بر این اساس در عرض ۲۴ ساعت افراد ۷۹۰هزار تومان سود کرده‌اند. اگر از روز اول یعنی ششم خرداد حساب کنیم مالکان سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی حدود ۱۰ میلیون تومان سود کرده‌اند.
سامانه سهام عدالت معمولا به‌طور روزانه و در پایان معاملات بازار بروزرسانی می‌شود و مشمولان می‌توانند با مراجعه به این سامانه در آدرس sahamedalat.ir از آخرین ارزش سهام عدالت خود که بر اساس قیمت‌های پایانی روز تهیه می‌شود اطلاع کسب کنند. البته کاملا واضح است که تنها کسانی می‌توانند به این کار اقدام کنند که روش مالکیت مستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها