|

سوالات بورسی

بورس چه روز هایی تعطیل است؟

بورس چه روز هایی تعطیل است؟ ساعات کاری بورس تهران به چه صورتی است؟

لینک کوتاه کپی شد

بورس چه روزهایی تعطیل است؟ این سوالی است که شاید برای بسیاری از افرادی که به تازگی قصد ورود به بازار بورس را دارند، پیش می آید. شاید بورس برای خیلی ها ناشناخته بوده و سوالات و ابهامات زیادی در این زمینه وجود داشته باشد. اما آنچه دانستن آن ضروری است، این است که هر چه میزان اطلاعات و دانش شما در خصوص بازار بورس و مفاهیم آن بیشتر باشد، احتمال موفقیت شما در این بازار نیز بیشتر خواهد بود. بورس چه روزهایی تعطیل است؟ ساعت کاری بوری به چه صورتی است؟ در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با ما همراه باشید.

اگر قصد شروع فعالیت در بازار بورس را داشته باشید، در قدم اول بایستی در خصوص ابتدایی ترین موارد آن اطلاعات داشته باشید. برای مثال بورس چه روز هایی باز و چه روز هایی بسته است؟ ساعت های کاری بورس کی است؟ چه زمانی می توان در بورس معامله کرد؟ چه روزهایی بورس تعطیل است؟ در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

بورس چه روز هایی تعطیل است؟

همانطور که اشاره کردیم در این مطلب قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که بورس چه روز هایی تعطیل است؟ آیا در روز های تعطیل نیز می توان به فعالیت و معامله در بورس پرداخت یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بورس اوراق بهادار ایران از یک ساعت کاری خاصی پیروی می کند. به عبارت دیگر در ساعات و زمان های خارج از این چهار چوب، معامله و فعالیت در بورس و بازار فرابورس امکان پذیر نمی باشد. این موضوع تنها در خصوص بورس تهران صدق نمی کند، بلکه در خصوص بورس جهانی نیز همینطور می باشد و بورس به صورت شبانه روزی باز نیست.

در خصوص روز های تعطیل بورس باید اشاره کنیم که بازار بورس اوراق بهادار ایران در روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته تعطیل می باشد. همچنین در تمامی روزهای تعطیل رسمی در تقویم نیز، بورس تعطیل می باشد.

لازم به ذکر است که این تعطیلی به صورت عمومی و کلی است. لذا هیچ فردی در روزهای تعطیل بورس قادر به انجام هیچگونه معامله و فعالیت نخواهد بود. تمامی معاملات در بازار بورس و اوراق بهادار، خرید و فروش سهام تنها از طریق سامانه معاملاتی قابل انجام می باشد. در بورس ایران دو نوع سامانه معاملاتی وجود دارد:

  • سامانه معاملاتی آنلاین
  • سامانه معاملاتی آفلاین.

بدیهی است انجام هر گونه معامله خارج از روش های بالا غیر قابل انجام است. دارندگان سهام نمی توانند خارج از سامانه معاملاتی برای خرید و یا فروش سهام خود اقدام کنند. لذا انجام تمامی معاملات ملزم به نشست معاملاتی و واسطه گری کارگزاری ها می باشد. این شرایط برای تمامی افراد فعال در بورس، بدون هیچ استثنایی یک سان می باشد.

ساعت کاری بورس ایران

همانطور که اشاره کردیم بورس ایران در روز های پنجشنبه و جمعه و روز های تعطیل رسمی، تعطیل می باشد. تمامی معاملات سهام در بازار بورس و سرمایه ایران از روز شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت 9 صبح تا 12.30 قابل انجام می باشد. همچنین امکان ثبت سفارش از ساعت 8.30 تا 9 صبح روز های ذکر شده نیز امکان پذیر است که به آن مرحله پیش گشایش بورس گفته می شود.

 در هر هفته ای از سال که روز های غیر پنجشنبه و جمعه مصادف با تعطیل رسمی باشد، بورس نیز تعطیل است. شروع تمامی معاملات از ساعت ۹ صبح امکان پذیر می باشد. در نظر گرفتن بازه زمانی ۸:۳۰ تا ۹ صبح به جهت ثبت سفارشات سرمایه گذاران می باشد. سفارش ثبت شده افراد برای انجام معاملات خرید و فروش سهام از ساعت ۸:۳۰ در صف قرار می گیرد. سپس از راس ساعت ۹ تمامی این سفارشات در فرایند پرداخت قرار داده می شود. بدیهی است انجام هرگونه معامله خارج از زمان و روز های مجاز برای هیچ کاربری امکان پذیر نمی باشد.

معاملات آنلاین

در پاسخ به سوال بورس چه روز هایی تعطیل است؟ دانستیم که انجام کلیه معاملات در بورس در روز های غیر تعطیل ( تعطیل رسمی و پنجشنبه و جمعه ) به صورت آنلاین و آفلاین از ساعت 9 صبح تا 12.30 امکان پذیر می باشد. اما منظور از معاملات آفلاین و آنلاین در بورس چیست؟ معامله آنلاین یکی از روش های معامله در بورس است. در این روش افراد می توانند با استفاده از کد کاربری و رمزی که کارگزاری در اختیار آنها قرار داده است، با استفاده از سامانه های آنلاین خرید و فروش سهام نسبت به انجام امور معاملاتی خود اقدام کنند. برای دریافت کد آنلاین می بایست در کارگزاری مورد نظر نسبت به تکمیل فرم های مربوط به معاملات بر خط اقدام کنید.

معاملات آفلاین

در روش معامله به صورت آفلاین نیز یک کد کاربری و رمز عبور برای انجام معاملات آنلاین توسط کارگزاری به افراد متقاضی تعلق می گیرد. با استفاده از این کد کاربری و رمز عبور سرمایه گذاران می توانند به صورت مستقیم به حساب کاربری خود متصل شوند. سپس در زمان‌ های مجاز نسبت به انجام امور معاملاتی خود نظیر خرید یا فروش سهام اقدام کنند. اما نکته قابل توجه در این خصوص این است که در این روش، سفارشات ثبت شده توسط افراد، با حدود 15 دقیقه تاخیر به مرکز معاملات بورس منتقل می شود.

به عبارت دیگر در این روش می توانید حتی در زمان های غیر مجاز، در و در واقع زمان هایی که بورس باز نیست سفارش خود برای خرید و فروش سهام نماد های مختلف ثبت کنید. همچنین می توانید مبلغ مورد نظر خود برای سرمایه گذاری را نیز وارد کنید. کارگزاری مربوطه در اولین فرصت ( در زمان های مجاز ) سفارش شما مبنی بر خرید سهام نماد های مختلف را با توجه به سرمایه شما تکمیل می کند. 

بیشتر بدانید:

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها