|

نگاهی به انتخابات مجلس در تهران و مدعیانش

رقابت نبویان و رسائی برای ریاست مجلس/ صدای ملت مطهری در نطفه خاموش شد

پس از شمارش آرا انتخابات مجلس دوازدهم، تهرانی‌ها بیشترین رای را به نبویان و رسایی دادند و صلاحیت علی مطهری را هم تایید نکردند.

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز- پس از شمارش بیش از 60 درصد صندوق‌ آرا در تهران، سید محمود نبویان برخلاف تصورات عام، از رئیس مجلس کنونی پیشی گرفت و اکنون با 342 هزار و 526 رای مردمی در صدر جدول قرار دارد. هر چند شمارش آرا هنوز پایان نیافته است ولی حضور او جزو نفرات اول لیست تهران، در مجلس قطعی است.

فقط سه استادیوم آزادی حامی نفر اول تهران

تا این لحظه از میان 5 هزار شعبه اخذ رای در تهران آرای 3هزار و 501 شعبه شمارش شده است و بر اساس این آمار نبویان با 342هزار و 526 رای صحیح شانس راهیابی به مجلس دوازدهم را کسب کرد و جزو پیشتازان تهران در انتخابات امسال است.

اگر بخواهیم به کمیت این عدد پی ببریم بدنیست به دهه 80 شمسی برگردیم و نقبی بزنیم به بازی دوستانه ایران و آلمان. همان بازی که 120 هزارتماشاچی را روی نیمکت‌های استادیوم آزادی آورد و 30 هزار تماشاچی دیگر نیز پشت درهای بسته ماندند و به پرتماشاگرترین بازی تاریخ جهان تبدیل شد.

حال سه استادیوم آزادی را با جمعیت حاضر برای تماشای این بازی، تصور کنید! طبق آماری که تاکنون منتشر شده است سه استادیوم آزادی از سیدمحمود نبویان حمایت کردند و اکنون قرار است به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس دوزادهم حضو پیدا کند.

Azadi_stadium

اعلام اعتراض با آراء باطله!

نبویان که در مجلس نهم و یازدهم نیز حضور داشت از چند جبهه برای رقابت در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با اختلاف 40هزاتایی از آمار باطله در رتبه دوم قرار دارد و صدرنشین جدول تا این لحظه آمار باطله با 380هزار رای است.

در انتخابات، آرایی جزو آرای باطله به شمار می‌رود که اسامی درج شده در آن ناخوانا باشد یا نام‌هایی به جز نامزدهای تایید صلاحیت شده در آن نوشته شود. وجود آرا باطله در صندوق‌های رای از سال 1400 افزایش پیدا کرد؛ بعضی اعتراض خود به انتخابات و شاید حاکمیت را با صدور رای باطله نشان می‌دهند.

اما برخی دیگر اعتقاد دارند آرای باطله به منزله اعتراض نیست؛ بلکه به این معنی است که فرد مطلوب از دیدگاه خود را نیافتند تا بخواهند او را به عنوان نماینده انتخاب کنند یا با این عمل قصد دارند اعتراض خود را نسبت با نهاد برگزار کننده انتخابات نشان دهند.

در هر صورت باب ارای باطله از دوره پیش بیشتر باز شد و در انتخابات امسال نیز رشدی قابل توجه داشته است به گونه‌ای که بعد از شمارش بیش از نیمی از صندوق‌های رای پایتخت نشینان، آراء باطله در صدر قرار گرفته است.

1940761_246

رسائی؛ رئیس مجلس دوازدهم؟

پس از نبویان هم حمید رسائی با ۲۸۵ هزار و ۸۵۱ رای قرار دارد؛ فردی که در دوره هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی حضور داشت و صلاحیتش در دوره دهم تایید نشد و در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز رای نیاورد. اما باتوجه به اینکه در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس در جایگاه دوم (بدون درنظر گرفتن آرا باطله) قرار دارد اکنون برخی از گمانه‌زنی‌ها نشان از رئیس مجلس شدنش دارد.

jpg

مردم صلاحیت مطهری را تایید نکردند

اکنون که آرا بیش از نیمی از صندوق‌های رای تهران برای تکیه بر کرسی خانه ملت شمرده شده است و لیست‌های اولیه منتشر شده هنوز خبری از اصلاح‌طلبان نیست. علی مطهری هم که در رسته اصلاح‌طلبان قرار میگیرد و با لیست عریض صدای ملت کاندیدای دوره دوازدهم شده بود حتی به لیست 60 نفر اول نیز راه پیدا نکرد.

1941923_620

اسامی و تعداد آرای 80 منتخب اول شهر تهران

مطهریِ پسر که چند دوره حضور پیاپی در مجلس به مذاقش خوش آمده بود برای نشستن بر مسند مجلس دوره یازدهم نیز اقدام کرده بود اما از همان اول صلاحیتش تایید نشد؛ اما در دوره دوازدهم صلاحیتش به تایید مردم مردم نرسید و از راهیابی به دوازدهمین مجلس شورای اسلامی بازماند.

1927660_907

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها