|

محمد علی دهقان دهنوی رئیس جدید بورس کیست؟

پس از استعفای حسن قالیباف اصل، سکانداری سازمان بورس و اوراق بهادار، به محمدعلی دهقان دهنوی رسید.

لینک کوتاه کپی شد

درحالی که حدود یک هفته از استعفای قالیباف اصل از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار می‌گذرد، محمدعلی دهقان دهنوی در جلسه امروز شورای عالی بورس، جایگزین وی شد. بعد از چند روز پس از استعفای حسن قالیباف اصل، سکانداری سازمان بورس و اوراق بهادار، به محمدعلی دهقان دهنوی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی رسید.

درحالی که حدود یک هفته از استعفای قالیباف اصل از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار می‌گذرد، محمدعلی دهقان دهنوی در جلسه دیروز شورای عالی بورس، جایگزین وی شد. دهقان دهنوی که دکترای علوم اقتصادی از دانشگاه تربیت مدرس دارد، پیش از این عضو هیات ‌مدیره بانک مسکن بود و هم اکنون به عنوان معاون وزیر اقتصاد در وزارت امور اقتصادی و دارایی مشغول به فعالیت است. 

وی همچنین عضویت در هیات علمی گروه مالی و بانکداری دانشگاه علامه طباطبایی و معاونت آموزشی موسسه عالی آموزش بانکداری ایران را در سوابق کاری خود دارد. حسن قالیباف اصل که در موقعیت دشوار آزادسازی سهام عدالت و فروش صندوق های سهام دولتی (ETF)، ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار را پذیرفته بود، یک هفته پیش  استعفای خود را به دلیل محقق نشدن شرایط اعلامی به وزیر امور اقتصادی و دارایی ارایه کرده بود.

بر اساس این گزارش، در جلسه شورای عالی بورس، محمدعلی دهقان دهنوی، به عضویت شورای عالی بورس درآمد و در جلسه آتی هیات مدیره سازمان بورس، به طور رسمی، ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار را بر عهده خواهد گرفت.

دهنوی در حالی سکان بورس را به دست می گیرد که تالار شیشه ای روزهای خوشی را سپری نمی کند. بازار سهام یکسال متفاوتی را پشت سر گذاشته و پس از آن صعود تاریخی، سقوطی بی سابقه را پشت سر گذاشته و بسیاری از خرده سهامدارانی که با تشویق و فراخوان غیرمعمول دولت، اندک نقدینگی و سرمایه‌های خود را به امید کسب سود روانه این بازار کرده بودند، در حاشیه زیان ۷۰ درصدی و بیشتر قرار گرفته‌اند.

اگرچه از حدود دو ماه قبل با احیای نسبی شاخص، اندکی از این زیان جبران شد اما با نزولی شدن دوباره شاخص، خرده سهامداران حقیقی به بازنده‌های بزرگ بازار تبدیل شده‌اند؛ بویژه آنکه به اذعان بسیاری از فعالان بازار، حقوقی‌ها و حتی بازارگردان‌هایی که مکلف هستند در حمایت از سهامداران خرد اقداماتی را انجام دهند، همچنان مشغول رنج منفی کشیدن و کسب سود در بازار هستند و سازمان و شورای عالی بورس که باید حافظ منافع همه سهامداران حتی سهامداران خرد و حقیقی باشند، چشم بر تخلفات حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها بسته و هیچ واکنشی در قبال این تحرکات نداشته‌اند.

تداوم تخلفات و انفعال ناظر بازار در مقابل این تخلفات تا جایی پیش رفته که مجلس از جایگاه نظارتی خود به موضوع ورود کرده و در جلسات متعدد با مسئولان سازمان بورس، خواستار برخورد با متخلفان و عاملان ریزش شاخص شده است. ماحصل جلسات مجلس با مسئولان سازمان بورس قرار بود لیستی از متهمان جهت بررسی دقیق موضوع به قوه قضائیه ارائه شود اما علیرغم وعده‌های مکرر رئیس وقت سازمان بورس، این کار انجام نشد و سازمان بورس برای فرار از مطالبه مجلس، صرفاً اسامی چند بازارگردان متخلف را اعلام و تاکید کرد که فعالیت این شرکت‌ها به دلیل تخلف موقتاً متوقف شده است.

رئیس وقت سازمان بورس که به دلیل فشار حقوقی‌ها و بازارگردان‌های متخلف، یارای عمل به مطالبه مجلس را نداشت نهایتاً راه استعفا را در پیش گرفت و ترجیح داد برای فرار از پاسخگویی استعفا بدهد. نامه استعفای قالیباف اصل درست زمانی منتشر شد که وی به همراه وزیر اقتصاد در جلسه‌ای به میزبانی رئیس مجلس و نمایندگان حضور داشت و دستور کار جلسه نیز بررسی وضعیت بازار سهام بود. اگرچه انتشار این نامه ابتدا با واکنش عجیب قالیباف اصل همراه شد و وی موضوع استعفایش را تکذیب کرد اما در نهایت مشخص شد این نامه وارد گردش کار شده و رسمیت یافته است و طبق قانون، نیازی به موافقت یا عدم موافقت وزیر اقتصاد، به عنوان رئیس شورای عالی بورس، هم ندارد و به محض رسمی شدن نامه استعفای رئیس سازمان بورس، وزیر اقتصاد باید ظرف ۱۵ روز جایگزین را معرفی کند.

احتمال انتخاب رئیس جدید در جلسه عصر امروز

دهنوی در شرایطی از امروز سکان مدیریت برج سعادت آباد را به دست می گیرد که ۴۰ میلیون سهامدار حقیقی و حقوقی توقع دارند اوضاع آشفته بورس سامان یابد و شاخص دوباره به کانال های رکوردشکن بازگردد.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها