|

پشت پرده جنجال های اعراب در مورد میدان گازی آرش چیست؟

«شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه اخیر خود بار دیگر مدعی شده که ایران هیچ سهمی در میدان گازی آرش ندارد!»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ شورای همکاری خلیج فارس به تازگی در بیانیه ای، به این نکته اشاره داشته که حاکمیت و تملک بر میدان گازی آرش، صرفا به عربستان سعودی و کویت تعلق دارد و ایران در این میدان گازی هیچ سهمی ندارد. در ماه های اخیر در چندین نوبت شاهد طرح مواضع از این دست چه از جانب برخی دولت های عرب و چه شورای همکاری خلیج فارس علیه کشورمان بوده ایم.

به گزارش شایانیوز؛ این در حالی است که کارشناسان کشورمان بارها و بارها با طرح استدلال های مختلف اثبات کرده اند که ایران یکی از ذینفعان میدان گازی آرش است و البته که نظام سیاسی کشورمان نیز به صراحت اعلام کرده که در استیفای حقوق ملت، سُستی نشان نخواهد داد. با این همه، به طور خاص این سوال مطرح می شود که پشت پرده طرح ادعاهای مکرر دولت های عرب حاشیه خلیج فارس با محوریت تملک میدان گازی آرش و محروم کردن ایران از حقوق خود در این رابطه چیست؟

میدان گازی آرش

به نظر می رسد در این زمینه به طور خاص توجه به 2 مولفه ضروری است.

اولا، اینطور به نظر می رسد که اعراب حاشیه خلیج فارس به نوعی با لفاظی های خود در مورد میدان گازی آرش به دنبال اهرم سازی از این موضوع علیه ایران هستند. اهمیت این موضوع زمانی بیش از پیش درک می شود که توجه داشته باشیم شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه اخیر در رابطه با میدان گازی آرش، به صراحت به مساله جزایر سه گانه نیز اشاره داشته و ادعاهای واهی خود مبنی بر اشغال آن ها توسط ایران را تکرار کرده است.

از این رو، اعراب به نوعی با طرح ادعاهای جدید در مورد میدان گازی آرش سعی دارند تا اهرم های خود علیه کشورمان را افزایش داده و تقویت کنند و به نوعی از ایران تصویر یک کنشگر تهاجمی را در عرصه بین المللی برجسته سازی کرده و نمایش دهند. این در حالی است که این رویکرد به هیچ عنوان درست نبوده و ایران بارها تاکید کرده در احقاق حقوق خود اسیر جوسازی های تبلیغاتی و رسانه ای و سیاسی نخواهد شد.

دوم اینکه محروم سازی ایران از حقوق خود در میدان گازی آرش به نوعی در راستای طرح کلان قدرت های غربی و البته بازیگران عربی جهت تضعیف موقعیت ایران در بازارهای انرژی جهان نیز است. در این چهارچوب، این دسته از کنشگران سعی دارند تا جای ممکن از فعال شدن ظرفیت ها و امکانات ایران در بازار انرژی جهان جلوگیری کنند و از این رهگذر، اهرم و ابزار انرژی در منظومه قدرت اقتصادی و سیاسی کشورمان را بی‌اثر سازند.

اساسا در همین چهارچوب است که بخشی از تلاش های آن ها علیه کشورمان در رابطه با محروم سازی ایران از حقوقش در میدان گازی آرش نیز معنا و مفهوم پیدا می کنند. معادله ای که بایستی به دقت از سوی کشورمان رصد شود و از تمامی ابزارهای ممکن برای استیفای حقوق مردم ایران استفاده شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها