|

درس خواندن دیگر اولویت نیست

چرا جذابیت تحصیل در ایران کم شده است؟

«در گزارش حاضر این نکته بررسی می شود که چرا از جذابیت تحصیل در جامعه کشورمان کاسته شده است؟»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ آمارها از کاهش شرکت کنندگان در کنکور در کشورمان حکایت دارند. در عین حال، متوسط نمرات دانش آموزان دوره های ابتدایی و دبیرستان نیز کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است. موضوعی که در مدت اخیر در رسانه های کشورمان بازتاب های مختلف پیدا کرده و البته که دیدگاه های متنوعی نیز در توضیح چرایی این مسائل ارائه شده و می شود.

به گزارش شایانیوز؛ در این راستا، پرسش اصلی و محوری این است که چرا جذابیت تحصیل در ایران کم شده است؟ به نظر می رسد در توضیح این موضوع توجه به دو موضوع مهم است. اولا، برخی این گزاره را مطرح می‌کنند که همزمان با اوج گیری چالش های اقتصادی و گرانی در کشورمان و عدم تناسب درآمد و هزینه ها، ورود سریعتر به بازار کار به یک اولویت برای بسیاری از افراد به ویژه نوجوانان و جوانان تبدیل شده است.

در حقیقت، این اقشار تمرکز صرف بر تحصیل را به مثابه نوعی وقت تلف کردن ارزیابی می کنند و آن را به مثابه عقب ماندن خود در روند زندگیشان ارزیابی می کنند. از این رو، خیلی زود به بازار کار روی می آورند. این مساله از ماهیت حاد تری در میان اقشار ضعیف تر کشورمان برخوردار می شود. اقشاری که بعضا فرزندانشان در حکم کمک کننده به آن ها در زمینه نان آوری خانه ایفای نقش می کنند.

به طور کلی، چالش های اقتصادی را بایستی به مثابه یک محرک مهم و محوری در بحث کاسته شدن از جذابیت تحصیل برای طیف هایی از نوجوانان و جوانان کشورمان ارزیابی کرد.

دوم اینکه طیف هایی از نوجوانان و جوانان کشورمان، دیگر همچون گذشته اعتقادی به این ندارند که درس‌خواندن می تواند آینده شغلی آن ها را نیز تضمین کند. پیش از این، درس خواندن و تحصیلات عالیه، یکی از موضوعاتی بود که می توانست چشم اندازهای بسیار روشنی را در  زندگی افراد ایجاد کند.

حداقل این طرز فکر در ذهن بسیاری از افراد بود با این حال، در شریط کنونی شاهد یک تغییر نگرش و گفتمان در این رابطه هستیم. از این منظر، اولویت تحصیل نیز در جامعه ما تضعیف شده و کمتر شده است. موضوعی که خود نقشی مهم و محوری در ورود زودتر افراد به بازار کار بازی می کند. معادله‌ای که در حوزه حکمرانی باید به حال آن فکری کرد و تا جای ممکن مشوق ها در زمینه تحصیل و همچنین چشم اندازه های روشن و مثبت در این رابطه را تقویت کرد و افزایش داد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی